کارتون | میوه خوردن هم لاکچری شد ویدئو| فرود اضطراری هواپیما در آمریکا بعد از آتش گرفتن موتور ویدئو| عظمت کارون و پل‌های قوسی کارون ویدئو| تنگه باشکوه هایقر در استان فارس اینفوگرافی| زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو ویدئو | وزیر دفاع عربستان با سرلشکر محمد باقری دیدار کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) ویدئو | توضیحات سیروس مقدم در مورد ادامه ساخت سریال پایتخت ویدئو | اشک و درددل نقی معمولی با امام‌رضا(ع) در قسمت آخر پایتخت ۷ ویدئو | وزیر ارتباطات کاهش مصرف اینترنت حین پخش سریال پایتخت را تأیید کرد ویدئو| تصاویر آخرالزمانی از طوفان شن در بغداد ویدئو| مشاهدۀ یک خرس به همراه توله‌هایش در کوه‌های کهگیلویه‌وبویراحمد اینفوگرافی| جدیدترین نرخ‌های جریمه و تخلفات رانندگی ویدئو| آیا نشست خبری سخنگوی دولت در مشهد برگزار می‌شود؟ وزیر نیرو در گفت‌وگو با شهرآرانیوز: مدیریت مصرف آب و برق در مشهد نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی جامع است + فیلم ویدئو| از رفع فیلترینگ چه خبر؟ ویدئو | جزئیات مبلغ جدید وام ودیعه مسکن در شهرهای مختلف کشور مشخص شد ویدئو | سکانس خواستگاری خاص رحمت از فهیمه در پایتخت۷ ویدئو | تیرِ آخرِ کارخانه آهن نیشابور بر دشت بحرانی خراسان ویدئو | تندباد و گردوغبار در راه ایران ویدئو| حال خوش آهوان در طبیعت دشت مغان
سرخط خبرها

کارتون | پرسش بنیادین از همه انسان‌های آینده

«رندال انوس»، کارتونیست شصت‌وپنج ساله‌ای است که عمرش را در نقش زدن انواع‌واقسام کارتون‌ها و طراحی برای تلویزیون و انواع سایت‌ها و مجلات و روزنامه‌ها گذرانده است. او برای نشریاتی مثل «نیویورک‌تایمز»، «نشنال‌لمپون»، «تایم»، «رولینگ‌استونز» و خیلی‌های دیگر طراحی کرده است.
  • کد خبر: ۷۶۷۴۹
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

امیرمنصور رحیمیان | شهرآرانیوز - کم پیش می‌آید که آدم بخواهد یک مطلب پیچیده را به زبان استعاره و با کمک نشانه‌ها و علایم به دیگران، حالی بکند. سخت‌ترین قسمت کار، تازه از جایی شروع می‌شود که مقصود از آن حرف، دقیقا همان چیزی هم نباشد که گفته‌ای. وقتی آدم با کلمات بدون تعارف و صریح نمی‌تواند یک مطلب را برای بقیه توضیح بدهد، چطور توقع داریم با کمک نشانه‌ها و استعاره‌ها آن چیز را توضیح بدهد؟ ولی ما از کارتونیست‌ها انتظار داریم که منظورشان و هدف نهایی‌شان از چیزی را که می‌گویند، برایمان در یک یا دو طرح توضیح بدهند. جالب اینجاست که آن‌ها هم می‌توانند این کار را انجام بدهند. انگار کسی بالای سرشان ایستاده باشد و ناچارشان بکند که قبل از ترسیم یک کارتون، منظور آن را برای او توضیح بدهند. این قضیه بین کارتونیست‌های مطبوعاتی مقداری شیوع بیشتری دارد.


