ویدئو | کاهش میلیونی قبض آب با تعویض یک واشر نرخ دلار در بازار آزاد مشهد رشد کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد افزایشی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) دست دلالان از بازار مرغ خراسان رضوی کوتاه شد زمان برگزاری سیزدهمین آزمون استخدامی تغییر کرد قطع برق برخی از صنایع غذایی با وجود مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی همچنان ادامه دارد بررسی وضعیت بلیت هواپیما و قطار تهران به مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | ثبات قیمت سیب‌زمینی و رشد قیمت پیاز مشترکان پرمصرف برق محدود می‌شوند | قبوض برق در چه صورتی نجومی شناخته می‌شود؟ فروش محصولات مدیران خودرو از امروز (۲۷ مردادماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + جزئیات آیا تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ + فیلم کاهش ۳۰ درصدی تقاضا در بازار طلا از ابتدای سال تاکنون | با پایان ماه صفر، قیمت طلا افزایش می‌یابد؟ شورای رقابت: نظارت سازمان حمایت جایگزین قیمت‌گذاری دستوری خودرو شد جولان محتکران و دلالان در بازار مسکن ایران درآمد خانوار‌های ایرانی در سال ۱۴۰۳ از هزینه‌ها جاماند ارزش سهام عدالت امروز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار و درهم برای فردا (دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز دوشنبه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) «خانه ملک» در مشهد تبدیل به «مرکز جذب سرمایه‌های خارجی» خواهد شد قیمت انواع میوه در میادین تره بار اعلام شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) کف کاذب مناسب فضا‌های پرتردد؛ چگونه بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهیم؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | رشد عجیب هایما ۸S بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت دنا پلاس افت کرد ویدئو| وام ۶۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن به متقاضیان قبلی هم تعلق می‌گیرد افزایش ۳۰ درصد تولید و توزیع گوشت در خراسان رضوی در دهه پایانی صفر بررسی قیمت گوشت و مرغ در روز‌های پایانی ماه صفر در مشهد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) + جدول فرایند ثبت وصدور تمامی مجوز‌های صادره توسط بانک مرکزی الکترونیکی شد راه دشوار اعتمادسازی دانش‌بنیان‌ها در بین صنایع هر باک بنزین سوپر وارداتی ۳.۵ میلیون تومان آب می‌خورد!
سرخط خبرها

چرا طرح دوگانه‌سوزی خودروها شکست خورد‌؟

  • کد خبر: ۸۵۵۵۳
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
چرا طرح دوگانه‌سوزی خودروها شکست خورد‌؟
دیروز مالکان بسیاری از خودروها لنگ بنزین ماندند. هر چند این‌بار معطل ماندن برای قطره‌ای بنزین، دلیل متفاوتی داشت، با این حال مالکان خودروهای گاز‌سوز دیروز مشکلی برای تامین سوخت نداشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز اگر چه دردسرهای همیشگی همچون کافی نبودن جایگاه‌های سوخت را به دنبال خود دارد، اما افزایش قیمت و کاهش تولید این نوع خودروها نیز طی سه سال گذشته دسترسی به این نوع محصولات را سخت کرده است. از سوی دیگر اما افزایش قیمت ارز و تورم در کشور، اختلاف چشمگیر قیمت CNG نسبت به بنزین را تعدیل کرد و به این صورت انگیزه استفاده از  CNG کاهش یافته است. با این حال یکی از اولویت‌های مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است.

شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰» نیز بر تمرکز سیاست‌های دولت بر توسعه CNG تاکید کرده است. در این سند پیش‌بینی شده است که با اعمال حمایت‌های ویژه از صنعت CNG، میزان مصرف این سوخت پاک در خودروها از ۲۷ میلیون متر مکعب در روز در سال ۹۸، به ۲/ ۵۳ میلیون متر مکعب در روز در افق ۱۴۲۰ برسد. در این زمینه روز گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی به این موضوع پرداخت که «چرا توسعه صنعت  CNG یک اولویت است؟» آنچه مشخص است پیش از این در دولت دوازدهم طرح توسعه CNG در سبد سوخت خودروها با طرح‌های ویژه و با اولویت قرار دادن خودروهای مسافری و حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفت حال آنکه به ادعای گزارش خبرگزاری فارس این طرح از سوی وزارت نفت با شکست روبه‌رو شد.

درباره این ادعا عنوان شده که دولت تسهیلاتی را برای مالکان خودروها فراهم کرد که به صورت رایگان خودرو را CNGسوز کنند. از طرفی قیمت CNG متر مکعبی ۴۵۰ تومان است درحالی که قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد به ترتیب لیتری ۱۵۰۰ و ۳هزار تومان است. ولی با همه این اوصاف باز هم مردم تمایلی به استفاده از CNG به جای بنزین در خودروهای خود نشان ندادند. در ادامه تاکید شده که طبق برنامه شورای اقتصاد از سال ۹۸ تا کنون باید حدود یک میلیون خودرو CNGسوز می‌شدند ولی طبق آمار در حال حاضر باوجود حمایت‌های ویژه برای توسعه صنعت CNG کمتر از ۲۰۰ هزار خودرو در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد دوگانه‌سوز شده‌اند. بنابراین مهم‌ترین ناکامی دولت دوازدهم در توسعه CNG را می‌توان افزایش نرخ ارز و تورم و در نتیجه بی‌تفاوت شدن سبد هزینه مردم نسبت به اختلاف قیمت CNG و بنزین دانست.

محمدحسین باقری، مدیر طرح سی.‌ان.‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این باره عنوان کرده که «یکی از دلایل عدم استقبال مردم از مصوبه شورای اقتصاد شاید مربوط به قیمت بنزین باشد. زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، قیمت بنزین هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما پس از افزایش قیمت بنزین، اکنون با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمی‌کند.» به این‌ترتیب به نظر می‌رسد راهکار پیش‌روی دولت این است که ابتدا با استفاده از سایر ابزارهای موجود (غیر از افزایش قیمت بنزین) مردم را به سمت استفاده از CNG هدایت کند و سپس با اصلاح قیمت بنزین به صورت گام‌به‌گام مردم را به سمت جایگزینی هر چه بیشتر CNG در سبد سوخت خود تشویق کند.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->