برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

برای شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان‌رضوی جای نگرانی نیست

  • کد خبر: ۸۳۴۵۰
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
برای شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان‌رضوی جای نگرانی نیست
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای امسال دام‌های سبک در برابر بیماری طاعون که بیشتر در نشخوارکنندگان کوچک دیده شده است، واکسینه شده‌اند و جای نگرانی از شیوع این بیماری در استان نیست.

طنین همتی|شهرآرانیوز، شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان البرز تأیید شده است و طبق گزارش‌ها، استان‌های هم‌جوار هم درگیر این بیماری شده‌اند. این بیماری اکنون در نشخوارکنندگان کوچک گزارش شده است. طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و بسیار واگیردار است. خوشبختانه این بیماری هیچ اشتراکی با انسان ندارد و به انسان منتقل نمی‌شود.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان «طاعون بزی» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد و واگیردار است که نشخوارکنندگان کوچک و شتر‌ها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال و ذات‌الریه همراه با سختی تنفس است که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود. عامل این بیماری موربیلی، ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده است. بیماری PPR در فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشور‌ها موظف‌اند در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز درباره کنترل این بیماری در استان اظهار کرد: چندین سال است طرح ریشه‌کنی طاعون دام سنگین مطرح است و باتوجه‌به اینکه چند سالی است این بیماری گزارش نشده است، سازمان بهداشت دام واکسیناسیون را قطع کرد و در مراحل مراقبت قرار گرفت.
به‌گفته دکتر محمدرضا بهروزیان، طاعونی که در البزر گزارش شده، از نوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که بیماری‌ای مسری بین دام است. این بیماری علائم مخاطی دارد و دهان دام بیمار درگیرشده با این بیماری سفیدک می‌زند. این بیماری علاوه بر علائم مخاطی، علائم گوارشی نیز دارد که می‌تواند باعث تلفات در دام سبک شود.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون این بیماری را در استان از اردیبهشت‌ماه امسال که طرح سراسری هم بوده است، شروع کردیم. جمعیت دام سبک استان به‌صورت رایگان زیر پوشش واکسن قرار گفته است که طرحش همین ابتدای مهرماه به پایان رسید. واکسیناسیون، افزایش سطح ایمنی و قرنطینه‌کردن دام‌های آلوده از جمله راه‌های جلوگیری از این بیماری بین دام است.
به‌گفته این مسئول، شاربن و آبله و طاعون از بیماری‌هایی است که کار واکسیناسیون آن به‌طور مرتب انجام می‌شود. تب برفکی بیماری‌ای است که شدت شیوعش زیاد است و از طریق هوا هم منتقل می‌شود. درگیری در این بیماری بیشتر در دام‌های کوچک مثل بره و گوساله است و بیشترین نگرانی از این بیماری برای کاهش تولید و انتقال‌پذیری آن از طریق هوا و قدرت سرایت زیاد آن است که واکسیناسیون این بیماری هم به‌طور ویژه انجام می‌شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی خراسان‌رضوی در پاسخ به اینکه آیا برای واکسیناسیون به دامدار یارانه پرداخت می‌شود یا نه، اظهار کرد: در بیماری‌هایی که از اهمیت زیادی برخوردارند، مثل بیماری‌های مشترک دام و انسان، بخش دولتی واکسیناسیون می‌کند. حتی در برابر بیماری‌هایی که مشترک هم نیستند، ولی به‌شدت مسری هستند، در طرح توسعه به‌وسیله بخش خصوصی واکسیناسیون می‌شوند و یک ریال هم از دامدار دریافت نمی‌شود.
به‌گفته بهروزیان برخی بیماری‌ها هم هست که اهمیت کمتری دارند و برای دامدار هم شناخته شده‌اند. بخشی از این واکسیناسیون را بخش خصوصی انجام می‌دهد که دامدار باید خودش هزینه آن را پرداخت کند. چیزی که در توان بخش دولتی است، واکسیناسیون‌های اولویت‌دار و راهبردی است. خوشبختانه در سال‌های گذشته تلفات شدید و گله‌ای در دام‌ها نداشتیم و بیشتر موردی بوده که دامدار یا گزارش نداده یا تعداد آن محدود بوده است. در سال گذشته در بحث آبله هم مشکل داشتیم که خوشبختانه با تأمین واکسن ریشه‌کن شد.

به‌گزارش شهرآرانیوز، در راستای مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک، از ابتدای امسال بیش از ۴ میلیون رأس دام علیه بیماری شاربن واکسینه شده‌اند و همچنین در همین مدت ۶۹۵ هزار رأس دام نیز علیه بروسلوز واکسن دریافت کرده‌اند و به تعداد بیش از ۴۸ هزار قلاده سگ نیز واکسن هاری تزریق شده است. تاکنون پیشرفت واکسیناسیون علیه شاربن و بروسلوز در دام سبک در ۵ ماه اول امسال بیش از ۷۰ درصد و علیه بیماری هاری حدود ۶۰ درصد است و واکسیناسیون دام‌ها تا تحقق کامل ادامه خواهد داشت. همچنین، در مدت یادشده از ۴۸ هزار رأس گاو و گوساله تست سل گرفته شده و برای مبارزه با بروسلوز نیز از ۴۲ هزار رأس دام خون‌گیری شده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->