بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روایتی از فعالیت مراکز شبانه تزریق واکسن کرونا برای کاهش مبتلایان

  • کد خبر: ۸۱۱۴۱
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
روایتی از فعالیت مراکز شبانه تزریق واکسن کرونا برای کاهش مبتلایان
دو نفرشان بنا داشته اند واکسن برکت بزنند و دو نفرشان می‌خواهند سینوفارم بزنند؛ در این مرکز، اما امشب فقط سینوفارم تزریق می‌شود؛ همین است که دو نفر مشغول مجاب کردن آن دو نفر دیگر هستند تا همگی امشب واکسن بزنند و برگردند.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ زمان منع تردد رسیده است و ۱۱ جمعه شب را نشان می‌دهد، اما تعداد شایان توجهی خودرو درمقابل مرکز جامع خدمات سلامت شهری اباعبدا... الحسین (ع) در بولوار معلم مشهد پارک شده اند؛ یکی از مراکزی که طبق اعلام مسئولان بهداشتی مشهد تا ساعت ۲۴ در آن به مراجعه کنندگان، واکسن کرونا تزریق می‌شود. یک ساعت تا اتمام کار مرکز باقی مانده و ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هنوز در صف انتظارند تا پس از دریافت واکسن به خانه برگردند. گزارش پیش رو حاصل ساعتی حضور و مشاهده فعالیت این مرکز است که تلاشی دیگر برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شهروندان مشهدی و کاهش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ و مرگ و میرهاست.

سرعت واکسیناسیون بالاست

مرد با آن مو‌های سیاه و سفیدش باید ۶۰ سالی داشته باشد. بیرون حیاط مرکز با دختربچه دوسه ساله‌ای قدم می‌زند و درباره چرایی علت حضورش می‌گوید: دخترم را آورده ام که واکسن بزند؛ مادر همین بچه. خودم هر دو دز واکسن را زده ام، اما دخترم در این یکی دوهفته به چند مرکز رفته بود که شلوغ بودند و موفق نشده بود. امشب آمدیم اینجا که نسبت به بقیه خلوت‌تر است.

هنوز صحبتمان تمام نشده که دخترش درحالی که دست روی بازویش گذاشته است، به ما می‌پیوندد. از انتظاری که برای دریافت واکسن کشیده شاکی نیست؛ «زیاد معطل نشدم. حدود ۲۰ دقیقه در صف بودیم و در هوای آزاد قدم می‌زدیم. فقط نگرانی من این بود که ساعت ۱۲ شود و مرکز را تعطیل کنند و آخرش من جا بمانم که خوشبختانه این طور نشد و همه چیز به سرعت پیش رفت.»
وارد حیاط مرکز می‌شوم. شهروندان باید در فضای حیاط بزرگ مرکز که صندلی چیده اند در انتظار بمانند. فاصله صندلی‌ها آن قدر زیاد است که هیچ نگرانی‌ای از انتقال بیماری وجود ندارد، هرچند آن‌ها که برای واکسیناسیون می‌آیند، سالم هستند یا دست کم علامتی ندارند.

از ۷ صبح شروع می‌کنند تا ۱۲ شب

یکی از پرسنل مرکز میز و صندلی‌ای را در ورودی سالن گذاشته و همان جا هم به سؤالات و ابهامات مردم درباره واکسن‌ها پاسخ می‌دهد و هم به نوبت مردم را صدا می‌زند. می‌گوید: امروز که نسبت به دیگر روز‌ها قدری خلوت‌تر است به ۶۰۰ نفر نوبت داده ایم؛ الان دست‌کم ۸۰ تا ۱۰۰ نفر توی حیاط هستند. بعد رو به جمعیت بلند می‌گوید: تا شماره ۵۲۰ بیایند داخل. چهارنفر از روی صندلی‌ها بلند می‌شوند و به داخل سالن تزریق می‌روند.

