قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند
سرخط خبرها

نقش فرودگاه کابل در دوره‌های مهم تاریخ افغانستان + عکس

  • کد خبر: ۷۹۱۲۱
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
نقش فرودگاه کابل در دوره‌های مهم تاریخ افغانستان + عکس
فرودگاه بین‌المللی کابل در حالی اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط مهندسان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد که آن زمان یک فرودگاه پیشرفته به شمار می‌رفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرودگاه کابل این روزها بیش از هر نقطه دیگری در افغانستان مورد توجه رسانه‌های مهم بین‌المللی قرار گرفته است.

 

فرودگاهی که ۵۰ سال پیش وقتی ساخته شد، قرار بود نشانه‌ای برای افغانستان مدرن و محلی برای ارتباط افغانستان با دیگر کشورهای پیشرفته جهان باشد.

 

اما این روزها تلخ‌ترین و تراژیک‌ترین تصاویر انسانی از همین فرودگاه دست به دست شد و دل خیلی‌ها را به درد آورد. شب گذشته هم با خروج آخرین نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بازهم فرودگاه کابل در تیتر یک رسانه‌ها قرار گرفت. 

 

حال باید نشست و اخبار افغانستان را مرور کرد و دید که چه در انتظار افغانستان و فرودگاه کابل است.

 

نقش فرودگاه کابل در دوره‌های مهم تاریخ افغانستان + عکس

آخرین سرباز آمریکایی که از افغانستان خارج شد

 

از فرودگاه کابل چه می‌دانیم؟

در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی همزمان با آغاز دوران "ظاهرشاه" که به دهه مدرنیزاسیون در تاریخ شناخته می‌شود در ۱۶ کیلومتری مرکز شهر کابل یک فرودگاه بین المللی با همکاری مهندسان اتحادجماهیر شوروی ساخته شد که آن زمان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی با ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰۰ هواپیما محسوب می‌شد.

 

ظاهرشاه که در آن زمان به قصد مدرنیزه کردن افغانستان دست به اصلاحات سیاسی و اقتصادی، زده بود و با تأسیس سیستم قانونگذاری دموکراتیک، ترویج نظام آموزش و پرورش مدرن، تأسیس دانشگاه‌ها و آموزش برای زنان عصر تازه‌ای در این کشور رقم زده بود معتقد بود چنین فرودگاهی برای تسهیل ارتباط پایتخت این کشور با دول اروپایی لازم است.

 

برای تماشای عکس‌ها در سایز بزرگتر و با کیفیت بیشتر برروی آن کلیک کنید:

 

با این حال این فرودگاه پس از دوران ظاهرشاه و آغاز دهه‌های آشوب در این کشور سرنوشت دیگری پیدا کرد؛ فرودگاه کابل در طی جنگ افغانستان با شوروی مورد استفاده نیرو‌های اشغالگر قرار گرفت. با پایان جنگ و خروج ارتش شوروی این فرودگاه تا سال ۱۹۹۲ دراختیار نیرو‌های دولت نجیب‌الله بود و پس از آن‌ها تا سال ۱۹۹۶ امارت اسلامی افغانستان به رهبری برهان‌الدین ربانی کنترل آن را در اختیار داشتند.

 

با این حال آسیب جدی به این فرودگاه پس از حمله امریکا به این کشور رخ داد؛ هواپیما‌های امریکایی در جریان بمباران کابل بخش وسیعی از آن را تخریب کردند و شمار زیادی از هواپیما‌ها را هدف قرار دادند.

 

پس از جنگ دولت جدید این کشور برنامه بازسازی فرودگاه را در دستور کار قرار داد و برای این منظور توافقی ۳۵ میلیون دلاری با دولت ژاپن منعقد کرد؛ بر اساس توافق دو طرف، ژاپن ساخت ترمینال جدیدی را با استاندارد‌های بین‌المللی برای پرواز‌های خارجی در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد و سه سال بعد آن را به پایان رساند.

 

فرودگاه بین المللی کابل که دیگر با ۵۰ سال قبل به کلی فرق کرده اکنون زیر نظر وزارت حمل و نقل و هوانوردی و نیز نیروی هوایی افغانستان اداره می‌شود. "جیمز بورک" عکاس و گردشگر امریکایی که در سال ۱۹۶۳ و همزمان با افتتاح این فرودگاه به کابل سفر کرده بود گزارش مصوری از آغاز به کار فرودگاه و فضای کلی آن تهیه کرده است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->