روش دولت در نشر کتاب غلط است/ کاغذ دولتی رانت ایجاد می‌کند

  • کد خبر: ۸۴۴۰
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
روش دولت در نشر کتاب غلط است/ کاغذ دولتی رانت ایجاد می‌کند
رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی: دولت به جای اینکه ناشر را ملزم به چاپ کند تا مردم هم بتوانند کتاب خریداری کنند، کاغذ دولتی را به ناشر می‌دهد که این کار سبب ایجاد رانت می‌شود.
به گزارش شهرآرا نیوز، علی مغانی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب یک تبلور فرهنگی است، گفت: متأسفانه روش و شیوه‌ای که دولت برای نشر کتاب در پیش گرفته، روش غلطی است چرا که به‌جای اینکه ناشر را ملزم به چاپ کنند تا مردم هم بتوانند کتاب خریداری کنند دولت کاغذ دولتی را به ناشر می‌دهد.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی ادامه داد: ملزم کردن ناشر به چاپ کتاب، چاپخانه را به انجام کار وادار می‌کند، اما اعطا کاغذ دولتی به ناشران سبب ایجاد رانت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از ناشران افرادی شریف هستند، متذکر شد: دادن کاغذ دولتی به ناشران، بستر برای رانت و فساد را ایجاد می‌کند، چرا که وقتی کاغذ ۱۵۰ تومان به من ناشر بدهند رانت ایجاد می‌کند مضاف بر آن نظارتی هم بر چاپ کتاب با کاغذ دولتی صورت نمی‌گیرد.

مغانی خاطرنشان کرد: تاکنون هر مقداری که کاغذ وارد شده است، هیچ اثری از آن نیست که بتوانند آمار بدهند که به‌عنوان مثال ۱۰۰ میلیون کتاب با ارز دولتی چاپ شده چرا که اصلا هیچ کجا پیوست فرهنگی ندارد و زینک هم اینگونه است، به این ترتیب مشکل ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید ناشر را به چاپ ملزم کنند نه کاغذ دولتی به آن‌ها بدهند، گفت: اکنون نوع کاغذ، صحافی، چاپ و جلد به بدترین شکل انجام می‌گیرد چرا که ناشران می‌خواهند سود ببرند.

وی بیان کرد: ارز با این مشکل وارد می‌شود و بعد مجبوریم ارز را به سهولت در اختیار ناشران قرار دهیم و دو سال بعد همان کتاب را به‌عنوان کاغذ باطله بفروشیم که این امری اشتباه است.

مغانی با بیان اینکه در استان ما ۴۵۰ بستر برای چاپ و لیتوگرافی وجود دارد، تصریح کرد: ۱۷۰ واحد این دستگاه‌ها در مشهد است، اما شهرستان‌های نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار جزو شهر‌هایی هستند که بیشترین تعداد ماشین آلات چاپ را دارند.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی ادامه داد: در گذشته در بخش نشر ۱۰۰ درصد کار مربوط به کتاب و مجلات بود، اما اکنون این رقم به زیر ۱۵ درصد کاهش یافته چرا که امروز با تیراژ بالا چاپی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان نکته که چاپخانه‌ها باید به‌صورت دو شیفت کار کنند، متذکر شد:، اما اکنون یک شیفت را هم به‌سختی کار می‌کنند چرا که بیمه و حقوق با مشکل مواجه شده است.

مغانی یادآور شد: در گذشته ۱۰۰ بند کاغذ به قیمت ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد، اما اکنون قیمت همان ۱۰۰ بند کاغذ به یک میلیارد تومان رسیده و در بحث مرکب و کاغذ گلاسه و مقوای دارویی نیز اوضاع همین است و سرمایه در گردش را سرسام‌آور کرده است.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->