بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟
سرخط خبرها

پاسخ شورای رقابت به اعتراض خودروسازان: مصوبه پیش فروش تغییر نمی‌کند! (۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۰۵۳۰
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
پاسخ شورای رقابت به اعتراض خودروسازان: مصوبه پیش فروش تغییر نمی‌کند! (۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰)
رئیس شورای رقابت با رد اعتراض خودروسازان به مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت، گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می‌گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است.

به گزارش شهرآرانیوز، رضا شیوا با اشاره به اینکه مصوبه جدید شورای رقابت در خصوص نحوه فروش خودرو یکی از منصفانه‌ترین مصوبات شورا است، گفت: در سال گذشته بیش از ۸۰۰ شکایت در رابطه با پیش خرید خودرو به شورای رقابت ارسال شده بود و به همین دلیل وظیفه خود دانستیم این وضعیت را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که حداقل در آینده با این حجم از شکایت روبه رو نشویم.

وی با بیان اینکه در این شکایت‌ها مصرف کنندگان اعلام می‌کردند که ما مبلغی را یک یا دو سال به صورت پیش پرداخت در اختیار خودروساز قرار می‌دهیم که هیچ سودی هم دریافت نمی‌کنیم، افزود: مصرف‌کننده حدود یک یا دو سال گذشته مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به خودروساز داده است، اما در زمان دریافت خودرو ارزش پول پرداختی کاهش یافته و باید متناسب با تورم و هزینه بیشتری را برای مابقی قیمت خودرو پرداخت کند که این موضوع اصلاً عادلانه نیست.

 

مصوبه جدید شورای رقابت برای پیش‌فروش خودرو

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه این موضوع یک بی انصافی در حق مصرف کنندگان را به وجود می‌آورد، اضافه کرد: به عنوان نمونه اگر کسی برای یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیش پرداخت کرده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت نماید.

وی ادامه داد: اگر ما یک بازار رقابتی داشتیم و خودرو‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شد آیا باز هم کسی پول خود را یک یا دو سال به عنوان پیش پرداخت در اختیار خودروساز قرار می‌داد! مطمئناً اصلا چنین اقداماتی انجام نمی‌شد. وقتی شرایط انحصاری باشد خودروساز از وضعیت مسلط استفاده کرده و مصرف کننده هم هیچ چاره‌ای ندارد.

شیوا با اشاره با اینکه در مصوبه اخیر شورای رقابت اعلام کردیم، باید در پیش فروش‌ها مشخصات و قیمت خودرو اعلام شود، گفت: متأسفانه برخی به دلیل عدم مشخص نبودن قیمت خودرو متناسب با فرضیات محصولاتی را خریداری کرده بودند که این موضوع اصلاً درست نیست. در همین زمینه نیز ما مصوب کردیم که قیمت خودرو باید در زمان پیش فروش قطعی اعلام شود.

وی با تأکید بر اینکه گفته می‌شود مصوبه اخیر شورای رقابت مغایر با مصوبه هیأت وزیران برای حمایت از مصرف کنندگان است، افزود: اولاً مصوبه هیأت وزیران قانون نبوده و فقط مصوبه هیأت وزیران است دوماً جای تعجب و شک است که هیأت وزیران مصوبه‌ای را به تصویب برساند که به ضرر مصرف کنندگان است. آیا جایی گفته شده که مصرف کننده برای خرید خودرو مبلغی را به خودروساز بدهد و بعد از چند سال بدون دریافت سودی باعث کاهش ارزش پول مصرف کننده هم شود و در نهایت هم هزینه زیادی را بابت خرید خودرو از آن‌ها مطالبه کند!

رئیس شورای رقابت در ادامه با اعلام اینکه گفته شده خودروسازان به این مصوبه اعتراض داشته و خواستار بازبینی آن هستند، گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می‌گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است هر کس هم اگر اعتراضی داره باید به هیئت تجدیدنظر مراجعه کند تا در هیئت تجدید نظر این موضوع بررسی شود.

وی اضافه کرد: شورا دیگر یک موضوع را مجدداً مورد بررسی قرار نمی‌دهد بلکه باید شرایط کاملاً تغییر کرده باشد تا بررسی یک موضوع، موضوعیت پیدا کند. البته ما اعتراضات خودروسازان را بررسی کرده ایم، اما روی مصوبه خود پافشاری می‌کنیم.

شیوا در خصوص توقف پیش فروش محصولات یک شرکت خودروساز به دلیل مصوبه اخیر شورای رقابت گفت: اصولاً در پیش فروش‌ها باید امتیازی به مصرف‌کننده داده شود وگرنه مصرف کننده به هیچ وجه استقبالی از این طرح‌ها نخواهد کرد. به نظر می‌رسد فعلاً خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند تا در زمان مشخص محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. باید بدانند در شرایط مسلط قرار دارند، اما باید انصاف هم در نظر گرفته شود تا افرادی که پیش خرید می‌کنند ارزش پول آن‌ها با افزایش تورم از بین نرود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در خصوص افزایش قیمت هم هیچ صحبتی مطرح نیست.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->