بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۳۹۰ معبر شهری به نام شهدای دانش‌آموز مشهدی

  • کد خبر: ۷۹۰۰
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
۳۹۰ معبر شهری به نام شهدای دانش‌آموز مشهدی
در یادواره کشوری شهید فهمیده و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز اعلام شد
قریب ۴۰ سال از آن ایام می‌گذرد؛ برای همه عجیب بود و باور نکردنی؛ رادیوی جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه‌های خود اعلام کرد نوجوانی سیزده ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است. امام خمینی (ره) نیز در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر کردند، جملات معروف خود را پیرامون او اینگونه اعلام کردند؛ «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم بزرگتر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و خود نیز شربت شهادت نوشید.» بقایای پیکر شهید حسین فهمیده نیز در بهشت زهرا، قطعه ۲۴، ردیف ۴۴، شماره ۱۱، به خاک سپرده شده است. حالا و پس از ۳۹ سال از آن روزها، شنبه‌ای که گذشت، مشهد میزبان یادواره کشوری شهید فهمیده و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد در این مراسم که در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: توجه به عظمت شهیدفهمیده و شهدای دانش آموز، راهبردی ارزشمند در زندگانی دانش آموزان فعلی کشور است و آن‌ها به بهترین وجه تحقق زندگی هدفمندانه را به اثبات رساندند.
آیت ا... سیداحمد علم الهدی خاطرنشان کرد: توجه به این راز در عرصه دانش آموزی به ویژه آن زمان که به بلوغ نزدیک می‌شوند، راهبردی مهم است. همچنین در عرصه آموزشی، توجه به این موضوع دارای اهمیت است که موقعیت تصمیم گیری در زندگی را فراهم می‌آورد. وی برگزاری این یادواره و یادآوری ۳۶ هزار شهید دانش آموز را دارای اهمیت خواند و گفت: امسال این یادآوره مزیت ویژه‌ای دارد و آن، برگزاری این مراسم در مشهد و در این ایام سوگواری است.
امام جمعه مشهد بیان کرد: دوره فکر و اندیشه یک دانش آموز زمانی اهمیت دارد که با این سؤال مواجه می‌شود که در آینده می‌خواهم چه کاره شوم و در راستای پاسخ به این سؤال، رشته دانشگاهی خود را انتخاب می‌کند.
آیت ا... علم الهدی با اشاره به پرفراز و نشیب بودن زندگی انسان، خاطرنشان کرد: گاه نمی‌توان یک زندگی را مطلقا شیرین و دیگری را تلخ دانست. انسان‌ها در یک دوره هفتاد تا هشتادساله زندگی می‌کنند و رستگار‌ترین آن‌ها کسی است که از پس امتحانات الهی برآید و به سعادت ابدی برسد.
امام جمعه مشهد، پیدا کردن یک راه میان بُر برای پیمودن راه رستگاری را یکی از هدفمندانه‌ترین زندگی‌ها دانست و گفت: این راه را شهدای دانش آموز پیدا کردند و آن شهادت بود.
آیت ا... علم الهدی با اشاره به سن و سال کم شهید فهمیده، گفت: او یک مسیر پروازی را برای خود انتخاب کرد؛ جایگاهی که از جایگاه عالمان و زاهدان والاتر است.
وی انتخاب شهادت را برای شهدا یک تصادف ندانست و گفت: وقتی امام خمینی (ره) فرمودند رهبر ما این دانش آموز سیزده ساله است، مفهوم «رهبری» را در انتخاب مجاهدانه تفسیر کردند.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: انتخاب شهید فهمیده باعث شد او یک راه پر فراز و نشیب را یک شبه پرواز کند. آیت ا... علم الهدی گفت: راه شهید فهمیده و انتخاب او تاکنون و در جبهه‌های مقاومت ادامه دارد.

نام شهیدان دانش آموز بر معابر شهر
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در این مراسم گفت: ۳۹۰ دانش آموز مشهدی در دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. ۱۵۰ کوچه و خیابان شهر به نام متبرک این شهدای عزیز مزین شده و نام مبارک ۲۴۰ شهید دانش آموز دیگر باقی مانده است که در یک برنامه ریزی منسجم، محل سکونت والدین شهید یا نزدیک‌ترین نقطه به آن را به نام ایشان نام گذاری خواهیم کرد.
احسان اصولی بیان کرد: ایثارگری، مقاومت و ایستادگی، شاخص‌ترین و ماناترین مقوله‌هایی هستند که از شهدای عزیز برای همه ما به یادگار مانده است.
وی با قدردانی از مسئولان نمایشگاه بین المللی مشهد برای برگزاری این مراسم گفت: زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا تکلیفی است که پیوسته بر خود فرض می‌دانیم و در این مسیر باید ساعی باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: بین اقشار مختلف، شهدای دانش آموز ترس و بیم خاصی در دل دشمن ایجاد می‌کنند که علت آن، اتصال نسلی است که آن‌ها دارند و نام آن‌ها باید همیشه بر تارک شهر بدرخشد.

حضور فعال در جریان انقلاب اسلامی
به گزارش ایرنا، خواهر شهیدان محمدحسین و داوود فهمیده نیز در این مراسم گفت: شهید حسین فهمیده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تحت تأثیر فضای روحانی و انقلابی شهر قم با توزیع نوار‌های سخنرانی امام خمینی (ره) اقدام به روشنگری در مکان‌های مختلف می‌کرد و به همین دلیل بار‌ها مورد ضرب و شتم مأموران رژیم قرار گرفت.
فرشته فهمیده افزود: برادر شهیدم حسین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان جنگ تحمیلی، مشتاقانه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت. وی که در خرمشهر با متجاوزان می‌جنگید، سرانجام در حومه این شهر، هنگامی که با نیرو‌های زرهی و تانک‌های دشمن بعثی مقابله کرده بود، برای انهدام آن‌ها با نارنجک‌هایی که به کمرش بسته بود، به فیض عظمای شهادت نائل آمد.
وی ادامه داد: بنا بر روایت عینی هم رزمان این شهید، حسین ابتدا از ناحیه پا مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و با وجود جراحت، باز هم به مقابله با تانک تجاوزگران بعثی بر خاست و آن را منهدم کرد. بقیه تانک‌های ستون زرهی دشمن نیز که از ترس به عقب فرار کرده بودند، از سوی هواپیما‌های خودشان بمباران و نابود شدند.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آموزش و پرورش
مـدیرکـل آمـوزش و پـرورش خراسان رضوی نیز در این یادواره گفت: معرفی فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار دارد و هر ساله به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در مدارس استان برگزار می‌شود. قاسم علی خدابنده افزود: این برنامه‌ها اثرات فرهنگی مثبت بسیار زیادی دارد و شهدا الگو و اسطوره‌های بسیار مناسبی برای دانش آموزان هستند که باید معرفی شوند.
در این مراسم علاوه بر خانواده شهدا و جمع کثیری از مردم، مقامات لشکری و کشوری همچون سردار یعقوب علی نظری، فرمانده سپاه امام رضا (ع)، سردار ابراهیم قربان زاده، جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد حضور داشتند. خراسان رضوی ۹۴۵ شهید دانش آموز تقدیم آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->