زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۴۲هزار نفر به صورت قطعی برای پیاده روی اربعین ثبت نام کرده‌اند

  • کد خبر: ۸۱۰۴۵
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
۴۲هزار نفر به صورت قطعی برای پیاده روی اربعین ثبت نام کرده‌اند
رئیس سازمان حج و زیارت گفت:تمام زائران باید از طریق هوایی به عراق سفر کنند اما زائران می توانند در زمان برگشت از مرز زمینی مهران استفاده کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت درباره تمهیدات به کار گرفته در راهپیمایی اربعین گفت:ما در سال گذشته راهپیمایی اربعین را نداشتیم، ولی امسال با توجه به شرایط موجود براساس مذاکراتی که با عراق انجام داده ایم، قرار شد ۶۰ هزار نفر از مردم ایران در راهپیمایی مشارکت داشته باشند و حدود ۲۰ هزار نفر از سایر کشور‌های اسلامی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین کشور در طول سال فعالیت داشت و کار ها را برای برگزاری پیاده روی اربعین هماهنگ می کرد؛ ادامه داد: دوستان در کمیته بهداشت و هلال احمر هم پیش‌بینی لازم را برای شرایط کرونایی انجام داده اند و مرتب این اوضاع رصد می‌شد که بتوانیم پیش‌بینی های لازم را برای عزت شهروندان فراهم کنیم.

رشیدیان درباره ثبت نام در سامانه سماح ادامه داد: از آنجایی که موضوع اعزام زائران با ستاد حج و زیارت است، سامانه سماح هم این ثبت نام را انجام می‌دهد. برای حفظ سلامت زائران پیش‌بینی شده بود که زائران حتما دو دز واکسن را دریافت کرده باشند. در ثبت نام اولیه یا پیش ثبت نام اسامی افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده بودند از وزارت بهداشت استعلام می‌شد.به افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده اند به تایید وزارت بهداشت، اجازه ثبت نام قطعی داده می‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در مرحله اول ثبت نام از افراد انجام شد و بعد سامانه سماح برای مدتی متوقف شد تا کسانی که حدود ۴۲ هزار نفر بودند و ثبت نامشان قطعی شود. حدود ۳۴ هزار نفر از افرادی ثبت نام آنها قطعی شده است در روز پنجشنبه هفته گذشته پاسپورت خو را تحویل داده اند که تاکنون حدود ۸ هزار پاسپورت به سفارت عراق تحویل شده و از این تعداد چهار هزار و ۴۰۰ نفر از عراق ویزا گرفته اند.

وی ادامه داد: خیلی از افراد مدعی بودند که در زیارت امسال به دلیل وجود تزریق دو دز واکسن افراد با سنین بالا حضور دارند درحالی که در آمار ۴۲ هزار نفری ثبت نام قطعی شده اند، بیش از ۵۲ درصد جمعیت بین ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و ۴۸ درصد جمعیت از ۵۰ سال به بالا هستند. همچنین از این ۴۲ هزار نفر بیش از ۱۱ هزار نفر خانم هستند و حدود ۳۱ هزار نفر آقایان را دربر‌می‌گیرد.

رفت و برگشت سفر هوایی به عراق، از مشهد ۱ میلیون تومان گران‌تر از بقیه شهرها است

رشیدیان گفت: طبق ثبت‌نامی که انجام شد ارتباطی هم که با سازمان هواپیمایی کشور صورت گرفت. از روز ۲۸ شهریور که شروع پرواز‌های اربعین است، توافق کردیم که برای ۶۰ هزار نفر پرواز رفت و برگشت را با قیمت پنج میلیون تومان انجام شود. هفت شرکت هواپیمایی تاکنون ثبت‌ نام کرده اند و از شش ایستگاه این پرواز‌ها صورت می‌گیرد. باید در نظر گرفت که این پرواز‌ها محدود به این شش ایستگاه نیست و در اقدامات اولیه تهران، اهواز، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد جزو ایستگاه‌های پرواز هستند. در مشهد به دلیل بعد مسافتی که دارد قیمت بلیط در رفت و برگشت یک میلیون تومان بیشتر از سایر ایستگاه‌ها هزینه دارد.

