انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

کتابت نهج‌البلاغه در زندان در سال ۶۸۳ قمری + تصویر نسخه

  • کد خبر: ۷۵۲۴۸
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کتابت نهج‌البلاغه در زندان در سال ۶۸۳ قمری + تصویر نسخه
سخنان و خطبه‌های امام‌ علی (ع) در سال ۴۰۰ قمری را سیدرضی در کتابی با عنوان «نهج‌البلاغه» گردآوری کرده است. یکی از نسخه‌های مهم نهج‌البلاغه را اندیشمند صاحب‌نام ایرانی، صفی‌الدین عبدالمؤمن بن ابی‌المفاخر یوسف بن فاخر ارموی، کتابت کرده است.

 به گزارش شهرآرانیوز - سخنان و خطبه‌های امام‌ علی (ع) در سال ۴۰۰ قمری را سیدرضی در کتابی با عنوان «نهج‌البلاغه» گردآوری کرده است. پیش از سیدرضی این سخنان در منابع قدیمی‌تر نیز ثبت و ضبط شده است. سیدرضی در این کتاب خطبه‌ها و سخنانی را نقل کرده که به جنبه فصاحت و بلاغت آن توجه شده است. پس از تألیف این کتاب اندیشمندان و عالمان همه مذاهب اسلامی به این اثر متوجه شدند. کاتبان در شهر‌های گوناگون تمدن اسلامی به کتابت این کتاب ارزشمند پرداختند و کم‌کم نسخه‌هایی از این اثر در شهر‌های مختلف اسلامی یافت شد.


یکی از نسخه‌های مهم نهج‌البلاغه را اندیشمند صاحب‌نام ایرانی، صفی‌الدین عبدالمؤمن بن ابی‌المفاخر یوسف بن فاخر ارموی، کتابت کرده است. صفی‌الدین را مؤسس مکتب منتظمیه و بانی موسیقی سیستماتیک و کلاسیک جهان اسلام می‌دانند. مکتب منتظمیه که جریانی نظری در موسیقی است، از نیمه دوم قرن هفتم ظهور یافت و او به‌عنوان مؤسس این مکتب، بنای موسیقی ایران را تجدید کرد. ارموی در کودکی به بغداد مهاجرت کرد و بیشتر عمرش را در آنجا گذراند.

 

کتابت نهج‌البلاغه در زندان در سال ۶۸۳ قمری + تصویر نسخه

 

قسمتی از این دوره در زمان خلافت عباسی بود و قسمت دیگرش پس از فتح بغداد به‌دست هلاکو و زیر سلطه مغولان بود. صفی‌الدین که در موسیقی و خوش‌نویسی بسیار توانا بود، در هر ۲ دوره صاحب جایگاه درباری بود. رابطه وی با خاندان جوینی در موفقیتش در زمان حکومت مغولان بر بغداد مؤثر بود، اما درنهایت با تزلزل جایگاه خاندان جوینی، حمایتش را از دست داد و درحالی‌که به‌دلیل بدهکاری به زندان افتاده بود، درگذشت.


براساس متنی که در آخر نسخه نوشته شده است، این نسخه نهج‌البلاغه را او در زندان کتابت کرده است. وی می‌نویسد: «حرره ... فی رمضان سنه ثلاث و ثمانین و ستماه محبوسا و نسال ا... الخلاص و اعتاق رقبته من الدیون و حقوق الناس.»

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->