حال و روز بازار‌های طلا، دلار و خودرو در آغاز دولت سیزدهم چگونه است؟

  • کد خبر: ۷۶۸۵۹
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
حال و روز بازار‌های طلا، دلار و خودرو در آغاز دولت سیزدهم چگونه است؟
در نخستین روز‌های آغازبه کار دولت سیزدهم، بازار‌های مالی واکنش‌های مثبتی به این تغییر نشان داده اند. کلیدواژه‌هایی که آیت ا... سیدابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود درباره بازار‌های مالی به کار برده بود، از همان ابتدا باعث شد بسیاری از کارشناسان تغییرات مثبتی را برای این بازار‌ها پیش بینی کنند.

فلاح - موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ در نخستین روز‌های آغازبه کار دولت سیزدهم، بازار‌های مالی واکنش‌های مثبتی به این تغییر نشان داده اند. کلیدواژه‌هایی که آیت ا... سیدابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود درباره بازار‌های مالی به کار برده بود، از همان ابتدا باعث شد بسیاری از کارشناسان تغییرات مثبتی را برای این بازار‌ها پیش بینی کنند. مهم‌ترین واژه‌هایی که رئیسی درباره کنترل بازار ارز به کار برده بود، ایجاد ثبات، مدیریت نرخ ارز و ارتباط با دنیا بود.

 

طبیعی است که بسیاری از بازار‌ها در ایران، وابسته به تغییرات نرخ ارز هستند و کنترل ارزش پول ملی باعث ایجاد ثبات در بسیاری از آن‌ها خواهد شد. کارشناسان بازار ارز در مشهد پیش بینی می‌کنند که احتمال کاهش قیمت دلار تا ۲۲ هزار تومان وجود دارد و در چهار سال آینده، قیمت اسکناس آمریکایی از کانال ۲۵ هزار تومان فراتر نخواهد رفت. بازار طلا یکی از بازار‌های متأثر از نرخ ارز است که در هفته گذشته به دنبال ثبات نسبی در قیمت ارز، ارزش فلز زرد نیز ثابت مانده است. فعالان بازار طلا در مشهد پیش بینی می‌کنند که احتمال کاهش قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار تا ۹۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد.


در بازار خودرو نیز کمک به قطعه سازی داخلی، افزایش تولید خودرو و خروج آن از حالت انحصاری ازجمله وعده‌هایی بود که رئیسی در دوران نامزدی خود بیان کرده بود. این کلیدواژه‌ها نیز به گفته کارشناسان، نوید ایجاد تغییرات مثبت در این بازار را می‌دهد. به گفته کارشناسان بازار خودرو در مشهد، احتمالا در آینده نزدیک شاهد ثبات در بازار خودرو و کاهش سفته بازی خواهیم بود.


همچنین اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، یکی دیگر از اقداماتی است که به گفته بیشتر کارشناسان، اجرای آن در دولت سیزدهم باعث کنترل بازار‌های مالی و حذف سفته بازی خواهد شد.
حالا در این گزارش قصد داریم به تغییرات سه بازار مالی ارز، طلا و خودرو در مشهد و و پیش بینی کارشناسان درباره آینده این بازار‌ها در دولت سیزدهم بپردازیم. اگر از مشتریان بازار سرمایه هستید و می‌خواهید درباره آینده بازار بورس نیز بدانید، بهتر است گزارش روز قبل شهرآرا با تیتر «سیگنال‌های امید در بازار سرمایه» را بخوانید. در روز‌های آینده درباره آینده بازار مسکن نیز خواهیم نوشت.


احتمال ریزش طلا تا ۹۰۰ هزار تومان

انس جهانی طلا در بازار امروز به ۱۷۶۳دلار کاهش پیدا کرد و قیمت طلای ۱۸عیار تا زمان تهیه این گزارش در سایت اتحادیه طلاوجواهر مشهد به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید که ۱۹ هزار تومان نسبت به آخرین قیمت روز پنجشنبه کاهش داشت. نرخ سکه بهار آزادی نیز با ۱۴۰ هزار تومان کاهش به مرز ۱۱ میلیون تومان رسید.

 

یوسف تقی زادگان، دبیر اتحادیه طلا وجواهر مشهد، است. او در این باره به شهرآرانیوز می‌گوید: باتوجه به پای کار بودن رئیس دولت جدید در حل مسائل اقتصادی، به احتمال زیاد شاهد کاهش نرخ دلار تا کانال ۲۱ یا ۲۲ هزار تومان باشیم. ازآنجاکه یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت طلا در بازار ایران، نرخ ارز است، ثبات و کاهش قیمت دلار به صورت مستقیم بر بازار طلا اثرگذار خواهد بود.


