کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد
سرخط خبرها

نگاهی به سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل

  • کد خبر: ۸۱۶۳۸
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
نگاهی به سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل
نگاهی به سخنان رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های داخل و خارج از کشور همراه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هفتاد وششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده و نشست‌های حاشیه‌ای آن همــچنان برپـاسـت.

آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان نیز، روز سه شنبه ۳۰ شهریور، در حالی به صورت ویدئو  کنفرانس در این نشست سخنرانی کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، همراه با هیئت همراه، با همتایان خود از کشور‌های مختلف دیدار‌های دیپلماتیک داشت.

نگاهی به سخترانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل

به دنبال همکاری گسترده اقتصادی هستیم

آیت ا... رئیسی، در بخشی از سخنانی که به صورت ویدئو  کنفرانس در هفتاد وششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، به نمایندگی از ملت ایران گفت: من به عنوان منتخب ملت بزرگ ایران مفتخرم که به نمایندگی از آن ها، پیام عقلانیت، عدالت و آزادی را که سه اصل اساسی برای حیات انسان معاصرند، به جهان برسانم. سخن گفتن از حقوق ملت‌ها بدون سخن گفتن از تکلیف دولت ها،  حقوق انسان‌ها را برآورده نمی‌کند. استقلال یک ملت، آزادی آن ملت است. انقلاب اسلامی حامی این آزادی و مانع افراط گرایی است؛ و این ماهیت قدرت جمهوری اسلامی ایران است که به نفع همه مردم است.

الگوی امنیت سازی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شکل دهی به مکانیسم‌های درون منطقه‌ای با محوریت دیپلماسی و بدون مداخله خارجی بوده است. سیاست ما، حفظ ثبات و تمامیت ارضی همه کشور‌های منطقه است. اگر قدرت و نقش ایران در کنار دولت و ملت‌های سوریه و عراق نبود و اگر مجاهدت شهید ابومهدی المهندس و سپهبد شهید، آقای حاج قاسم سلیمانی نبود، امروز داعش همسایه مدیترانه‌ای اروپا بود.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران در عین دفاع قاطع از همه حقوق و منافع ملت ایران،  به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است. من به دنبال تعامل مؤثر با همه کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های همسایه هستم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم. دوران جدیدی آغاز شده است.

رئیس جمهور مطالبات ملت ایران را بیان کرد

سخنان رئیس جمهور کشورمان در هفتاد وششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های داخل و خارج از کشور همراه شده است. به عنوان نمونه، شبکه‌های «المیادین» و «المنار» لبنان، این بخش از سخنان آیت ا... رئیسی را که «اگر مجاهدت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نبود، امروز داعش همسایه مدیترانه‌ای اروپا بود» و «امروز آمریکا از عراق و افغانستان خارج نمی‌شود، بلکه اخراج می‌شود» برجسته کردند.

خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد: رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی تأکید کرد که ایران، خواهان از سرگیری مذاکراتی است که به رفع تحریم‌های آمریکا بینجامد. شبکه «بلومبرگ» در گزارشی ضمن انتشار سخنان رئیسی تصریح کرد: رئیس جمهور ایران در این سخنرانی گفت که کشورش پس از خروج یک جانبه واشینگتن از توافق هسته‌ای ٢٠١٥ دیگر به آمریکا اعتماد نخواهد کرد.

در داخل کشور نیز محمود عباس زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «فارس»، درباره سخنرانی ویدئو کنفرانسی آیت ا... رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: صحبت‌های آیت ا... رئیسی، فشرده همه مطالبات بحق ملت بزرگ ایران به ویژه در هشت سال گذشته بود. سخنرانی رئیس جمهور هم مباحث انتقادی علیه نظام سلطه بود و هم شکست تحریم‌ها را نشان داد؛ ضمن اینکه آیت ا... رئیسی اشاره‌ای هم به مطالبات ملت ایران داشتند.

نگاهی به سخترانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل

دولت جدید ایران، مذاکرات برجام را از سر خواهد گرفت

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تأکید بر این موضوع که دولت سیزدهم در چارچوب اصول، عملگراست و به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، گفت: با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید، مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آن ها. دولت جدید ایران، نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیرسازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه دار خواهد کرد.

اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود، ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. بورل نیز در این ملاقات گفت: موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۴+۱ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. مسئولیت آمریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است، اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی الطرفین برسیم. قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است. مسئول ارشد اتحادیه اروپا در پایان خواستار اقدامات اعتمادساز از سوی همه طرف‌ها شد.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه دیدار‌های دوجانبه خود در حاشیه هفتاد وششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، گردان گرلیچ رادمن، وزیر خارجه کرواسی، و جان آسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ گفتگو و تبادل نظر کرد. وزیر خارجه کشورمان در این دیدارها، ضمن تأکید بر سیاست خارجی متوازن و آمادگی دولت جدید برای مرور روابط با اتحادیه اروپا به ارتقای این روابط مبتنی بر احترام و منافع متقابل اشاره کرد و گفت: مناسبات اروپا با ایران نباید تابعی از نوع رفتار و نگرش غیرسازنده آمریکا به ایران باشد.

همتایان اروپایی امیرعبداللهیان نیز در این دیدار‌های دیپلماتیک، آمادگی خود برای توسعه رایزنی‌های دوجانبه را اعلام و از احیای برجام حمایت کردند. وزیر خارجه کشورمان همچنین با جایشانکار، همتای هندی خود، دیدار کرد و طرفین در این ملاقات، ضمن مرور روابط دوجانبه و تبادل نظر درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی، بر ضرورت گسترش رایزنی‌ها برای ارتقای روابط تجاری و نهایی کردن مذاکرات در خصوص تأمین واکسن کرونا تأکید کردند.

نشست‌های جانبی

از دیگر نشست‌هایی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، نشست چندجانبه بغداد بود. این نشست با حضور وزیران خارجه و نمایندگان ارشد ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و به ریاست وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد.

امیرعبداللهیان در این نشست، با تأکید بر اینکه برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه، نیازمند ترتیبات امنیتی درون زا و بومی هستیم، گفت: ایران، برگزاری نشست بغداد را اقدامی مهم در حمایت از صلح و توسعه در منطقه می‌داند و امیدوار است بتواند فضای مناسبی را برای همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه در مناسبات اقتصادی فراهم کند. نشست غیررسمی وزرای امور خارجه گروه «دی هشت» (کشور‌های مسلمان درحال توسعه)، نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد که رضا نجفی، سرپرست معاونت بین الملل وزارت امور خارجه، به نمایندگی از وزیر خارجه، در آن شرکت و بر ادامه حمایت از این نهاد در دولت آیت ا... رئیسی تأکید کرد.

دستاورد‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان

محسن پاک آیین، دیپلمات پیشین، در گفتگو با «ایرنا» در ارزیابی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک گفت: وزیران امور خارجه کشور‌های مختلف علاقه‌مند ند که با دیدگاه‌های وزیر امور خارجه جدید ایران آشنا شوند و این موضوع موجب تثبیت و تحکیم موقعیت وزیر خارجه خواهد شد. این سفر نقطه عطفی در کارنامه دیپلماتیک دولت سیزدهم است و می‌تواند در تقویت جایگاه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در جهان تأثیرگذار باشد و زمینه ساز موفقیت‌های دیپلماتیک بیشتری در آینده شود. رحیم بایزیدی، مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، گفت: یکی از دلایل اهمیت این اجلاس، اعلام صریح مواضع دولت جدید ایران است.

این اجلاس توسط طیف گسترده‌ای از رسانه‌های ملی و بین المللی پوشش داده می‌شود و بیان مواضع رسمی ایران درآن می‌تواند انعکاس گسترده‌ای در جهان داشته باشد. مسئله مهم بعدی، فرصت‌هایی است که برای مذاکره وزرای خارجه فراهم می‌شود. بسیاری از قدرت‌های خارجی عضو و غیر عضو در برجام، اجلاس پیش رو را فرصتی برای احیای برجام در نظر می‌گیرند؛ لذا اعضای باقی مانده در برجام همچون کشور‌های اروپایی از ایران درخواست کردند تا فرایند بازگشت به برجام را تسریع کند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->