افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم اوقات شرعی و ساعت‌اللیل به افق کابل در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هشدار سازمان ملی مهاجرت درباره یک پیامک دوشنبه، روز اول ماه مبارک رمضان در افغانستان طالبان: جمعیت افغانستان نزدیک به ۳۵ میلیون نفر است چاینکی؛ دیزی مردم افغانستان مراسم بزرگداشت قیام ۲۴ حوت مردم هرات در مشهد برگزار شد مراسم بهره‌برداری از دسترسی اصلی ایستگاه الندشت ۵۲ درصد زنان و دختران در افغانستان نیازمند کمک‌ هستند طالبان از دولت جدید پاکستان خواست انعطاف بیشتری در رابطه با مهاجران داشته باشد سفیر طالبان در بزرگداشت حکیم نظامی در دوحه حضور یافت
سرخط خبرها

۲۵ میل سلاح سربازان بریتانیایی با ۱۵۰ سال قدمت در قندهار کشف شد

  • کد خبر: ۸۱۴۳۴
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
۲۵ میل سلاح سربازان بریتانیایی با ۱۵۰ سال قدمت در قندهار کشف شد
مقامات محلی در قندهار می‌گویند که ۲۵ میل (قبضه) سلاح دوره امیر شیرعلی‌خان از خانه‌ای در قندهار به دست آمده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این سلاح‌ها به نام «جاغوری» شهرت دارد و براساس برخی از اطلاعات، مربوط به سربازان بریتانیایی است که در جنگ افغان و انگلیس در میوند حضور داشتند.

برخی از این سلاح‌ها سه مرمی (گلوله) و برخی دیگر نیز هفت مرمری شلیک می‌کند.

مسئولان در موزه قندهار تأیید می‌کنند که این سلاح‌ها به منظور نگهداری در این موزه، به مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ آن ولایت سپرده شده است.

هرچند منابع در ریاست اطلاعات و فرهنگ قندهار می‌گویند که سلاح‌های سربازان بریتانیایی از سوی طالبان در مربوطات حوزه اول شهر قندهار یافت شده است، اما با آن هم اطلاعات دقیق در مورد چگونگی به دست آمدن این سلاح‌ها ارایه نشده است.

مسئولان در ریاست اطلاعات و  فرهنگ قندهار تصریح می‌کنند که آثار را در حال حاضر به موزه سپرده‌اند و در ادامه بررسی‌هایی انجام خواهد شد که این سلاح‌ها از سوی چه کسانی پیدا شده و چرا تا حال به دولت سپرده نشده است.

احمدالله، مسئول موزه قندهار در مورد قدمت تاریخی این سلاح‌ها می‌گوید که سلاح‌های نوع جاغوری از ۱۵۰ سال پیش در قندهار به جا مانده است.

به گفته او، شمار این سلاح‌ها که از سربازان بریتانیایی در جنگ میوند به جا مانده، به ۲۵ میل می‌رسد و اکنون در موزه قندهار نگه‌داری می‌شود.

در همین حال، باستان شناسان معتقدند که باید از این آثار بگونه درست محافظت شود.

جنگ میوند را ایوب‌خان رهبری کرد و در آن، سربازان بریتانیایی شکست سنگینی خوردند. به گفته «محمدغوث سراج» باستان‌شناس در قندهار می‌گوید که جنگ میوند یک جنگ تاریخی بود؛ زیرا زنی به نام «ملاله میوندی» نقش مهمی در آن ایفا کرد و سرانجام افغان‌ها توانستند که با شکست دادن انگلیس، استقلال افغانستان را به دست آورند.

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در اواخر ۱۳۹۷ گزارش داده بود که برخی از آثار باقی‌مانده جنگ میوند از سوی نیرو‌های آمریکایی به تاراج رفته است.

این روزنامه به نقل مقامات آن کشور نوشته بود که شواهدی از غارت شدن این آثار در آن زمان از سوی وزارت دفاع آن کشور به ایالات متحده ارایه شد. براساس معلومات وزارت دفاع بریتانیا، نیرو‌های امریکایی در سال ۱۳۸۸ برخی از آثار متعلق به قرن هجدهم را از قندهار به تاراج برده بودند.

دیلی میل گفته بود که اجساد سربازان کشته شده بریتانیایی از سوی افغان‌ها بدون دست‌برد به سلاح‌های و اموال‌شان، در ولسوالی (شهرستان) میوند قندهار دفن شد، اما نیرو‌های امریکایی پس از حفاری قبرها، تسلیحات و اموال آنان را خلاف قوانین بین‌المللی با خودشان برده بودند. این قضیه زمانی برجسته شد که برخی از این سلاح‌ها در وبسایت‌های آنلاین فروخته شد.

حدود هشت ماه پیش، مسوولان در موزه قندهار گفتند که با نگه‌داری ۸۰۰ اثر باستانی در این موزیم، مردم از آن‌جا دیدن می‌کنند و اگر این آثار بیش‌تر شود، مردم نیز بیش‌تر به بازدید از آن‌جا علاقه می‌گیرند.

پیش از سقوط دولت نجیب‌الله، شش هزار اثر باستانی در موزیم قندهار نگه‌داری می‌شد، اما پس از تسلط طالبان در آن زمان، بیش‌تر این آثار باستانی به خارج از کشور منتقل و سرانجام فروخته شد.

منبع: هشت صبح

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->