وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد
سرخط خبرها

متن و حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین

  • کد خبر: ۸۱۴۰۰
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
متن و حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین
نگاهی به آخرین تحولات در مسیر مذاکرات «بازگشت ایران و آمریکا به برجام».

به گزارش شهرآرانیوز؛ هنوز مشخص نیست که دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام چه زمانی آغاز خواهد شد. با این حال، دو موضوع به روشنی بر آینده مذاکرات هسته‌ای وین تأثیرگذار خواهد بود؛ نخست، نحوه ادامه همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی که به نظر می‌رسد با توافق جدید میان ایران و آژانس به دنبال سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به تهران و ادامه مذاکرات در کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز و فردا در وین، از بهانه جویی و کارشکنی طرفین غربی برجام و دیگر مخالفان آن نظیر رژیم صهیونیستی جلوگیری خواهد شد و روند دستیابی به توافق را تسهیل خواهد کرد؛ و دوم، تغییر در ترکیب تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به دنبال آخرین تحولات در دستگاه دیپلماسی کشورمان.

با این حال، به دنبال مجموعه‌ای از دیدار‌ها و نشست‌های دیپلماتیک در روز‌های پیش رو، طولی نخواهد کشید که زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین مشخص خواهد شد. محمد اسلامی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، برای شرکت در نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در رأس هیئتی به وین سفر کرده است. همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، قرار است به نیویورک برود و به صورت جداگانه و دوجانبه با همه وزیران خارجه ۱+۴ ملاقات و گفتگو کند. در همین راستا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای نوشت: لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس، برای نخستین بار با برخی همکاران بین المللی خود ازجمله وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهد کرد.

تراس در این دیدار درباره این موضوع سخن خواهد گفت که باید تمایلی دوجانبه برای شروع دوباره روابط دوجانبه کشور‌ها وجود داشته باشد، اما پایبند نبودن هسته‌ای مستمر ایران و توسعه برنامه هسته‌ای آن، مانع ایجاد پیشرفت در این زمینه است. تراس همچنین پیشنهاد آمریکا برای لغو تحریم‌ها درازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای اش را تکرار و از ایران درخواست خواهد کرد به مذاکرات وین به منظور احیای توافق هسته‌ای و پایبندی به تعهدات هسته‌ای اش بازگردد که به نفع همه است.

از سوی دیگر، یک هیئت بلندپایه آمریکایی برای شرکت در کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی عازم وین شده است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بانی جنکینز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین المللی، برای شرکت در این کنفرانس به وین سفر کرده است. در این سفر همچنین جنیفر گرنهولم، وزیر انرژی آمریکا، در رأس هیئتی متشکل از مدیر اداره ملی امنیت هسته‌ای و همچنین معاون وزارت انرژی در امور امنیت هسته‌ای حضور خواهند داشت.

برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای، زمان تعیین نشده است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی واقع در وین، هفته گذشته در یک گفتگو با روزنامه روسی «ایزوستیا» درباره علت وقفه طولانی در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین به منظور احیای برجام گفت: به دلیل تشکیل دولت جدید در ایران این وقفه ایجاد شده است و بنابراین هیچ چیز غیرمعمولی وجود ندارد. برای از سرگیری مذاکرات هم، زمانی تعیین نشده است و گفتن اینکه چه زمانی تاریخ آن مشخص خواهد شد نیز دشوار است.

دولت جدید در ایران به زمان نیاز دارد تا تیم جدید مذاکره کننده اش را تشکیل دهد. تغییرات خاص در تیم مذاکره کننده پس از تشکیل دولت جدید در ایران طبیعی است. اولیانوف گفت: با این حال، تأخیر بیشتر موجب موفقیت نمی‌شود، زیرا تاکنون نیز آنچه تا ۲۰ ژوئن به دست آورده بودیم، به میزان زیادی «خنثی شده و از دست رفته است.» ما به نوبه خود از تأخیر فاجعه نمی‌سازیم، اما خواستار هستیم که مذاکرات زودتر فعال شود، زیرا این به نفع همه است.

گمانه زنی‌ها درباره تیم مذاکره کننده جدید هسته‌ای ایران

با اعلام سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر تغییرات در تیم مذاکره کننده هسته ای، گمانه زنی‌ها درباره ترکیب تیم جدید آغاز شده است. سعید خطیب زاده، در نشست خبری روز گذشته خود درباره ترکیب هیئت مذاکره کننده ایران گفت: این موضوع در حال بررسی است و طبیعتا تغییراتی اعمال می‌شود، اما هنوز شکل آن نهایی نشده و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد. به گزارش «همشهری آنلاین» با انتصاب علی باقری کنی به سمت معاونت سیاسی وزارت خارجه به نظر می‌رسد در ترکیب جدید، قرار است وی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران باشد، مذاکراتی که احتمالا در روز‌های آینده در وین از سر گرفته خواهد شد.

همچنین عراقچی در دورانی که سعید جلیلی، مسئول شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات هسته‌ای بود، به نمایندگی از وزارت خارجه، عضو تیم مذاکرات بود و بعید نیست با توجه به یک دهه حضور در پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران کماکان به عنوان عضو مذاکره کننده در تیم جدید نیز حضور داشته باشد، همان طورکه پس از روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، در چند دور مذاکرات هسته‌ای در وین برای بازگشت آمریکا به برجام، از جانب ایران، عراقچی متولی این مذاکرات بود.

از سوی دیگر، در هنگام مذاکرات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در تهران، حمیدرضا عسکری، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای در زمان جلیلی، نیز حضور داشت و این می‌تواند گمانه زنی‌ها درباره حضور احتمالی او در تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را تقویت کند. همچنین اگر قرار باشد ترکیب تیم هسته‌ای در دوران پیش از مسئولیت محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه احیا شود، بعید نیست ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا، نیز دوباره بین اعضای هیئت مذاکره کننده ایرانی مشاهده شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->