مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها
شهردار مشهد در همایش روز آمار و برنامه‌ریزی:

شرایط امروز نشان دهنده استفاده صحیح از فرصت‌هاست

  • کد خبر: ۸۵۲۲
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۷
شرایط امروز نشان دهنده استفاده صحیح از فرصت‌هاست
«مدیــریت شهری مشهد مانند سایر کلان‌شهر‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد.» این موضوعی بود که شهردار مشهد در همایشی به‌مناسبت روز «آمار و برنامه‌ریزی» مطرح کرد. محمدرضا کلائی در ادامه ابراز کرد: با این حال فکر می‌کنم باید این شرایط را قدر بدانیم؛ زیرا معتقدم می‌توان شرایط بحرانی را به فرصت تبدیل کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، کلائی استفاده درست از شرایط بحرانی را عاملی کمک‌کننده بیان کرد که اتفاقات مثبتی را در مدیریت‌شهری به دنبال دارد و موجب اصلاح پیش‌فرض‌های گذشته می‌شود تا بتوانیم در مسیر درست‌تری گام برداریم. به گفته کلائی، مقایسه دوره‌های مختلف مدیریت‌شهری از ادوار گذشته تاکنون امکان‌پذیر است؛ بر این اساس معتقدیم درخشان‌ترین دوره حوزه برنامه‌ریزی در دوره پنجم شورای اسلامی بوده است. او با اشاره به اقدامات مثبت برنامه‌ریزی، گفت که اگر انتقادات مطرح نشود، بسیاری از فرصت‌ها از دست خواهد رفت و حتی بسیاری از دستاوردهایمان با چالش روبه‌رو خواهد شد.
تأکید ویژه کلائی در این همایش، استفاده مثبت از شرایط بحرانی بود: ممکن است امروز همه‌چیز طبیعی جلوه کند، حقوق‌ها به‌موقع پرداخت شود، پروژه‌ها انجام شود، سایر وظایف بین‌بخشی نیز صورت گیرد و در میان سایر شهرداری‌های کشور پیشرو و سرآمد باشیم، اما این مسائل به معنای نبود بحران نیست، بلکه نشان‌دهنده توانمندی و استفاده صحیح از فرصت‌هاست. شهردار مشهد در ادامه بر توجه به مدیریت برنامه‌ریزی و انطباق آن با شرایط بحرانی سخن گفت و تأکید کرد: باید به‌طور دائم پیش‌فرض‌های خود را اصلاح و آن‌ها را تغییر دهیم تا برنامه‌های شهری کم‌هزینه و پرفایده‌تر اجرایی شوند. وقتی بدانیم بحران وجود دارد، باید برنامه‌های زمان بحران را اجرا کنیم و درک این موضوع سازمان را چابک‌تر، عمل‌گراتر، کم‌هزینه و پرفایده‌تر می‌کند. کلائی افزود: اکنون برنامه عملیاتی شهرداری مشهد ظرفیت‌های کاربردی بسیاری دارد و باید از این ظرفیت‌ها برای حفاظت از سازمان استفاده کنیم. این به معنای بی‌توجهی به شرایط بحرانی نیست، به همین دلیل درخواست می‌کنم که بحران را جدی بگیرید و پروتکل بحران را نیز رعایت کنید. به گفته کلائی، تنها بخشی که می‌تواند شهرداری را از این بحران‌ها حفاظت کند، به‌طور قطع حوزه برنامه‌ریزی است.

