احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در کاشمر آغاز شد جزئیات فروش اینترنتی محصولات سایپا از دوشنبه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر نفت: ظرفیت تجارت ایران و روسیه فراتر از ارقام کنونی است ۱۰۰ درصد اراضی ملی و کشاورزی استان حدنگاری شد| شمارش معکوس برای تکمیل حدنگاری ۱۱ میلیون هکتار اراضی خراسان رضوی وزیر نفت وارد مسکو شد | پاک نژاد در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه شرکت می‌کند خاموشی در تابستان ۱۴۰۴ حتمی شد | اعمال سختگیرانه‌ترین تنبیه‌ها برای ادارات پرمصرف استان پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال سقوط قیمت طلا در پی مذاکرات آمریکا و چین زمان عرضه بنزین سوپر اعلام شد هشدار بانک مرکزی | واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است بهره‌برداری از ۲۹۶ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی | چشم‌انداز تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در استان+ویدئو بررسی شرایط خرید ملک با موجودی ۳ تا ۵ میلیارد تومان در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تفویض حداکثری اختیارات «ساتبا» به خراسان رضوی وصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خبر داد: وجود ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در خراسان رضوی توقف فروش آرد به نانوایان آزادپز بورس وارد فاز احتیاط شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه کالای همراه مسافر تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ تعیین شد صدور پروانه بهره‌برداری از ۶ معدن در غرب خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد یک میلیون تومان ریزش کرد | افت ۱.۶ میلیونی قیمت سکه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی، قطب تولید انرژی پاک در کشور | ۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در استان ساخته می‌شود عشایر، ستون فقرات اقتصاد و امنیت خراسان رضوی تأکید استاندار خراسان رضوی و مشاور رئیس‌جمهور بر نقش‌آفرینی استان در پروژه‌های ملی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش نرخ دلار و طلا تورم فروردین ۱۴۰۴ رکورد ۱۷ ماه اخیر را شکست شرایط بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد تأمین بیش از ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سهم ورزش‌های همگانی خراسان رضوی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده تهران- مشهد؛ دارای بالاترین آمار جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های کشور طی اسفند ۱۴۰۳
سرخط خبرها

درباره گران‌ترین لیموزین آمریکا که در تهران است + عکس

  • کد خبر: ۸۵۷۵۸
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
  • ۱
درباره گران‌ترین لیموزین آمریکا که در تهران است + عکس
۹۱ سال پیش، در آوریل ۱۹۳۰ اهالی نیویورک برای دیدن یک خودروی تشریفاتی که از آن به عنوان گران‌ترین خودروی ساخت آمریکا نام برده می‌شد، به نمایشگاه شرکت پیرس ارو مراجعه می‌کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از بی بی سی، آن چه که چشم مراجعه کنندگان را خیره می کرد، خودرویی سفیدرنگ بود که یراق آلاتش آب طلا داده شده بودند.

بر درهای دو طرف این خودرو تاج جواهرنشان پهلوی به چشم می خورد.

یک هفته بعد، این ماشین تشریفاتی را سوار کشتی کردند تا برای استفاده رضا‌شاه به تهران فرستاده شود.

این ماشین تشریفاتی امروز به همراه ۶۰ اتومبیل ارزشمند دیگر در موزه خودروهای تاریخی ایران که اول آبان افتتاح شد، به نمایش گذاشته شده است، هر چند که رنگ آن تغییر کرده است. 

درباره گران‌ترین لیموزین آمریکا که در تهران است + عکس

از پیرس ارو به عنوان ''رولزرویس خودروسازی آمریکا '' در سال های پیش از جنگ جهانی دوم نام برده می شود.''

در فاصله سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۳۶ همه روسای جمهوری ایالات متحده سوار خودروهای این شرکت می شدند.

ملک عبدالعزیز آل سعود، از پادشاهان عربستان، هم از دیگر خریداران سرشناس خودروهای پیرس ارو بود.

اما در حالی که متوسط بهای خودروهای تجملاتی پیرس ارو در آن سال ها حدود ۲۵ هزار دلار بود، به گفته مسئولان انجمن دوستداران پیرس ارو در آمریکا، ''رضاشاه پهلوی مشتری گران ترین خودروی تولید شده به وسیله این شرکت است.

کورتیس پوول، از اعضای این انجمن می گوید خودرویی که به سفارش رضاشاه پهلوی در سال ۱۹۳۰ (۱۳۰۹) ساخته شد، 30 هزار دلار قیمت داشت که به پول امروز تقریبا معادل ۴۹۰ هزار دلار ارزش دارد.

