آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب
سرخط خبرها

شرایط و جزئیات بازگشایی مدارس خراسان رضوی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱

  • کد خبر: ۸۲۶۵۵
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
شرایط و جزئیات بازگشایی مدارس خراسان رضوی در سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی: طبق شیوه‌نامه بازگشایی مدارس از سوی وزارتخانه بازگشایی مدارس امسال به صورت تدریجی در روندی تعریف شده با اولویت سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان اجرا می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سال تحصیلی جدید با هدفگذاری بازگشایی تدریجی کلاسهای حضوری درس در شرایطی آغاز شد که روند تعلیم و تربیت دچار آسیبهایی از ناحیه مجازی شدن آموزش ظرف ۲ سال اخیر شده اما همکاری و همراهی والدین با نظام آموزشی و دانش‌آموزان به میزان چشمگیری ارتقا یافته است.

این همراهی بیشتر که البته تا چندی پیش بیشتر با شک و دغدغه به جا برای سلامتی دانش‌آموزان همراه بود در پی گسترش واکسیناسیون و نیز آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تقلیل یافت و در کنار مشاهده پیامدهای دوری دانش‌آموزان از فضای مدرسه، کلاس و معلم موجب همراهی بیشتر والدین و تقویت میل درونی آنان برای حضور فرزندانشان در کلاس درس با تاکید بر رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه شد.

افت تحصیلی، دوری دانش‌آموزان از فضای آموزشی مدرسه و تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی شده، از میان رفتن ارتباط معنوی میان معلم و دانش آموز، اختلال در امر اجتماعی شدن دانش آموزان تبعات به نسبت مشهود و اجتناب ناپذیر آموزش مجازی است.

جبران این آثار و پیامدها به طور قطع نیازمند برنامه‌ریزی و مستلزم شناسایی همه جانبه این تبعات است که البته زمان‌بر و لازمه اولیه آن حضور دانش آموزان در کلاس درس و ارتباط گیری دوباره معلم با دانش آموز و شکل گیری فضای سالم در این رابطه آموزشی است.

سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از روز شنبه سوم مهر ماه در خراسان رضوی همانند سایر مناطق کشور به صورت رسمی آغاز شد و با گذشت یک هفته از شروع مدرسه‌ها طبق دستورالعمل‌های بازگشایی وزارت آموزش و پرورش، گویی همه چیز به آرامی و طبق برنامه در حال پیش رفتن است.

سایه آرامش بر مدارس روستایی و عشایری

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به این که طبق شیوه‌نامه بازگشایی مدارس از سوی وزارتخانه بازگشایی مدارس امسال به صورت تدریجی در روندی تعریف شده‌ با اولویت سلامت دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌های آنان اجرا می شود گفت: بر این اساس مدارس روستایی و عشایری استان با حضور کمتر از ۱۵ نفر دانش‌آموز در هر کلاس درس به صورت حضوری سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

قاسمعلی خدابنده افزود: از نیمه دوم مهر ماه نیز مدارس روستایی و عشایری دارای ۱۵ تا ۳۰ دانش آموز در هر کلاس به صورت حضوری فعالیت آموزشی خود را آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ باب مدرسه در این قالب مشمول بازگشایی و آغاز آموزش به صورت حضوری همزمان با سال تحصیلی جدید هستند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: ارزیابیهای انجام شده از فعالیت حضوری مدارس مشمول بازگشایی، حضوری مطلوب بوده و خوشبختانه تا کنون گزارشی از عدم رعایت اصول و پروتکلها نداشته‌ایم و والدین هم از این امر راضی هستند.

چگونگی حضور فیزیکی دانش‌آموزان مدرسه‌های شهری با وضعیت پیش از کرونا تفاوت دارد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که آغاز سال تحصیلی و آموزشهای مربوط به آن برای دانش آموزان مدارس شهری از سوم مهر ماه همزمان با آغاز فصل مدرسه به صورت مجازی بوده است گفت: مدارس شهری از اول آبان ماه آینده با تکمیل فرمهای خودارزیابی توسط کادر مدیریت و کسب مجوز از اداره‌کل، امکان تشکیل کلاس حضوری را برای دانش‌آموزان خواهند یافت. 

خدابنده افزود: البته چگونگی حضور فیزیکی دانش‌آموزان مدرسه‌های شهری برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ در مقایسه با وضعیت پیش از بحران شیوع ویروس تفاوت دارد به طوری که می‌بایست در این قالب جدید مساحت فیزیکی مشخصی برای هر دانش‌آموز در فضای کلاس درس در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بر این اساس باید حداقل ۲ متر و ۲۵ سانتیمتر مربع فضا برای هر دانش‌آموز در کلاس درس با فاصله طولی و عرضی ۱.۵ مترمربع از دانش‌آموز کناری لحاظ شود لذا به این ترتیب هر کلاس حداکثر فضای لازم را برای حضور فیزیکی ۲۰ دانش‌آموز خواهد داشت. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: حتی این کلاسها هم تنها در صورت کسب مجوز از اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برپا خواهند شد. 

خدابنده افزود: بر این اساس از ابتدای آبان ماه آینده مطابق محاسبات و بررسی صورت گرفته حدود سه هزار باب مدرسه در شهرهای خراسان رضوی مشمول بازگشایی برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان هستند. 

بازگشایی خارج از شیوه‌نامه، غیرقانونی است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: با هر گونه بازگشایی مدارس شهری به صورت حضوری در صورت عدم همخوانی با شیوه‌نامه‌ها برخورد قطعی و بدون اغماض می شود چنانکه برخی شنیده‌ها حاکی از این است که معدودی از مدارس اقدام به بازگشایی آموزش حضوری نموده‌اند که به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.