حوزه برنامه‌ریزی، مغز متفکر مدیریت‌شهری
بی‌توجـــهی بـرخی از زیرمجمــوعه‌های مدیریت‌شهری به حــوزه برنامه‌ریزی، گلایه‌ای بود که رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر در این همایش مطرح کرد.
بتول گندمی این رویکرد را نادرست دانست و گفت: حوزه برنامه‌ریزی، مغز متفکر مدیریت‌شهری است. بر برنامه‌ریزی بسیار تأکید شده و در متن اصلی قرار گرفته، ولی در بعضی بخش‌ها این حوزه نقش‌آفرینی دقیقی ندارد و همین امر سبب شده تا شورای شهر و شهرداری آمار متقن و صحیحی در اختیار نداشته باشند که بتوانند بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.
به گفته او، یکی از بحران‌های شهرداری این است که برخی از مجموعه‌های این نهاد برنامه‌محوری را درک نکرده و تابع برنامه نیستند: حوزه مدیریتی و در رأس آن، شهردار، باید برای رفع این بحران چاره‌اندیشی کنند و مدیران به سمتی هدایت شوند که سازمان راهبردمحور در دستورکار قرار گیرد.
گندمی اظهار کرد: شورای پنجم شهر مشهد وعده‌های مختلفی را به شهروندان داده و روی چند موضوع و محور نیز توجه ویژه‌ای داشته است. بر همین اساس در گفتگو‌هایی که در تدوین برنامه عملیاتی انجام شد، تأکید داشتیم که تمرکز بر وعده‌های داده‌شده پررنگ‌تر باشد و در برنامه‌ریزی‌ها از این اهداف فاصله نگیریم.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در زمان فعالیت شورای اول دغدغه اصلی افزایش توان تخصصی شهرداری در حوزه شهرسازی و عمرانی بود، اظهارکرد: اکنون با تدوین چند برنامه، باید به سمت تقویت و توانمندسازی هرچه بیشتر نیرو‌های انسانی حوزه برنامه‌ریزی حرکت کنیم. او در ادامه گفت: فعالیت این حوزه نباید صرفا به تدوین یک برنامه و گام برداشتن در یک مسیر مشخص محدود شود.

 پیوستن شهرداری منطقه ۸ به شهرداری الکترونیک
حدود ۳ ماه از اداره هوشمند شهرداری منطقه ۱۲ مشهد می‌گذرد و قرار است از هفته آینده شهرداری منطقه ۸ مشهد نیز به سامانه مدیریت هوشمند بپیوندد. این مهم‌ترین خبری بود که متولی حوزه برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در همایش «آمار و برنامه‌ریزی» مطرح کرد. منطقه ۸ منطقه‌ای است که در بافت مرکزی شهر قرار گرفته و پیشینه‌ای و تاریخی دارد.
به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، دوره شهرسازی در شهر‌های توسعه‌یافته دنیا کم‌رنگ شده و اکنون دوره برنامه‌ریزی است: در این دوره ساختار مدیریت‌شهری متولی سیاست‌گذار اقتصاد شهر است و ساختار از فضای اجرایی فاصله گرفته است.
شهریار آل‌شیخ با اشاره به برنامه‌های انجام‌شده در ۲ سال گذشته، گفت: در این مدت بخشی از مسیر طولانی برای رسیدن به شهر انسان‌گرا و زیست‌پذیر را طی کردیم و بستر برنامه‌ریزی را فراهم کردیم. او همچنین به نظام یکپارچه و منابع انسانی اشاره و بیان کرد که اتفاقات جدی در قرارداد‌ها لحاظ شده است. آل‌شیخ با بیان اینکه اصلاح قوانین یکی از مشکلات شهرداری‌هاست، از اقداماتی نام برد که روند اصلاح در قوانین شهرداری‌ها را تسریع کرده است؛ اقداماتی که به گفته او، در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم به نتیجه رسیده است. آل‌شیخ در ادامه گفت: حدود ۱۲ سال است که اصلاح مصوب در ساختار شهرداری نداشتیم. تفکیک‌ها و موازی‌کاری‌ها یک بحث جدی است و الان موضوع بحث اصلاح ساختاری در وظایف سازمان‌ها، مناطق و حوزه‌ها در حال انجام است. وی با اشاره به سامانه «فاش» اظهار کرد: سال گذشته سامانه فاش و سامانه اطلاع‌رسانی شفاف را راه‌اندازی کردیم که اکنون مراحل تکمیلی آن سپری می‌شود. در این سامانه ابتدا ثبت قرارداد‌ها و در گام آخر مأموریت‌ها را قرار دادیم. اسناد بودجه قبل و بعد از تصویب نیز در این سامانه قابل مشاهده است و در گام‌های بعدی فعالیت‌های دیگر را در سامانه قرار خواهیم داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->