نیویورک تایمز در آن زمان، از این اتومبیل به عنوان ''مجلل ترین مرکب اربابان تخت طاووس در طول تاریخ '' نام برد.

به نوشته نیویورک تایمز، رضا‌شاه به دنبال خودرویی ''متفاوت '' بود تا در مراسم رسمی استفاده کند.

دربار سلطنتی ایران برای سفارش خودروی تشریفاتی مورد نظر رضاشاه به سراغ نمایندگی پیرس ارو در تهران رفت.

کورتیس پوول می گوید ''پس از انحلال شرکت پیرس ارو در سال ۱۹۳۸ کلیه اسناد آن از بین رفت و اطلاعات چندانی از خودروی رضاشاه و دیگر محصولات این شرکت باقی نمانده است. ''

او می گوید خودروی رضاشاه نمونه سفارشی مدل تاون کار پیرس ارو بود که موتوری ۸ سیلندر داشت.

شاسی و موتور این ماشین با دیگر انواع این مدل تفاوت چندانی نداشت اما بدنه آن کاملا دست ساز بود.

شرکت پیئرس ارو برای ساخت بدنه این خودرو به سراغ شرکت برون و شرکا در بوفالوی نیویورک رفت.

در آن سال ها، هرمان برون به خاطر تولید خودروهای تجملاتی افراد سرشناس مانند جی پی مورگان، بانکدار بزرگ آمریکایی شناخته می‌شد.

او خودروی مورد استفاده پادشاهان یونان و رومانی را هم ساخته بود.

به گفته آقای پوول بعضی از خصوصیات این خودرو که در اسناد باقی مانده ذکر شده، به این شرح است:

*آب طلاکاری کلیه یراق آلات برنزی ماشین مانند دستگیره ها، قاب پنجره ها، قاب چراغ ها و سپرها

*تودوزی ماشین از ابریشم سفید شامپاینی رنگ اعلا

*کفپوش پشمی مرغوب روسی

*دو تاج پهلوی که نگینی سبز رنگ بر روی آنها دیده می شد، بر درهای دو طرف این خودرو قرار گرفته بودند و نشان پادشاهی پهلوی هم بر روی صندلی ها حک شده بود.

*دو تاج طلایی رنگ دیگر هم بر بالای قاب چراغ های جلوی خودرو نصب شده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، جاسیگاری داخل اتاق این ماشین به طور کامل از طلا ساخته شده بود و چند نگین الماس بر روی آن قرار داشت.

تغییر رنگ در تهران

خودروی پیرس ارو رضاشاه امروز با رنگی متفاوت در موزه دیده می شود.

آقای پوول می گوید این خودرو پس از انتقال به تهران دوباره رنگ شده است.

او از نحوه تغییر رنگ اطلاعی ندارد ولی به نظر می رسد رضاشاه ترجیح داده رنگ آن از سفید به سرمه ای تغییر کند.

در تمام تصاویر موجود از آن زمان، این خودرو به رنگ سرمه ای دیده می شود.

کورتیس پوول به یک تغییر دیگر هم در ظاهر این خودرو اشاره می کند.

به گفته او در تصاویر موجود از خودروی رضاشاه در آمریکا، چرخ یدکی بر روی رکاب ماشین نصب نشده است در حالی که در تصاویر آن در تهران چرخ یدکی به چشم می خورد.

آقای پوول می گوید دربار ایران پیش از سفارش خودروی تشریفاتی رضاشاه، یک خودروی دیگر از پیرس ارو خریده بود.

او معتقد است که بعدها به دلایلی، رکاب آن خودرو جایگزین رکاب خودروی تشریفاتی شده است.

یازده سال پس از انتقال خودروی تشریفاتی پیرس ارو به تهران، با یورش متفقین به خاک ایران رضاشاه از سلطنت کناره گیری کرد.

اما ماموریت این خودرو به پایان نرسید و محمدرضا شاه هم در سال های ابتدایی سلطنت خود از آن در مراسم رسمی استفاده می کرد.

این خودرو در سال های پس از انقلاب همراه با بعضی دیگر از خودروهای تاریخی به جا مانده از دوره پهلوی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و در موارد متعددی به نمایش گذاشته شده است.

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
0
490هزار دلار چه قیمت گذاری مسخره ای مگه تیشرت ورزشکارها رو قیمت گذاشته همچین گنجی بالای ۱۰میلیون دلار میرزه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->