۴ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در ۵ ماه کشف شد سالانه ۲۰۰ تن گوشت شتر در خراسان رضوی تولید می‌شود جلسه امروز شورای عالی برای بررسی رفع فیلترینگ با دو برنامه مهم (۴ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۴ دی ۱۴۰۳) | کرفس کیلویی ۱۵ هزار تومان بخشنامه رفع ابهام صدور و یا تمدید مجوز‌های قرارداد کار معین دستگاه‌های اجرایی چرا با آزادسازی واردات گوشی آیفون قیمتش بالا رفت؟ گرانی لوازم خانگی با سیگنال دلار | لوازم خانگی چقدر گران شد؟ سرمایه اجتماعی؛ کلید موفقیت پویش «دو درجه کمتر» معاون اجرایی رئیس جمهور: تکمیل کریدورهای ریلی اولویت دولت چهاردهم است سند آمایش سرزمینی نیاز به بازنگری دارد پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد!
سرخط خبرها

قیمت «خودرو‌های خارجی» را چه کسی تعیین می‌کند؟ + جزئیات

  • کد خبر: ۷۷۰۰۷
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
قیمت «خودرو‌های خارجی» را چه کسی تعیین می‌کند؟ + جزئیات
شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو‌های چینی و خارجی را ندارد و این بین فرمول قیمت گذاری خودرو‌های خارجی مشخص شد.

به گزارش شهرآرانیوز، چند وقتی است پای خودرو‌های خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودرو‌هایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می‌شوند و شرکت‌های خصوصی آن‌ها را به فروش می‌رسانند.

نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که سوالی را در ذهن‌ها ایجاد کرده است، چرا که در حال حاضر تعیین قیمت و نحوه فروش خودرو‌های داخلی یک سالی است که مشخص شده و قیمت خودرو‌های داخلی را شورای رقابت تعیین می‌کند و به روش قرعه کشی به دست مشتریان می‌رسد.

این روز‌ها کافی است سری به فضای مجازی بزنیم و از قیمت خودرو‌های تازه به دوران رسیده با خبر شویم، خودرو‌هایی که در مقایسه با دیگر خودرو‌های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند و هر روز شاهد گران‌تر شدن آن‌ها هستیم. جالب توجه اینجاست که قیمت‌های بازار هم هیچ قاعده و قانونی ندارند و اگر به همین منوال پیش برویم، نرخ بخش زیادی از مدل‌های مختلف خودرو‌های چینی به زودی از مرز یک میلیارد تومان در بازار خواهد گذشت.

این در حالی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که نرخ خودرو‌های چینی در بازار برای مشتری بیش از حد گران تمام می‌شود. اما چند سوال این بین به وجود می‌آید، پس چه کسی مسئول نوسانات قیمت خودرو‌های چینی در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژ کنندگان خودرو نظارت می‌کند؟

چرا قیمت خودرو‌های چینی روند صعودی طی می‌کند در حالی که می‌تواند این‌گونه نباشد؟ وقتی از مسئولان وزارت صمت که معلوم نیست چرا این روز‌ها به گوشه نشینی روی آورده اند نا امید می‌شویم ناچاریم به سراغ کارشناسان صنعت خودرو برویم تا جواب سوالات خود را بگیریم.

 

چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو  با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار، گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودرو‌های چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می‌کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودرو‌های خارجی نسبت به ایرانی‌ها متفاوت است؟ گفت: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می‌فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بفروشند.

دادفر گفت: اکنون تمام خودرو‌های وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی سازی وارد می‌شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعیین می‌شود.

 

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو‌های چینی و خارجی را ندارد

صفاری مشاور رئیس شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار، گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو‌های چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آن‌ها را قیمت گذاری کند.

او ادامه داد: یعنی وزارت صمت مجوز به سازمان حمایت داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

 

خودرو‌های خارجی قرعه کشی نمی‌شوند!

بیگی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودرو‌های خارجی در بازار، گفت: هم اکنون خودرو‌های خارجی را خود کارخانه قیمت گذاری می‌کند و بر اساس سیاست‌های خود، اقدام به فروش می‌کند. یعنی در این روش دیگر قرعه کشی صورت نمی‌گیرد و بر اساس میزان تقاضا خودرو را می‌فروشند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بهترین روش برای فروش خودرو‌ها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودرو‌های چینی، چون هم رده قیمت با دیگر خودرو‌های خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارند و خودروسازان هم رقیب وجود ندارد.

بیگی با بیان اینکه چرا در فروش خودرو‌های خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمی‌گیرد، تشریح کرد: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولا با این روش‌ها قیمت افزایش پیدا می‌کند و با افزایش قیمت روش‌های فروش مختلف ظاهر می‌شود.

او تشریح کرد: در خصوص خودرو‌های خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد کرد.

لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت، عنوان کرد: برای قیمت‌گذاری منطقی محصولات وارداتی نیاز به فضای رقابتی است و این در حالی است که بعضی واردکنندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی خودرو‌ها با توقف ثبت سفارش جدید برای واردات، افزایش قیمت داشته اند و این مسئله زمانی رخ داد که محصولات با تیراژ بالا در انبار شرکت‌های وارداتی وجود داشتند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با توجه به بحث‌هایی که زده شد مشتریان بازار خودرو با رفتار خود می‌توانند رفتار و قیمت منطقی را بر بازار خودرو حاکم کنند چراکه شرکت‌های واردکننده به دنبال تجارت اند و در فضای تجاری شرکت‌ها باید خود را با شرایط وقف دهند.

وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک تک شرکت‌ها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت‌های تولیدکننده جهانی خودرو هر ساله با بعضی ترفند‌ها قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو می‌کنند که افزودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیب هاست.

کاکایی همچنین افزود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند و چنانچه تنش‌هایی در زمینه سوءاستفاده بعضی شرکت‌ها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعالیت‌های پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابسامانی‌های اخیر در بازار خودرو‌های وارداتی، خرید از شرکت‌های واسطه توسط واردکنندگان ایرانی است که واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد.

کاکایی گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار محصولات وارداتی و داخلی وجود ندارد و با تغییر رفتار و فرهنگ مردم در خرید شرایط بهتری فراهم خواهد شد.

گفتنی است، در این شرایط وضع قوانین و چارچوبی که ضمانت اجرایی داشته باشد برای بازگشت به آرامش این بازار پر تراکم از هر زمانی ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->