دبیر اتحادیه طلا وجواهر مشهد، ادامه می‌دهد: ازسوی دیگر نرخ جهانی طلا کاهش یافته و به دلیل کرونا و در پیش بودن محرم، رکود بیشتری بر بازار حاکم شده است. همین عوامل باعث کاهش نسبی نرخ طلا شده است. تقی زادگان پیش بینی می‌کند که دولت سیزدهم بهتر از دولت‌های قبل بتواند در ایجاد ثبات در بازار عمل کند. او می‌افزاید: اگر دلار تا کانال ۲۲ هزار تومان کاهش بیابد، هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۰۰ هزار تومان و به تبع آن سکه بهار آزادی تا ۹ میلیون تومان کاهش خواهد یافت، اما اینکه این قیمت‌ها چقدر در بازار ثابت بمانند، بستگی به عملکرد دولت سیزدهم و تیم اقتصادی آن دارد.

دلار آرام می‌گیرد

یکی از متغیر‌هایی که برای سرمایه گذاری مهم است، پیش بینی نرخ ارز است. بسیاری از فعالان برپایه این نرخ دست به سرمایه گذاری می‌زنند، ازاین رو قیمت دلار می‌تواند کماکان یک علامت به حساب آید. نگاه تیم اقتصادی دولت رئیسی به سیاست‌های ارزی اطلاعاتی است که بسیاری از فعالان در جست وجوی آن هستند. این گروه تصور می‌کنند دولت آینده، توان و قدرت کم کردن قیمت دلار را دارد؛ به همین دلیل از دید آن ها، شناسایی نگاه این تیم می‌تواند در کشف کف قیمت دلار مؤثر باشد.


علی فتاحی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به نوسان قیمت دلار در یک هفته گذشته به شهرآرا می‌گوید: این نوسان‌ها سبب شد برخی به صورت عجولانه پیش بینی کنند که قیمت دلار به زودی به ۳۰ هزار تومان هم افزایش می‌یابد، بااین حال افرادی که از نزدیک حواله درهم و روند عرضه دلار را رصد می‌کردند، متوجه شدند که این التهابات موقتی است و قیمت‌ها دوباره کاهش می‌یابد.

 

بر این اساس، دیروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزارو ۵۵۰ تومان کاهش یافت. او ادامه می‌دهد: دیروز اتحادیه اروپا سینگال‌های خوبی برای تعامل و مذاکرات با ایران ارسال کرد و همین مسئله سبب شد دلار در بازار آزاد ۱۵۰ تومان کاهش بیابد. این کارشناس بازار‌های مالی با بیان اینکه بیشتر فعالان اقتصادی معتقدند که دلار در چهار سال آینده هیچ گاه نوسان‌های سال‌های ۹۷ تا ۹۹ را تجربه نخواهد کرد، می‌گوید: پیش بینی می‌شود دلار حداکثر در همین کانال ۲۵ هزار تومان در دو سال آینده نوسان داشته باشد.

 

البته اگر روابط تجاری ایران با سایر کشور‌ها افزایش یابد و بحران کرونا هم فروکش کند، احتمال ورود دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی وجود دارد. فتاحی بیان می‌کند: کاهش نوسان قیمت دلار تقاضا برای سرمایه گذاری در این حوزه را کاهش می‌دهد و این مسئله به عرضه بیشتر دلار به بازار کمک می‌کند. همچنین باتوجه به پیش بینی بازده ۴۰ تا ۴۵ درصدی بورس در دولت جدید، انتظار می‌رود که بخشی از سرمایه‌ها از بازار دلار به بورس انتقال بیابد. به گفته او مشهد با وجود تحولات منطقه ای، همچنان یکی از محل‌های انتقال ارز به کشور باقی می‌ماند و در ماه‌های آینده شاهد تزریق دلار از این شهر به بازار کشور خواهیم بود. این مسئله نیز به کاهش قیمت دلار کمک خواهد کرد.

کاهش تقاضای سفته بازی در بازار خودرو

محمد حسین زاده، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه در دولت اول رئیسی به احتمال زیاد بازار خودرو کنترل می‌شود، می‌گوید: افزایش تعامل اقتصادی با چین و کاهش تقاضا دو عامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت خودرو در دولت سیزدهم هستند. او می‌افزاید: باتوجه به بستن قرارداد همکاری با چین، پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده، خودروسازان داخلی بتوانند قطعات موردنیاز خود را بیشتر از این کشور وارد کنند. این مسئله سبب می‌شود میزان عرضه خودرو در داخل افزایش بیابد. مسئله دیگر، افزایش عمق داخلی سازی خودروهاست که به نظر می‌رسد مورد تأیید دولت جدید است. پیگیری و تحقق این مسئله نیز سبب افزایش عرضه خودرو در بازار می‌شود.

 

کارشناس بازار خودرو ادامه می‌دهد: ازسوی دیگر این مسئله را باید درنظر گرفت که قرار است در دولت جدید، قانون مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود. ازآنجاکه براساس این قانون از افرادی که به قصد سفته بازی وارد بازار خودرو می‌شوند، مالیات سنگینی گرفته می‌شود، تقاضای کاذب در بازار خودرو کاهش می‌یابد که این کاهش تقاضا منجر به کنترل قیمت انواع خودرو در چند سال آینده می‌شود. درمجموع، این کارشناس معتقد است که هرچند در سه هفته اخیر قیمت خودرو دچار نوسان شده است، این اتفاق، موقتی است و بازار خودرو از سال آینده وارد فاز آرامش می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->