سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۴۰ درصد بیماران کرونایی در ۲۴ تا ۳۶ ساعت ابتدایی فوت می‌شوند + علت

  • کد خبر: ۷۷۴۷۲
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
۴۰ درصد بیماران کرونایی در ۲۴ تا ۳۶ ساعت ابتدایی فوت می‌شوند + علت
مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا (ع) مشهد: تنها آمار فوتی‌های بهشت رضا (ع) بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است. این‌ها واقعیت‌هایی‌ست که همه ما مطلع ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا صداقت در برنامه «باید‌ها و نباید‌های درمان کرونا» که در کلاب‌هاوس برگزار شد، اظهارکرد: اوضاع اصلا خوب نیست و خوب هم پیش نمی‌رود. در یک موقعیت کاملا وحشتناک قرار گرفته‌ایم، اما آیا در این وضعیت بحرانی باید منتظر مقصر جلوه دادن یکدیگر باشیم یا دست به اقدامات مفید و سریع بزنیم.  بیمارستان‌ها پر و تخت‌ها اشغال است، تیم درمانگر هم خسته شده‌اند و کرونا می‌تازاند.

وی با اشاره به شرایط بیمارستان‌ها، افزود: جوان، پیر، دختر و پسر می‌میرند و این‌ها را براساس اعداد و ارقام می‌گوییم. اگر در اخبار رسمی می‌گویند فوتی‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد مثلا ۸۰ مورد است، باز براساس همان صحبت‌های رسمی این عدد فوتی‌ها را باید ضربدر سه تا سه‌ونیم هم بکنیم. تنها آمار فوتی‌های بهشت رضا (ع) بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است. این‌ها واقعیت‌هایی‌ست که همه ما مطلع ایم. یک روز فوتی‌ها را بالا و یک روز پایین عنوان می‌کنند و نوعی بازی با اعداد شده است، ولی باید به این بیاندیشیم که این‌ها ۷۰ خانواده هستند که سرپرست خانوار یا عزیزی را از دست می‌دهند و زمانی که ۷۰ نفر می‌میرند، ۵۰۰ فرد نزدیک آن‌ها هم مبتلا هستند.

صداقت اظهار کرد: ۲۵ نفر از ۲۷ بیمار کرونایی که روز گذشته ویزیت کردم، به دلایلی مبتلا شده بودند که می‌توانستند انجام ندهند؛ دلایلی که ربطی به دولت و مسئولان هم ندارد. عروسی، مولودی، سفر و ... رفته بودند و ۳۰ درصد هم که کلا مسافر هستند و به مشهد آمده‌اند. حالا در چنین شرایطی من یقه دولت را بگیرم؟ اصلا سیاست‌های کلان مقصر است، اما آیا من باید به عروسی بروم؟ همه جا دنبال مقصر می‌گردیم درحالی که الان در بدبختی گیر کرده‌ایم و زمانی که به بیمارستان امام رضا بیایید متوجه درد حرف‌های من می‌شوید. اصلا مسئولان مقصر هستند، الان باید خوشحال شویم؟ الان مهم این است که بیمارستان‌های ما پر و مرگ و میر هم زیاد شده است.

وی ادامه داد: یک مادر باردار عروسی رفته و به کرونا مبتلا شده است، فرزندان سه قلو اش که همه از دست رفتند، خودش هم زیر دستگاه است و تمام خانواده‌اش مبتلا شده‌اند. فرد دیگری مراجعه کرده و می‌گوید پدرش در بخش و مادرش در icu بستری است و همگی در یک مراسم مهمانی مبتلا شده‌اند. وقتی می‌گوییم چرا به این مراسم‌ها می‌روید می‌گویند از اقوام نزدیک بوده و نمیشده نرویم. حالا منِ کادر درمان و درمانگر باید خسته شوم، با خانواده‌ام در خانه بد صحبت کنم، چون خسته و فرتوت هستم، تیم درمانی از هم بپاشد، چون افراد مسئولیت اجتماعی خودشان را انجام نمی‌دهند.

مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با بیان اینکه همه باید همیار سلامت باشیم و همیاران سلامت باید چهار وظیفه را در این شرایط انجام دهند، بیان کرد: اولین وظیفه ما انجام مسئولیت‌های اجتماعی است. ماسک بزنیم، فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و افراد جامعه را هم امر به معروف و نهی از منکر کنیم تا دیگران هم ماسک بزنند. عروسی نرویم؛ اگر تالار‌ها را نمی‌بندد، ما خودمان نرویم. از خانه بجز مواقع ضروری بیرون نرویم، اگر رفتیم فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. آمار ماسک زدن از ۳۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته، اما این عدد باید به ۸۰ درصد برسد. به افراد بگوییم فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

صداقت افزود: وظیفه بعدی زمانی‌ست که مبتلا شدیم. اگر مبتلا شدیم روند درمانی را به طور صحیح دنبال کنیم. در پیک جدید کرونا مداخله‌گران سلامت افزایش یافته‌اند. همچنین تعداد افرادی که پس از ابتلا به کرونا در خانه می‌مانند و از روش‌های عمه‌تراپی، خاله‌تراپی و موبایل‌تراپی برای مداوا استفاده می‌کنند نیز بالا رفته است. گروه دیگری از بیماران هم پس از تماس با سامانه ۱۹۱ به مراکز درمانی ۲۴ ساعته یا مطب‌های خصوصی می‌روند. در این حالت پزشک آزمایش‌هایی را برای دو روز آینده تجویز می‌کند، اما متاسفانه افراد مجددا به منزل می‌روند و دیگر پیگیر درمان نمی‌شوند و از روش‌های خانگی استفاده می‌کنند. زمانی به بیمارستان و پزشک مراجعه می‌کنند که درگیری ریه‌ها به ۸۰ درصد رسیده و اکسیژن خون هم از ۶۰ بالاتر نمی‌آید. عده اندکی هستند که درمان استاندارد را دنبال می‌کنند و هیچوقت هم کارشان به بیمارستان نمی‌کشد. کرونا درمان دارد اگر افراد به موقع مراجعه کنند. مرگ‌ومیر ما می‌تواند خیلی پایین‌تر باشد اگر افراد به توصیه‌های علمی عمل کنند. شایع‌ترین علت دیر مراجعه کردن به بیمارستان «بیمارستان هراسی» است که ۴۰ درصدش به همکاران خودمان برمی‌گردد که مردم را از مراجعه به بیمارستان می‌ترسانند و ۶۰ درصدش هم متاثر از حرف‌های اقوام و خویشان و شبکه‌های اجتماعی است.

این عضو کادر درمان مشهد متذکر شد: بیماران کرونایی زمانی که بدحال می‌شوند به بیمارستان مراجعه می‌کنند و این باعث شده تا ۴۰ درصد بیماران بیمارستان‌های قائم و امام رضا در ۲۴ تا ۳۶ ساعت ابتدایی فوت شوند.

وی با بیان اینکه وظیفه سوم همیاران سلامت پیگیری و انتشار اخبار صحیح است، تصریح کرد: خودداری، سعه صدر و متانت را باید افزایش دهیم. وقتی خبر و اتفاق بدی در خانواده می‌افتد آیا پدر خانواده فورا به فرزندانش می‌گوید که چه شده است یا شرایط را مدیریت می‌کند. از طرف دیگر در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند فلان دارو معجزه قرن است! باید اخبار و مطالب را بررسی کرده و مطالب مفید را به دیگران منتقل کنیم. همچنین سعی کنیم محیطی آرام در عین حال نگران برای جامعه ایجاد کنیم نه فضای اضطراب. جریان زندگی را باید زنده نگه داریم.

صداقت خاطرنشان کرد: در مرحله پایانی بحث‌های نظارتی را هم باید پیگیر شویم که این مورد هم توسط مردم و هم مسئولان باید انجام شود.

مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا (ع) متذکر شد: واکسیناسیون را باید برای جلوگیری یا کم کردن پیک ششم تسریع کنیم و جلو ببریم. البته که این روز‌ها تجمع‌ها در مراکز واکسیناسیون خودش به یک کندو و کلونی انتقال کرونا تبدیل شده است.

همچنین در بخش دیگر این جلسه مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به هیات‌های محرم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: این موارد را پیگیری کردیم و مصوبه آخر ستاد کرونا که عنوان شد دسته‌های عزاداری حق تردد در شهر ندارند و مراسم‌ها هم نباید در فضای مسقف برگزار شود به دلیل همین پیگیری‌ها است، اما انتقاد خبرنگاران و مردم مبنی بر اینکه پروتکل‌ها هنوز رعایت نمی‌شود، صحیح است.

وی افزود: به عنوان مثال شب گذشته که در مسیر بازگشت از جلسه استانداری بودیم، در همین مکان‌هایی که در خیابان داربست زده‌اند، افراد بسیار زیادی بودند که ماسک نزده بودند و ما هم با دیدن چنین صحنه‌هایی مثل شما غصه می‌خوریم.

منبع: عصرایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->