اسم این گزاره را نمی‌خواستم بگذارم خودآزاری، ولی هرقدر فکر کردم، چیز دیگری به ذهنم خطور نکرد. این اصرار به چالشی هر روزه و هر هفته، معلوم نیست از کدام چشمه آب می‌خورد. غیر از این است که آن‌ها خودآزار هستند یا از چالش خوششان می‌آید؟ من فکر می‌کنم هردو پاسخ می‌تواند صحیح باشد، ولی از این نکته نمی‌توان عبور کرد که زبان آن‌ها کم‌کم در طول زمان و با تمرین زیاد تغییر پیدا کرده است. دیگر برایشان سخت است دربرابر نشانه‌ها بی‌توجه باشند و استعاره‌ها برایشان جذابیتی نداشته باشد؛ به‌خصوص که شصت‌وپنج‌ساله باشند و بیشتر از نیم‌قرن نیز دنبال این‌طور چیز‌ها بوده باشند.


«رندال انوس»، کارتونیست شصت‌وپنج ساله‌ای است که عمرش را در نقش زدن انواع‌واقسام کارتون‌ها و طراحی برای تلویزیون و انواع سایت‌ها و مجلات و روزنامه‌ها گذرانده است.


او برای نشریاتی مثل «نیویورک‌تایمز»، «نشنال‌لمپون»، «تایم»، «رولینگ‌استونز» و خیلی‌های دیگر طراحی کرده است. ضمن اینکه برای شبکه‌های تلویزیونی مختلفی مثل «ان‌بی‌سی» و مجله‌های مد و کمیک‌استریپ (داستان مصور)‌های زیادی هم کار کرده است. انوس باتجربه و کارآزموده، این‌بار با نقش زدن کاری به‌ظاهر ساده و سطحی در سایت خبری «پولتیک‌کارتون» به چالشی جدید بین فهم مخاطب و استفاده از عناصر تصویری روی آورده است. او در اثر پیش‌رو، مرد میان‌سالی را در مواجهه با دختربچه‌ای عاصی کشیده است. دختربچه‌ای که خسته از باید‌ها و نبایدها، ماسکی را به نشان اعتراض آویخته است به دستش و دارد با عصبانیت از مرد میان‌سال می‌پرسد: «پدربزرگ! تو هم وقتی هم‌سن من بودی، از پوشیدن ماسک متنفر بودی؟»

 

رندال با یک اثر به‌ظاهر شیرین با دو شخصیت و بدون هیچ عنصر اضافی و با یک دیالوگ ساده که خیلی رایج است بین بچه‌ها و پدربزرگ و مادربزرگشان، مخاطب را به آینده‌ای محتمل می‌برد؛ آینده‌ای ترسناک که در آن، پدربزرگ‌ها هم از کودکی، ماسک می‌زده‌اند و این رسم را به نوه‌هایشان انتقال داده‌اند؛ آینده‌ای که در آن بشر همچنان درگیر کرونا خواهد بود و به همین راحتی از دام مرگ‌بار این بیماری منحوس، رها نخواهد شد. کارتونیست در عملی ازپیش‌تعیین‌شده، چشم‌های مرد را در پشت شیشه‌های عینک نکشیده است؛ چشم‌هایی که می‌توانستند هر حالتی داشته باشند و فکر مخاطب را جهت بدهند.


او پدربزرگ -تا اندازه‌ای - جوان را خمیده تصویر کرده است که بدون چشم و مستاصل، به اعتراض نوه عصبانی‌اش گوش می‌دهد. پشت پدربزرگ برخلاف دیگر عناصر تصویر، رنگ زده و آن را کمی پررنگ کرده است. گویی جای این قوس بر کمر مرد، اشتباه بوده است و کارتونیست سعی کرده است با رنگ به ما این نکته را بفهماند. تمام این‌ها از شوکی که نه به پدربزرگ تصویر، که به مخاطب وارد می‌شود، حکایت دارد؛ سوالی که ما به‌عنوان مخاطب این اثر نمی‌دانیم چطور پاسخش بدهیم؛ سوالی بنیادین از تمام انسان‌های آینده.

 

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->