۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راز و رمز موزه فرش ایران

  • کد خبر: ۸۴۱۱۲
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
راز و رمز موزه فرش ایران
درباره موزه فرش ایران و آنچه این مکان را ارزشمند می‌کند.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ کشور ما گنج‌های بسیاری را درون خود نهفته دارد، گنج‌هایی که بسیاری از آن‌ها طبیعی است و بسیاری دیگر، ماحصل هنر دست هنرمندان خوش ذوق و بلندطبعی است که در دل خود پرورانده، گنج‌هایی مثل فرش اصیل ایرانی.

فرش‌ها یا قالی‌های مزین به نقوش اعجاب آوری که از قضا یکی از این گنجینه‌های پر از غنیمت در مشهد خودمان قرار دارد؛ بازار فرشی که وقتی به آن پا می‌گذاری، انگار همه آن زیرانداز‌ها و قالی‌ها و گلیم‌ها و نقش و نگار‌های جذاب و شگفت انگیزش با آدم حرف می‌زند و اصالت و زیبایی و شکوه مستتر در درون خودش را به رخ همگان می‌کشد. موزه فرش ایران هم یکی دیگر از این گنجینه هاست که در یک مقیاس بزرگ‌تر و با شکل و شمایل و کاربری متفاوت، مجموعه‌ای از این هنر‌ها را درون خود جای داده است و حالا سالیان دراز است که ملجأ و مأمنی شده برای صیانت از بخش بزرگی از فرهنگ و هنر و تمدن کشورمان.

اطلاعات موجود می‌گوید مجموعه‌ای با ارزش از فرش‌های بافته شده به وسیله هنرمندان بسیاری در سراسر کشور که از قدیم الایام بافته شده، در این موزه نگهداری می‌شود. قالی‌هایی از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است که مثل اوراق یک نسخ خطی مقابل چشمان پژوهشگران و هنردوستان و حتی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و منبع مهمی برای پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود. می‌گویند حدود ۱۳۵ تخته از شاهکار‌های قالی ایران و بافت مراکز مهم قالی بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان و کردستان در این موزه وجود دارد.

همچنین نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنقری (شاهنامه بایسُنقُری‎، نسخه کهن نگاره دار شاهنامه فردوسی از سده نهم هجری است که از دید کتاب آرایی و ارزش‌های هنری از اهمیت فراوانی برخوردار است) که نشانگر گوشه‌هایی از ادبیات، اسطوره ها، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران است. موزه فرش حالا این روز‌ها بیشتر از قبل سر زبان‌ها افتاده و دلیل آن هم انتصاب مدیر جدید آن است. چند روزی می‌شود که از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، سجاد نوروزیان به عنوان مدیر موزه فرش ایران منتصب شده است.

پیش از او، پریسا بیضایی، موزه دار و کارشناس فرش به مدت ۵ سال رئیس این مکان بود. استدلال منتقدان و مخالفان هم این است که او شناختی از فرش و فعالیت فرهنگی در حوزه گردشگری ندارد، به ویژه که در این روزگار کرونازده بسیاری از افرادی که در زمینه‌های مرتبط با گردشگری فعالیت می‌کردند، به نحوی با رکود در شغل خود روبه رو شدند یا آن را کامل از دست دادند. اتفاقی که بسیاری از دوست داران این گنجینه گران بها را نگران کرده است.

هرچند عده‌ای هم ابراز امیدواری کرده اند جوان گرایی در این حوزه جواب بدهد و اتفاقات خوبی برای موزه فرش ایران رخ بدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->