متصدی می‌گوید فعلا پذیرش صورت می‌گیرد و امیدوار اسـت کــه تا ساعت ۱۲ مراجعان تمام شوند. قدری خســـته اسـت. آن طورکه می‌گوید پرسنل تزریق با نیروی مضاعف، کار را از ۷ صبح شروع می‌کنند تا ۱۲ شب. تلاش می‌کنند هر شـب، جمعــیت بیشتری را واکسینه کنند.

فشار کار بیشتر شده، اما عیبی ندارد

به دنبال این حرف وارد سالن تزریق می‌شوم؛ دو نفر، افرادی را که وارد سالن می‌شوند، پذیرش کرده و آن‌ها را به طرف یکی از دو اتاق تزریق هدایت می‌کنند.

از یکی از پرستاران درباره سختی کارش می‌پرسم؛ می‌گوید: فشار کار بیشتر شده است، اما عیبی ندارد. حین آماده کردن سرنگ تزریق ادامه می‌دهد: تا چهار روز پیش فقط تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه خدمات می‌دادیم، اما بنا شده است تا ساعت ۲۴ خدمات دهی داشته باشیم.
قبل از اینکه بیرون بیاییم، می‌گوید: همین که آمار مبتلایان کم شود برای ما کافی است. چند ساعت بیشتر ماندن برای تزریق افراد سالم خیلی بهتر است از اینکه همکارانمان از بیماران بدحال مراقبت کنند.

بیشتر متقاضیان مرد هستند

دوباره برمی گردم به حیاط مرکز؛ مادر و دختری روی صندلی نزدیک به ورودی نشسته اند. به سراغشان مـــــی روم؛ مادر درباره نحوه اطـلاع از خدمات دهی شبانه این مرکز توضیح مــی دهـد: دنبال محلی می‌گشتیم که خلوت باشد. دخترم نشانی اینجا را از سایت پیدا کرد. دیروقت آمدیم، اما توقع نداشتیم این موقع شب این تعداد جمعیت ببینیم.

دخترش هجده ساله است، می‌گوید: پارسال کنکور دادم، اما رشته موردنظرم را قبول نشدم و امسال دوباره کنکور شرکت کرده ام. هنوز هم نتایج اعلام نشده که به عنوان دانشجو واکسن بزنم؛ برای همین دنبال مرکز دیگری می‌گشتم.
تازه صحبتمان گل انداخته که شماره اش را صدا می‌زنند و می‌رود.

تعداد مردان حاضر در مرکز به وضوح از خانم‌ها بیشتر است. علتش را یکی از جوان‌های منتظر در نوبت چنین حدس می‌زند: مرد‌ها صبح باید سر کار باشند. از سویی، هروقت از سر کار برگردند، می‌توانند بیایند واکسن بزنند. من باید ساعت ۶ کارخانه باشم تا ۶ عصر. این موقع از شب برایم خیلی بهتر است.

اغلب سالمندان و میان سالان، پیش‌تر و براساس فراخوان سنی واکسن زده اند؛ به همین دلیل بیشتر افراد حاضر ۲۰ تا ۳۵ سال دارند. چند جوان که باهم آمده اند و صدای خنده گاه وبیگاهشان فضای حیاط را پر کرده است، دانشجو هستند، از همان‌ها که در صف دانشگاه آزاد و فردوسی نوبتشان نشده است تا واکسن بزنند. حالا شماره‌های ۵۷۸ تا ۵۸۱ را در دست دارند، به امید اینکه هرچه زودتر نوبتشان شود. دو نفرشان بنا داشته اند واکسن برکت بزنند و دو نفرشان می‌خواهند سینوفارم بزنند؛ در این مرکز، اما امشب فقط سینوفارم تزریق می‌شود؛ همین است که دو نفر مشغول مجاب کردن آن دو نفر دیگر هستند تا همگی امشب واکسن بزنند و برگردند.

