وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دولت سیزدهم و دشواری‌های پیش رو

  • کد خبر: ۸۴۴۳۸
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
دولت سیزدهم و دشواری‌های پیش رو
رئیس جمهور در شرایطی دولت را به دست گرفت که شرایط اقتصادی ناپایداری در جامعه حاکم بود و کرونا مشکلات زیادی برای ایران ایجاد کرده بود. حالا چهره‌های سیاسی از وضعیت کنونی و مسیر دشوار پیش روی دولت سیزدهم سخن می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ناگفته پیداست که حجت الاسلام رئیسی، در شرایطی، سکان اجرایی دولت را در دست گرفت که کشور با مشکلات بسیاری مواجه بود؛ بیماری کرونا افسارگسیخته، جان هم وطنان بسیاری را می‌گرفت و وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی، امان مردم را بریده بود. نداشتن ارتباط مستقیم و بدون واسطه دولتمردان گذشته با مردم نیز موجی از نارضایتی عمومی و بی اعتمادی را به دنبال داشت و منجر به گسست رابطه دولت با مردم شده بود.

دولت حجت الاسلام رئیسی در دو ماه گذشته، با آنکه میراث دار انبوه مشکلات و انتظارات فزاینده بوده، به جای تمرکز بر تشریح وضعیت نامطلوب، درصدد حرکت به سمت مطلوب برآمده است. بحران کرونا تا حد شایان توجهی با تسریع روند واکسیناسیون مهار شده و آرامش نسبی بر بازار حاکم شده است. این‌ها نویددهنده آینده پیش روست؛ بااین حال برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس با توجه به انبوه مشکلاتی که از گذشته به دولت سیزدهم به ارث رسیده است، نگرانی‌هایی از آینده دارند.

از آرامش نسبی حاکم بر بازار تا نگرانی نسبت به آینده

الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس، در جلسه علنی روز گذشته بهارستان و در نطق میان دستور با بیان اینکه دولت مستقر شده و ارکان آن شکل گرفته و آرامش نسبی بر بازار‌ها حاکم شده است، گفت: بار‌ها گفته ایم که پاشنه آشیل دولت جناب آقای رئیسی، اقتصاد است. اینکه بزرگان اقتصاد را در دولت جمع کنیم خوب است، اما مهم‌تر از آن، هماهنگی این تیم و داشتن یک سر است. رئیس جمهور محترم صراحتا اعلام کند که مسئولیت اقتصاد کشو در دولت با کیست و راهبرد‌ها و نقاط کلیدی خط مشی اقتصادی کشور را چه کسی تعیین می‌کند؛ از پراکندگی آقایان به شدت نگرانیم.

تمنای آفتاب عدالت به جبران سایه بی عدالتی گذشته

سید مهدی فرشادان، نماینده سنندج در بهارستان، نیز در نشست علنی روز گذشته مجلس، در نطق میان دستور خود، خطاب به رئیس جمهور گفت: دولت بدعهد حسن روحانی، مشارکت سیاسی کُرد‌ها را به یأس تبدیل کرد، اما فسادستیزی، جوان گرایی و عمل گرایی از ویژگی‌های بارز شماست؛ لذا انتظار داریم کُرد‌ها را از حاشیه به متن و از پشت صحنه به روی صحنه سیاسی آورید و از سایه بی عدالتی دولت‌های گذشته به زیر آفتاب عدالت دولت خود فراخوانید و امید دهید.

وی در ادامه با بیان اینکه کُرد‌ها را به بدنه قدرت دعوت کرده است تا تفسیر‌های غلط نقش بر آب شود، گفت: کُرد‌ها را با کول بری عجین کرده اند؛ لذا شما کُرد‌ها را قوی کنید تا شعار «ایران قوی» پیاده شود؛ کُرد‌ها را منتظر نگاه داشته اند؛ پس شما کُرد‌ها را مطمئن کنید.

لزوم تمرکز بر حل مشکلات به جای بیان میراث مخرب گذشته

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی، در گفتگو با «نامه نیوز» درباره تلاش برخی گروه‌های سیاسی برای تبدیل کردن دولت سیزدهم به مسئول وضع موجود گفت: این یک دام است و دولت آقای رئیسی باید مراقب باشد در این دام نیفتد. اگر قرار باشد فکر و ذهن و تلاش دولت موجود به این مسئله معطوف شود که مرتب گزارش آنچه را به میراث برده است، بدهد عملا از تلاش و فعالیت باز‌ می‌ماند و یک نوع لختی متوجه این دولت می‌شود. اعضای دولت آقای رئیسی باید از لحظه به لحظه مسئولیتشان برای برطرف کردن غفلت ها، خطاها، بی توجهی‌ها و کم کاری‌های گذشته استفاده کنند.

برخی عامدانه می‌خواهند دولت سیزدهم را به این وادی سوق دهند که مرتب روی مسائل گذشته متمرکز شود. طبیعی است که این مطلب موجب خسارت خواهد شد. وی در ادامه افزود: کم کاری‌های آقای روحانی به سهولت برطرف نمی‌شود و در این تردیدی نیست. با وجوداین دولت سیزدهم نباید خودش را معطوف و درگیر این مسئله کند. کار کردن در شرایط موجود کشور، برای وزرا سخت است و اگر در این وادی قرار بگیرند که مسائل گذشته را بشمارند، یک زمینه فرار از مسئولیت و کم کاری برای آن‌ها فراهم می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->