خدابنده افزود: هرگونه اقدام به آموزش حضوری باید با ارائه درخواست و ارزیابی نسبت به شرایط و رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس باشد.

وی تاکید کرد: سلامت دانش آموزان و معلمان اولویت و اصل اساسی است و بنابراین با هرگونه به خطر انداختن این اصل و نیز الزام و اجبار دانش آموز برای حضور در مدرسه خارج از شیوه‌نامه بازگشایی برخورد خواهد شد.

مدارس دارای شرایط بازگشایی تقاضا بدهند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تعدادی مدارس غیردولتی هستند که هر کلاس درس آنها دارای ۱۵ دانش آموز و یا کمتر است که این مدارس باید با پرکردن فرم خودارزیابی از سوی مدیر و  تایید آن از سوی شورای مدرسه، درخواست خود مبنی بر بازگشایی حضوری کلاسها را به ادارات آموزش و پرورش جهت بررسی و صدور مجوز ارائه دهند

خدابنده با تاکید بر این که تا کنون هیچ مجوزی برای بازگشایی این گروه مدارس در استان صادر نشده است افزود: شمار تقاضاها در این رابطه نیز هنوز جمع بندی نشده است اما مدارس دارای شرایط، درخواست خود را طی این هفته ارائه کنند.

وی ادامه داد: البته توصیه‌هایی برای آموزش مطلوب و موثر گروههایی از دانش آموزان ارائه شده که از آن جمله می‌توان به ارائه آموزش حضوری به دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مدارس شهری و روستایی برای دروس عملی ومهارتی اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین توصیه می‌شود دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی پس از گروه‌بندی برای مدت یک تا ۲ روز در کلاس درس حضور یابند و نیز دانش آموزان پایه دوازدهم که کنکوری هستند و امتحان نهایی دارند پس از گروه‌بندی در کلاس درس حاضر شوند.

خدابنده تاکید کرد: اجرای همه این توصیه‌های بازگشایی باید با اخذ مجوز و موافقت ادارات آموزش و پرورش انجام شود.

وی اضافه کرد: یک سری مدارس در این رابطه فرم مربوط را تکمیل و به ادارات ارسال کرده‌اند اما صدور مجوز برای این شمار که هنوز آمار آنها تجمیع نشده است نیازمند ارزیابی ارزیابان از شرایط مدرسه و هنرستان هاست که به زودی انجام می‌شود.

حضور ۷۳ درصدی دانش آموزان خراسان رضوی در شبکه شاد طی سال تحصیلی گذشته 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که محور آموزش از اول مهر ماه در مدارس شهری بر مبنای آموزش مجازی بوده است گفت:با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید هنوز امکان آمارگیری دقیق از پوشش تحصیلی و دسترسی دانش آموزان به آموزش های مجازی وجود ندارد.

خدابنده افزود: این آمار به صورت دقیق و با استخراج دسترسی دانش آموزان در حد استاندارد لازم به شبکه شاد تهیه و اعلام می‌شود و هنوز برای ارائه چنین آماری زود است و برای استخراج و تحلیل این آمار باید ۲ هفته از سال تحصیلی زمان بگذرد.

وی ادامه داد: سال گذشته با توجه به عدم پوشش کامل اینترنت در مدارس، مقداری افزایش پوشش تحصیلی زمان بُرد اما طی روند برنامه ریزی شده ۲ هزار مدرسه فاقد اینترنت با همکاری مخابرات استان مجهز به این امکان شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین با همکاری خیرین، ادارات آموزش و پرورش، نهادهای حمایتی و همکاری والدین، چندین هزار تبلت و تجهیزات آموزشی خریده و در بین دانش آموزان استان توزیع شد.

خدابنده افزود: با انجام این اقدامات بیش از ۹۵۰ هزار دانش آموز از مجموع بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز خراسان رضوی در طول دوره آموزشی در شبکه شاد حضور داشتند و بقیه به صورت پراکنده از این مزیت بهره بردند.

وی ادامه داد: استفاده از درسنامه و آموزشهای شبکه ملی و استانی صدا و سیما از دیگر شیوه های بهره مندی از آموزش مجازی بوده است که البته شماری از دانش آموزان نیز کاملا از آن بی بهره بودند و تحت عنوان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل شناخته می‌شوند.

آمار غیر قطعی حاکی از بازماندگی از تحصیل ۱۰ درصد دانش آموزان خراسان رضوی است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز استان کمتر از رقم مورد انتظار، برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کرده‌اند و اگر این شمار در روزهای آینده ثبت نام نکنند به این معناست که حدود ۱۰ درصد دانش آموزان استان در کلاسهای درس حاضر نیستند که البته این رقم را نمی توان بازمانده از تحصیل دانست و شمار قطعی بازماندگان از تحصیل تا دهم مهرماه مشخص می شود.

خدابنده افزود: پارسال ۴۰ هزار دانش آموز استان به طور قطعی بازمانده از تحصیل بودند که با اجرای طرحی ضربتی طی آبان و آذرماه، حدود ۱۳ هزار نفر از آنان به مدرسه بازگردانده شدند اما همچنان موفق به بازگرداندن ۲۷ هزار نفر آنان به مدرسه نشدیم و به طور قطع امسال نیز شاهد افزایش شمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به دخیل بودن عوامل و مسایل مختلف در بازماندگی از تحصیل از جمله مسایل معیشتی و اقتصادی و نیز ازدواج زودهنگام اظهار کرد: یک سال و نیم دوری بچه ها از فضای آموزش و ارتباط نداشتن با معلم، موجب تشدید بازماندگی و دوری از تحصیل شده است که امیدواریم با بازگشایی تدریجی مدارس در سال تحصیلی جدید، این مساله نیز به نحو مقتضی و موثر مدیریت شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->