رشیدیان بیان کرد:تا کنون ۴۲ هزار نفر در پیاده روی اربعین ثبت نام قطعی کرده اند و با سازمان هواپیمایی توافق شده قیمت بلیط رفت و برگشت سفر اربعین ۵ میلیون تومان باشد فقط سفر از شهر مشهد به دلیل بعد مسافت یک میلیون تومان قیمت بلیط بیشتر است.

وی افزود:تمام زائران باید از طریق هوایی سفر کنند اما زائران می توانند در زمان برگشت از مرز زمینی مهران استفاده کنند.هیچ کدام از مرز ها برای سفر زائران باز نیست.

وی درباره برگشت زائران به صورت زمینی خاطرنشان کرد: زائران می‌توانند به صورت زمینی از مرز مهران برگردند. قیمت بلیط یک طرفه پرواز هم سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد چهار میلیون تومان هست.

رشیدیان درباره افزایش یک میلیون تومانی بلیط هواپیما که در ایستگاه مشهد نسبت به سایر ایستگاه‌ها وجود دارد، گفت: معمولا در دوران پیک‌های مسافراتی شاهد افزایش قیمت بلیط هستیم، اما برای سفر اربعین قیمت‌ها تقریباً به نصف تقلیل پیدا کرده است؛ بنابراین در این افزایش قیمت یک میلیون تومانی هم تلاش شد تاجایی که ممکن است این تقلیل و کاهش قیمت صورت بگیرد. توصیه‌ام به همه زائران این است که بلیط رفت و برگشت خود را از قبل تهیه کنند و به صورت هوایی سفر کنند، چراکه به صورت زمینی ممکن است مسائل و مشکلاتی در مرز‌ها به وجود بیاید.

وی به زائران توصیه کرد که مدت زمان سفر خود را کوتاه کنند و درباره افزایش تعداد ایستگاه‌های هوایی در شهر‌ها بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی این ظرفیت برای افزایش تعداد ایستگاه ها پروازی دارند، اما باید حجم رفت و برگشت مسافران با هواپیما به گونه‌ای باشد که این ظرفیت در هواپیما‌ها به وجود بیاید؛ بنابراین اولاً باید تعداد زائران برای سفر هوایی به حد نصاب برسد.

پس از بازگشت از سفر اربعین، از زائرین تست کرونای رایگان گرفته می شود.

رشیدیان درباره برگشت زائران از طریق مرز زمینی گفت: فقط از ایلام و مهران امکان برگشت زائران را از طریق زمینی مهیا است و برای رفت زائران هیچ‌گونه مرز زمینی باز اعلام نشده است. تمامی سفر‌ها به صورت هوایی انجام می‌شود تا مسائل بهداشتی و درمانی رعایت شود. در شیوه ثبت‌نام هم به صورت اینترنتی این امکان مهیا شد تا تجمعی صورت نگیرد؛ بنابراین خواهشمندم تا زائران هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین از زائران در هنگام بازگشت به کشور تست pcr رایگان گرفته می‌شود تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. این pcr به صورت رایگان از تمامی زائران گرفته می‌شود و اگر کسی به بیماری مبتلا شد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

وی درباره الزام دولت عراق به دریافت دو دز واکسن توسط زائران خاطرنشان کرد: در بخشنامه دفتر نخست‌وزیری عراق به دریافت دو دز واکسن به همراه تست کرونا ۷۲ ساعت قبل از سفر اشاره شده است. برای مسائل فرهنگی و خدماتی در عراق هم پیش‌بینی شده است که حدود ۵۰۰ موکب از طرف کمیته ستاد اربعین به زائران ارائه خدمت کنند.

رشیدیان با بیان اینکه عمده تمرکز ما در نجف و کربلا است، بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی هم برای کسانی که از رفتن به کربلا بازمانده اند و خواهان مشارکت در اربعین هستند، این پیش‌بینی را انجام دادند تا در کشور این مراسم برگزار شود.

 

منبع: YJC
عکس نمایه خبر سید محمدرضا هاشمی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->