نگرانی از تردد در ساعات منع تردد

تا ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه در حیاط مرکز می‌مانم. از آن جمعیت صد نفره فقط چند نفر مانده اند. یکی شان مردی ۴۵ ساله است که می‌گوید گرفتاری کاری نگذاشته در بازه زمانی اعلام شده برای تزریق واکسن مراجعه کند. ادامه می‌دهد: وقتی هم که کارم خلوت می‌شد، ساعت واکسیناسیون مراکز تمام شده بود. در کانال روزنامه شهرآرا دیدم که چند مرکز شبانه تزریق واکسن در مشهد افتتاح شده است؛ برای همین گفتم بیایم و همین امشب واکسنم را بزنم.

مرد دیگری هم مشکل او را دارد. او نیز که چهل ساله است، می‌گوید: هرشب تا ساعت ۸ سرکار بودم، اما مراکز نهایتا تا ساعت ۷:۳۰ شب تزریق می‌کردند. در خبر‌ها از وجود مراکز شبانه تزریق باخبر شدم و آمدم به این مرکز که به محل زندگی ام نزدیک‌تر بود. او از سمت بولوار توس آمده؛ از یک طرف خوشحال است که امشب واکسن می‌زند و از سوی دیگر نگران است که حین برگشت به خانه در این وقت شب، جریمه شود؛ زیرا چندساعت از زمان مجاز تردد‌های شبانه گذشته است.

حین خارج شدن از مرکز می‌بینم که چند نفر تازه از راه می‌رسند؛ همه اعضای یک خانواده اند که بنا بر خبر ۲۴ ساعته بودن مراکز تازه این ساعت را برای مراجعه انتخاب کرده اند. متصدی پذیرش به آن‌ها توضیح می‌دهد که تزریق واکسن فعلا تا ساعت ۲۴ است و آن‌ها دیر آمده اند؛ با وجوداین می‌گوید از دستگاه نوبت بگیرند تا واکسن نزده از مرکز برنگردند.


واکسیناسیون روی دور تند

 

فعلا تا ساعت ۲۴، نه ۲۴ ساعته!

۲۳ شهریور بود که خبری به نقل از حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مبنی بر افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون اعلام شد. او البته بعدتر درباره مراکزی که با عنوان شبانه روزی از آن یاد شده بود، توضیح داد: از این پس سه مرکز اباعبدا... (ع)، شهید حاتمی و سیدی تا ساعت ۲۴ فعال هستند، اما اگر پس از این ساعت هم فردی مراجعه کرد یا شهروندان برای دریافت واکسن در انتظار بودند، واکسن تزریق خواهد شد و کارکنان مرکز تا زمانی که مردم حضور داشته باشند، واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

او همچنین درباره هم زمانی برخی ساعات واکسیناسیون شبانه با ساعات منع تردد شبانه، یادآور شد: با استانداری خراسان رضوی مکاتباتی انجام شده است؛ زیرا لغو محدودیت تردد شبانه، به استانداری و تشکیل جلسه ستاد مقابله با کرونا مربوط می‌شود.

این صحبت اما در بیشتر رسانه‌ها به «شبانه روزی شدن مراکز» تعبیر شده بود؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین خصوص به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: زمان کاری سه مرکز منتخب باتوجه به تعداد مراجعان تا ساعت ۲۴ تعیین شده است، اما در صورتی که مراجعه کننده داشته باشند تا هر زمان که طول بکشد، باید کار تزریق واکسن را انجام بدهند. درصورتی که استقبال از آن بیشتر شد، مراکز را به صورت شبانه روزی اداره خواهیم کرد.

محمدجعفر صادقی با اشاره به نوع واکسن ارائه شده نیز اضافه می‌کند: تا روز گذشته، تنها واکسن سینوفارم تزریق می‌شد، اما به احتمال فراوان از امروز یا فردا واکسن برکت را هم تحویل خواهیم گرفت و به متقاضیان تزریق می‌کنیم. صادقی آماری از تعداد مراجعان از ۲۳ شهریور تا امروز ندارد، اما تأکید می‌کند: آن قدر‌ها نبوده است که پرسنل بهداشتی به شکل ۲۴ ساعته حضور داشته باشند و واکسیناسیون را انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->