آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

ماجرای توقف واکسیناسیون «مدرنا» در ژاپن چی بود؟

  • کد خبر: ۷۸۷۳۹
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
ماجرای توقف واکسیناسیون «مدرنا» در ژاپن چی بود؟
ژاپن درپی پیدا شدن مواد ناشناخته در واکسن‌های مدرنایی که در اسپانیا تولید شده اند، تزریق آن را تعلیق کرد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ بی بی سی انگلیسی و شبکه خبری اِن اچ کی که متعلق به دولت ژاپن است در گزارشی فاش کردند که در واکسن‌های مدرنایی که در اسپانیا تولید شده اند چیزی خارجی پیدا کرده اند. یک ونیم میلیون دُز واکسن آلوده مدرنا از مبدأ اسپانیا به ژاپن ارسال شده و شرکت دارویی تادِکا در ژاپن پس از شیوع مشکوک ویروس متوجه وجود مواد خارجی عجیب در ویال‌های (ظرف شیشه‌ای واکسن) ارسالی شده است. بعد از آن ژاپن تزریق واکسن آمریکایی مدرنا را ممنوع اعلام کرده و فعلا واکسن کشور‌های جایگزین را برای واردات انتخاب کرده است.

 

شرکت داروسازی مسئول توزیع واکسن در ژاپن هنوز دقیق نمی‌داند این مواد چیست و آن را شناسایی نکرده و حتی هیچ گزارشی از عوارض حاد تزریق واکسن‌های آلوده دریافت نکرده است. بعد از انتشار این خبر خیلی‌ها به سخنان رهبری درباره ممنوعیت استفاده از واکسن‌های آمریکایی اشاره کردند. رهبر انقلاب چندی پیش با اشاره به تجربیات متعدد آزمایش‌های غیرانسانی دارویی انگلیس و آمریکا روی مردم دیگر کشورها، واردات واکسن از این دو کشور را برای حفاظت از جان مردم ممنوع اعلام کردند.

آمریکا به متحد خودش هم رحم نکرد

این خبر که به طور رسمی از رسانه‌های ژاپنی منتشر شده است بیشتر از اینکه اشکال دارویی تلقی شود بوی فریبکاری می‌دهد. بدتر اینکه، ژاپن متحد دیرین آمریکاست و این موضوع می‌تواند در اعتماد افکار عمومی به واکسن‌های ساخت آمریکا تأثیر بدی بگذارد.

 

از آن طرف واکنش‌ها در فضای مجازی به این خبر زیاد بود. یکی از کاربران در صفحه توییترش به بدعهدی آمریکا در ارسال واکسن اشاره کرد و نوشت: «‏مکزیک و کانادا از اصلی‌ترین متحدان آمریکا هستند که با وجود پیش خرید فایزر و مدرنا، ایالات متحده از ارسال واکسن خودداری می‌کرد.» حتی طبق خبر «آسوشیتدپرس» رهبر اونتاریوی کانادا از جو بایدن به دلیل ارسال نشدن محموله‌های پیش خریدشده اظهار ناامیدی کرد.

 

حمیدرضا زندی، مدیرکل فضای مجازی معاونت استان‌های صداوسیما هم بعد از انتشار این خبر در توییترش نوشت: «‏با این رسوایی آمریکا در ارسال ‎واکسن آلوده آمریکایی به ژاپن، مثل همیشه فرمایش و پیش بینی رهبر معظم انقلاب محقق شد.» او به همان قول مشهور رهبری اشاره می‌کند که گفته بودند «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع می‌باشد؛ اساسا به آن‌ها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت هاست.»


چندروز گذشته هم سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران دوباره به واردات واکسن واکنش شدید نشان داد و گفت: «ما به دلیل بی اعتمادی مطلق به دشمن اجازه نمی‌دهیم تا دشمنان واکسن را در بدن مردم ما تزریق کنند، چون می‌دانیم در استراتژی دشمن فلج سازی مردم ایران یک هدف قطعی است که اول این را با تحریم اقتصادی رقم زده اند تا مردم ما را فلج کنند.»

اعزام زائران به حج با چه واکسنی محقق می‌شود؟

پس از آغاز اعزام زائران خارجی به سرزمین وحی، واکنش‌ها نسبت به لزوم تزریق واکسن کرونا تشدید شد و بسیاری از کشور‌های اسلامی در مکاتباتی با طرف سعودی، خواستار روشن شدن وضعیت و نحوه اعزام زائران به عربستان و تشرف به عمره مفرده شدند. سعودی‌ها تزریق واکسن کرونا را یکی از شروط پذیرش زائران خانه خدا مطرح کردند، اما اوایل مشخص نبود که منظور عربستان از تزریق واکسن کرونا چه نوع واکسنی است و آیا همه واکسن‌های موجود در جهان مورد پذیرش است یا نه؟ در روز‌های اخیر با توجه به حضور زائرانی از کشور عراق و بنگلادش در عربستان، مقامات این کشور از نپذیرفتن زائرانی که واکسن‌هایی خاص تزریق نکرده باشند، خبر می‌دهند.

 

دولت عربستان از پذیرش زائرانی که واکسن سینوفارم و اسپوتینک تزریق کردند، امتناع کرده است. این اتفاق در حالی است که عربستان در ماه‌های گذشته واکسن سیفوفارم را تأیید و اعلام کرده بود، افرادی که واکسن سینوفارم زدند، باید یک دُز از واکسن‌های آمریکایی-انگلیسی را نیز تزریق کنند تا مجوز تشرف به خانه خدا را داشته باشند، اما حالا با اعلام خبر رسانه‌های ژاپنی و متوقف شدن تزریق یکی از واکسن‌های آمریکایی باید دید آیا عربستان باز هم باقی واکسن‌ها را به رسمیت می‌شناسد یا نه.

ایمنی واکسن «برکت» ۹۳ درصد است

با وجود اینکه ژاپن تنها کشوری است که بیشتر واکسن اهدایی سینوفارم را به ایران داشته، اما اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت، در پاسخ به این پرسش که «اکنون روزانه چه تعداد واکسن کووبرکت تولید می‌شود؟»، گفته: «روزانه ۲۰۰ هزار دُز واکسن تولید می‌شود؛ البته این بستگی به تولید ما دارد و قاعدتا هرچه تولید بیشتری داشته باشیم بیشتر تحویل می‌دهیم.»

او گفته اثر بخشی واکسن ۹۳ درصد بوده که به معنی ایمنی زایی ۹۳ درصدی آن است. از طرف دیگر، واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید ۱۹ مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با صدور مجوز از سوی کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وارد مرحله سوم مطالعات بالینی شد.

 

در مرحله سوم، ایمنی و کارایی واکسن رازی کووپارس در مقایسه با واکسن سینوفارم در دو گروه موازی در جمعیت بالغ بالاتر از ۱۸ سال به صورت تصادفی بررسی شده و دوسوکور انجام خواهد شد. طبق گزارش‌ها مطالعات مرحله نخست این واکسن، دهم اسفندماه سال ۱۳۹۹ با ۱۳۳ داوطلب آغاز شد و تا نیمه اردیبهشت با موفقیت به پایان رسید. مرحله دوم نیز با ۵۰۰ داوطلب اوایل خرداد آغاز شد و نیمه مرداد با موفقیت پایان یافت. با صدور مجوز از سوی کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن به سرعت آغاز می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->