شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

گرتا تورنبرگ با کدام خواهش؟

  • کد خبر: ۸۲۳۲۴
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
گرتا تورنبرگ با کدام خواهش؟
یکی از فعالان مشهور محیط زیست جهان بوریس جانسون را به باد تمسخر گرفت.

گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ یک دختر شانزده ساله که دارد با تحکم و عصبانیت و کاملا روان و سلیس و بدون ترس رهبران جهان را خطاب قرار می‌دهد و حتی دستشان می‌اندازد! گرتا تورنبرگ نوجوانی است که حالا همه دنیا او را می‌شناسند و یک فعال سرشناس حوزه محیط زیست در دنیاست.

اینکه چرا تا این حد از او یک قهرمان ساخته اند، روشن است. دنیا به قهرمان‌هایی این چنینی احتیاج دارد؛ کسی که یکه وتن‌ها می‌تواند در بالاترین سطوح حاضر باشد و درباره مهم‌ترین مسئله این روز‌های جهان حرف می‌زند. دیروز هم او بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، را به باد تمسخر گرفته و دستش انداخته است.

اما این همه موضوع نیست. واکنش‌ها به اظهارات گرتا متفاوت است. عده‌ای آن را ساختگی و احساساتی می‌نامند، اما گروهی دیگر رفتار‌ها و سخنان او را حاصل یک دغدغه واقعی و نگرانی از آینده می‌دانند. البته عده دیگری می‌گویند دغدغه‌های او غیرواقعی نیستند و باعث شده است خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌های جهان از او به عنوان یک الگوی مطلوب دغدغه‌مند یاد کنند. هشدارهایش آن قدر تأثیرگذار بود که منجر به اعتصاب‌های گسترده دانش آموزان چندین کشور در روز‌های جمعه و حاضرنشدن آن‌ها در کلاس‌های درس، خبر اول رسانه‌ها شد.

او یکی از سخنرانی‌های مشهورش را در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ایراد کرد؛ کلماتی که با ادبیات محتاطانه و دوپهلوی سیاست مداران زمین تا آسمان فرق می‌کرد: «خانه ما آتش گرفته است. من اینجا هستم تا بگویم خانه ما آتش گرفته است. من امید شما را نمی‌خواهم. نمی‌خواهم امیدوار باشید. می‌خواهم به وحشت بیفتید.».

اما چرا فقط او؟ آیا عده‌ای که ما نمی‌شناسیمشان از او حمایت می‌کنند؟ این احتمال ممکن است، اما هنوز نمی‌توان آن را تأیید کرد. این موضوع از این نظر مطرح می‌شود که خیلی از فعالان محیط زیست در دنیا وجود دارند که زندگی و سرمایه و وجودشان را وقف تحصن، اعتراض و هشدار به رهبران جهان کرده اند، اما به اندازه گرتا دیده نشده اند.

عده دیگری هم اعتقاد دارند که سخنرانی‌های تحریک آمیز در تولید چنین قهرمان‌هایی از بزرگ‌ترین مجامع اقتصادی و محیطی، که میلیاردر‌ها و منافع سرمایه داری پشت آن‌ها وجود دارد، نشئت گرفته است؛ سرمایه دارانی که علاقه دارند از این احساسات و بحران نهایت استفاده را بکنند و از دل این موضوع‌ها ساختار جدیدی را بیرون بکشند که درواقع ممکن است جهان را به مکان بدتری تبدیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->