سرخط خبرها

چرخ توسعه بافت قدیمی را می‌لرزاند

  • کد خبر: ۸۱۸۴
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
چرخ توسعه بافت قدیمی را می‌لرزاند
پیگیری شهرآرامحله درباره گله ساکنان و مجاوران قطارشهری
سیرجانی - تجربه ثابت کرده است در جوامع مختلف همواره فناوری و ابزار و ادوات پیشرفته با خود رفاه و آسایش نسبی به همراه دارد. از طرفی گسترش شهرها، افزایش جمعیت، تولید روزافزون خودرو‌ها و... نتیجه‌اش جز گرفتار‌شدن در ترافیک‌های طولانی و هوای آلوده چیزی نبوده و نیست. احداث قطار‌های زیرزمینی یا همان قطارشهری از جمله راهکار‌ها برای دسترسی سریع‌تر به مقصد، کاهش ترافیک، حمل‌ونقل مطمئن و مهم‌تر از همه کاهش آلودگی هواست؛ راهکاری که د‌ر این منطقه با احداث خط ۲ قطار‌شهری، تأثیر بسیاری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا به همراه داشت.
این امر باعث شده تا خیلی از شهروندان از رسیدن سریع به مقصد خود خرسند باشند، اما ساکنان مجاور این پروژه بزرگ شهری، چه قبل از طراحی و بهره‌برداری و چه پس از آن، درگیر مشکلات بزرگ و کوچکی شده‌اند. همین امر باعث شد به جمع مردم برویم و با آنان هم‌کلام شویم.

قطار و بافت آسیب‌پذیر قدیمی
سیدمهدی طباطبایی، از کسبه قدیمی محله طلاب، که مغازه‌اش نبش ضلع‌شرقی چهارراه برق است، می‌گوید: قبل از هر گله بگویم که راه‌اندازی قطارشهری، در کاسبی و تردد بیشتر مردم محدوده و حتی دیگران تأثیر مثبت داشته است، اما مشکل این است که در توقف یا حرکت قطار، مغازه می‌لرزد. من تازه به این محدوده نقل مکان کرده‌ام، اما در مغازه قبلی با هربار رسیدن قطارشهری، تابلو‌های در و دیوار به لرزه درمی‌آمد.
طباطبایی با اشاره به قدمت ساخت املاک این محدوده و کلنگی بودنشان ادامه می‌دهد: خانه و مغازه‌های قدیمی بیشتر آسیب‌پذیرند و شاید با حل این موضوع مشکل حل شود، اما کارشناسان باید از همان ابتدای امر، تدبیری برای آن می‌اندیشیدند.

قطارشهری آمد، بی‌آرتی نرفت
مقدم از املاکی‌های این محدوده که محل سکونتش دیواربه‌دیوار محل کسبش است، می‌گوید: در زمان احداث این زیرگذر، اهالی و کسبه محله سختی بسیار کشیدند؛ مسیر تردد هرنوع خودرویی مسدودشده بود، فقط یک‌ونیم متر راه برای رفت‌وآمد عابران پیاده باز گذاشته بودند. در تمام آن مدت، کسبه از کار افتادند و خیلی‌ها در مغازه‌هایشان را بستند و از این محله رفتند.
 وی ادامه می‌دهد: فکر می‌کردیم با راه‌اندازی قطارشهری، بی‌آرتی جمع‌آوری می‌شود که این اتفاق نیفتاد.  از روایت بی‌آرتی و خلف وعده مسئولان مبنی‌بر  پایان فعالیت و حاشیه‌هایش که بگذریم، افتتاح این خطوط و لرزش‌های گاه‌وبی‌گاه بنا‌های در مسیر تردد قطار، نارضایتی‌هایی را به‌دنبال داشته است. شاید قبول این موضوع برای خیلی‌ها سخت باشد و معتقد باشند این امر باتوجه به عمق حدود ۱۸، ۲۰ متری‌ای که قطارشهری از زیر‌زمین می‌گذرد، دور از باور است، اما واقعیت این است که متأسفانه سروصدای آزاردهنده وجود دارد.

ارمغان ناخوشایند فناوری
مقدم درحالی‌که ما را به درون مغازه دعوت می‌کند تا به دور از سروصدای تردد خودرو‌ها و آمد‌و‌شد آدم‌ها گفتگو را ادامه دهیم، در و دیوار را نشانمان می‌دهد و می‌گوید: نگاه کنید، این شکاف‌ها ارمغان فناوری است.
در سکوت مغازه، هر ۶، ۷ دقیقه یک‌بار، صدا و لرزشی که تجربه‌اش را بیشتر در ایستگاه قطار و زمان توقف و حرکت اتفاق می‌افتد، احساس می‌کنیم. او از این فرصت استفاده می‌کند و ادامه می‌دهد: شاید برای ما که سرگرم کار روزانه، شلوغی خیابان و تردد خودرو‌ها هستیم و به آن عادت کرده‌ایم، موضوع چندان آزاردهنده نباشد، اما برای کسانی که در سکوت منزل مشغول خواب و استراحت هستند، استرس‌زا و آزاردهنده است.
یکی دیگر از کسبه محله هم که در مغازه حاضر است، در ادامه صحبت‌های او می‌گوید: شاید در نگاه اول موضوع کم‌اهمیت و حتی بی‌اهمیت به‌نظر برسد، اما برای کسانی که ساکن این محدوده و مشغول زندگی هستند، ناخوشایند است. همچنین سبب فرسودگی و نشست املاک خواهد بود. شاهد این ادعا هم ترک و شکاف‌هایی است که بر روی در و دیوار مغازه‌ها و خانه‌ها نشسته است.

نتیجه به اطلاع خواهد رسید
هنوز بعد از شنیدن حرف‌ها و گله‌های مردمی، باور نداریم مجریان طرحی به این بزرگی که قطعا با استفاده از نتیجه تجربیات کشور‌ها و شهر‌های بزرگ در مشهد پیاده شده است، از این موضوع غافل بوده باشند، با این حال برای پیگیری مشکل این محدوده به‌سراغ مسئولان قطارشهری می‌رویم.
حسینی، مدیر روابط عمومی ساخت‌وساز قطارشهری مشهد، با اشاره به عمق ۲۰ متری تونل و فضایی که کارشناسی و استانداردسازی شده است، بعید می‌داند ادعای لرزشی که اهالی می‌گویند مربوط به این موضوع باشد و توضیح می‌دهد: باتوجه به گفته‌های شما، کارشناسان موضوع را بررسی خواهند کرد و نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->