پرداخت‌کنندگان قبوض تلفن ثابت بدهکار شدند قیمت دلار در مشهد باز هم کمتر شد (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) قیمت دلار توافقی امروز (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) رشد کرد طلا امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) | لوبیاسبز کیلویی ۴۵ هزار تومان استاندار خراسان رضوی: کریدور شمال به جنوب باید از سرخس به چابهار باشد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) | دوج‌کوین رکورد زد ضرورت پس‌انداز کردن یک اصل در زندگی | ماهی چقدر پول باید پس انداز کنم؟ بیش از ۹۷ درصد مددجویان امداد در دهک‌های ۱ تا ۳ درآمدی قرار دارند نتیجه معکوس ارز کالاهای اساسی در قیمت نهایی | وقتی کالا گران به دست مشتری می‌رسد ارسال پیامک اخطار به مالکان خانه‌های خالی تأخیر در پرداخت یارانه نانوایی‌ها، ۹۰ روزه شد | کمبود اعتبار یا اقدام برنامه‌ریزی‌شده؟ آیا چند نرخی بودن ارز، اقتضای اقتصاد ایران است؟ پرداخت ۹۷ درصد مطالبات کلزاکاران| پیش بینی تولید ۴۰ هزار تن دانه سویا پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت نقره امروز شنبه ‍۲۲ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴  شرایط فروش سیتروئن C ۳-XR توسط سایپا اعلام شد + قیمت و جزئیات (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) رئیس اتاق اصناف مشهد: تبصره ماده ۱۰۰ گامی در مسیر هوشمندسازی اخذ مالیات است قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرومکس چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) | افت ۱۰ میلیونی پژو ۲۰۷ تخم‌مرغ، ران مرغ، ران گوسفندی و ران گوساله در مشهد چند؟ (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول گشت‌های روزانه تعزیرات حکومتی مشهد بر بازار مرغ، برنج و نان توقف در نقطه صفر | بورس از رشد ایستاد (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) فرماندار شهرستان سرخس: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در سرخس، گامی برای رونق کسب‌وکار و اشتغال است قیمت انواع سکه پارسیان (۲۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول حدود ۸۰ هزار نفر برنده پیش فروش سکه طلا شدند | مرحله جدید پیش فروش سکه بزودی اعلام می‌شود استاندار خراسان رضوی: اختیار توزیع و مدیریت درآمد مازاد ارزی استان باید به خود استان تفویض شود
سرخط خبرها

چرا طرح دوگانه‌سوزی خودروها شکست خورد‌؟

  • کد خبر: ۸۵۵۵۳
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
چرا طرح دوگانه‌سوزی خودروها شکست خورد‌؟
دیروز مالکان بسیاری از خودروها لنگ بنزین ماندند. هر چند این‌بار معطل ماندن برای قطره‌ای بنزین، دلیل متفاوتی داشت، با این حال مالکان خودروهای گاز‌سوز دیروز مشکلی برای تامین سوخت نداشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز اگر چه دردسرهای همیشگی همچون کافی نبودن جایگاه‌های سوخت را به دنبال خود دارد، اما افزایش قیمت و کاهش تولید این نوع خودروها نیز طی سه سال گذشته دسترسی به این نوع محصولات را سخت کرده است. از سوی دیگر اما افزایش قیمت ارز و تورم در کشور، اختلاف چشمگیر قیمت CNG نسبت به بنزین را تعدیل کرد و به این صورت انگیزه استفاده از  CNG کاهش یافته است. با این حال یکی از اولویت‌های مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است.

شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰» نیز بر تمرکز سیاست‌های دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است. در این سند پیش‌بینی شده است که با اعمال حمایت‌های ویژه از صنعت CNG، میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها از ۲۷ میلیون متر مکعب در روز در سال ۹۸، به ۲/ ۵۳ میلیون متر مکعب در روز در افق ۱۴۲۰ برسد. در این زمینه روز گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی به این موضوع پرداخت که «چرا توسعه صنعت  CNG یک اولویت است؟» آنچه مشخص است پیش از این در دولت دوازدهم طرح توسعه CNG در سبد سوخت خودروها با طرح‌های ویژه و با اولویت قرار دادن خودروهای مسافری و حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفت حال آنکه به ادعای گزارش خبرگزاری فارس این طرح از سوی وزارت نفت با شکست روبه‌رو شد.

درباره این ادعا عنوان شده که دولت تسهیلاتی را برای مالکان خودروها فراهم کرد که به صورت رایگان خودرو را CNGسوز کنند. از طرفی قیمت CNG متر مکعبی ۴۵۰ تومان است درحالی که قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد به ترتیب لیتری ۱۵۰۰ و ۳هزار تومان است. ولی با همه این اوصاف باز هم مردم تمایلی به استفاده از CNG به جای بنزین در خودروهای خود نشان ندادند. در ادامه تاکید شده که طبق برنامه شورای اقتصاد از سال ۹۸ تا کنون باید حدود یک میلیون خودرو CNGسوز می‌شدند ولی طبق آمار در حال حاضر باوجود حمایت‌های ویژه برای توسعه صنعت CNG کمتر از ۲۰۰ هزار خودرو در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد دوگانه‌سوز شده‌اند. بنابراین مهم‌ترین ناکامی دولت دوازدهم در توسعه CNG را می‌توان افزایش نرخ ارز و تورم و در نتیجه بی‌تفاوت شدن سبد هزینه مردم نسبت به اختلاف قیمت CNG و بنزین دانست.

محمدحسین باقری، مدیر طرح سی.‌ان.‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این باره عنوان کرده که «یکی از دلایل عدم استقبال مردم از مصوبه شورای اقتصاد شاید مربوط به قیمت بنزین باشد. زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمی‌کند.» به این‌ترتیب به نظر می‌رسد راهکار پیش‌روی دولت این است که ابتدا با استفاده از سایر ابزارهای موجود (غیر از افزایش قیمت بنزین) مردم را به سمت استفاده از CNG هدایت کند و سپس با اصلاح قیمت بنزین به صورت گام‌به‌گام مردم را به سمت جایگزینی هر چه بیشتر CNG در سبد سوخت خود تشویق کند.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->