ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

در سامانه «حرم مجازی» از هرکجای دنیا می‌توانید در بارگاه ملکوتی رضوی قدم بزنید

  • کد خبر: ۸۳۰۳۹
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
در سامانه «حرم مجازی» از هرکجای دنیا می‌توانید در بارگاه ملکوتی رضوی قدم بزنید
پیش از کرونا در آستان قدس رضوی درباره حرم مجازی فعالیت‌هایی شروع و در پلتفرم‌های مختلف به گونه‌ای که مخاطب به آسانی استفاده کند، فضای حرم و زیارت مجازی در اختیار زائران رضوی گذاشته شده بود.

به گزارش شهرآرانیوز - مفهوم واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) در ساده‌ترین تعریف خود عبارت است از شبیه سازی دنیایی جدا از واقعیت که به کاربر اجازه می‌دهد وارد فضایی متفاوت از محیط اطراف خود شود و به تجربه دلخواه بپردازد. واقعیت مجازی در واقع محیطی است که رایانه‌ای به وجود می‌آید و شباهت بسیاری از لحاظ ابعاد تصویری و صدا به واقعیت ملموس و دنیای واقعی دارد.

معروف‌ترین دستگاه‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند هدست‌های واقعیت مجازی هستند که برای بازی‌های رایانه‌ای و دیدن فیلم استفاده می‌شوند. اما در سال‌های گذشته شاهد استفاده‌های دیگری هم از این فناوری بوده ایم. یکی از آن‌ها امکان زیارت مجازی و رفتن به مکان‌های زیارتی از فاصله‌های بسیار دور است.

در واقع، زیارت مجازی از زمانی بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفت که دنیا با شیوع کرونا روبه رو شد. در این ایام، مردم از فضای مجازی استقبال کردند. البته پیش از کرونا در آستان قدس رضوی درباره حرم مجازی فعالیت‌هایی شروع و در پلتفرم‌های مختلف به گونه‌ای که مخاطب به آسانی استفاده کند، فضای حرم و زیارت مجازی در اختیار زائران رضوی گذاشته شده بود. این در حالی است که با بیشتر شدن استقبال مردم از این فناوری ها، اداره رسانه‌های نوین و فضای مجازی آستان قدس رضوی توسعه پلتفرم واقعیت مجازی زیارت از حرم رضوی به نشانی Haramvr.ir را آغاز کرد، برنامه‌ای که بر خلاف خیلی از تجربه‌های این فناوری، برای استفاده از آن، هیچ نیازی به عینک‌های مخصوص واقعیت مجازی نخواهید داشت.

فناوری در خدمت زیارت

با ورود به برنامه، اولین چیزی که مشاهده خواهید کرد تصویری کلی از حرم مطهر رضوی و بخش‌های مختلف آن است. اینجا می‌توانید با انتخاب از بین ۱۰ محل، یعنی روضه منوره، صحن غدیر، صحن جمهوری، صحن جامع رضوی، صحن قدس، صحن گوهرشاد، صحن انقلاب، صحن کوثر، صحن آزادی و صحن امام حسن (ع) به هرکدام از آن‌ها وارد شوید و به صورت مجازی از آن‌ها بازدید کنید. نکته جالب اینجاست که با انتخاب هرکدام، تنها عکسی سیصدوشصت درجه از آن‌ها به شما نمایش داده نمی‌شود، بلکه می‌توانید به طور کامل در آن‌ها راه بروید و در حین راه رفتن، به هر طرف که می‌خواهید نگاه کنید.

می‌توانید علاوه بر این بخش، در همان نقشه کلی اولین صفحه سامانه محل قرار گرفتن مراکز علمی و آموزشی موجود در حرم رضوی، کفشداری‌ها و ورودی پارکینگ‌های حرم را نیز مشاهده کنید. از دیگر قابلیت‌های این پلتفرم واقعیت مجازی امکان مسیریابی پیشرفته درحرم منور رضوی است. برای این کار، در همان صفحه اصلی، بخش «مسیریابی پیشرفته» را انتخاب و پس از آن، محلی را که می‌خواهید به آنجا بروید مشخص می‌کنید. بلافاصله بهترین مسیری که می‌توانید برای رسیدن به مقصد طی کنید به شما نمایش داده می‌شود.

موزه گردی

در سامانه «حرم مجازی» از هرکجای دنیا می‌توانید در بارگاه ملکوتی رضوی قدم بزنید

یکی از امکانات جالب دیگری که در سامانه واقعیت مجازی حرم مطهر رضوی گنجانده شده است امکان بازدید از موزه آستان قدس رضوی است. موزه آستان قدس رضوی از پیشینه پایداری به قدمت مضجع شریف و تابناک امام هشتم (ع) برخوردار است. هدف از ایجاد این مرکز فرهنگی در آستان ملکوتی امام رضا (ع)، نمایش آثار قدیمی حرم مطهر و اماکن متبرکه و هم چنین نمونه‌هایی از آثار نفیسی است که در طول زمان از سوی علاقه‌مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به بارگاه ملکوتی این امام همام تقدیم شده است. عشق و ارادت شیعیان به ساحت منور حضرت ثامن الحجج (ع) اساسی‌ترین عامل وقف و اهدای اشیای گران بها و نادر به این مکان مقدس به شمار می‌رود.

برای بازدید از این مرکز، می‌توانید در سامانه واقعیت مجازی حرم مطهر رضوی، به بخش «موزه مجازی» وارد شوید. این بخش به ۴ دسته تقسیم شده است. بخش اول شامل آثار اهدایی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به موزه رضوی است. بخش دوم مربوط به آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی است. بخش نسخ خطی و قرآنی سومین قسمت موزه مجازی را تشکیل داده است و چهارمین قسمت مربوط به فرش‌های نفیس و منسوجاتی است که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی بومی

در روند شکل گیری پلتفرم حرم مجازی، گروه سازنده از بیش از ۶۰۰ هزار فریم عکس متنوع که از بخش‌های مختلف حرم رضوی گرفته شده استفاده کرده است. عکس‌ها به مدل سه بعدی تبدیل و مدل‌های طراحی شده برای انجام این پروژه بهینه شدند. بهینه سازی در حدی اجرا شد که حرم مجازی به خوبی در موبایل هم در دسترس کاربران قرار بگیرد. در بخش برنامه نویسی این سامانه از زبان برنامه نویسی سی شارپ استفاده شده و کل پروژه با استفاده از موتور گرافیکی یونیتی ساخته شده است.

در حین گشت و گذار در صحن‌ها شاهد کاراکتر‌های مختلفی خواهید بود که هوش مصنوعی آن‌ها بر پایه مدل‌های بومی طراحی شده است. هم چنین هوش مصنوعی به کاررفته شده در این پلتفرم قابلیت ایجاد فضای شب یا روز را دارد. علاوه بر آن، پرنده‌ها و کبوتر‌های حرم نیز که حس خوبی را به زائران می‌دهند در حرم مجازی مدل سازی شده اند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->