تصادف در مسیر سبزوار- خوشاب یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) کاهش مصرف آب در مشهد، نتیجه اقدامات فرهنگی موثر است مسمومیت ۶ عضو یک خانواده با گاز مونوکسید کربن در نزدیکی مشهد (۲ آذر ۱۴۰۳) ۸ محصول غیرمجاز آرایش چشم اعلام شد برخی جاده‌های خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲ آذر ۱۴۰۳) آیا میتوان با زن مبتلا به ایدز ازدواج کرد؟ پروازهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد جزییات حادثه سقوط آسانسور یک ساختمان مسکونی در خیابان قائم مشهد واژگونی خودرو در بجستان خراسان رضوی یک کشته برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) دستگیری ۳۸۶ متهم به سرقت در اجرای طرح اقتدار امنیت اجتماعی در مشهد زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد افزایش مرگ‌ومیر ناشی از «هاری» در ایران کمبود برخی تجهیزات پزشکی در مشهد که حیات بیمار را به خطر می ‎اندازد ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان بالای ۶۵ سال نیستم رمزگشایی از صد‌ها پرونده سرقت در روزهای اخیر | دستگیری ۳۴۱ سارق، کلاهبردار و مالخر
سرخط خبرها

نوجوانان و کمک به بهبود زیست شهری

  • کد خبر: ۸۵۹۵۴
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
نوجوانان و کمک به بهبود زیست شهری
عباسعلی سپاهی‌یونسی - نویسنده و روزنامه‌نگار

اولین‌بار که هم را دیدیم، روزی بود که باید خودم را با دوچرخه‌ام به قراری می‌رساندم. «او» هم سوار بر دوچرخه‌اش سلام بلندی کرد و بعد شروع کرد به پرسیدن سؤال‌هایی درباره دوچرخه.

سؤال‌هایش را آن‌قدر با ذوق و شوق می‌پرسید که ترجیح دادم بایستم و به سؤال‌های پسر نوجوان جواب بدهم. سوار بر دوچرخه پدرش بود و می‌خواست خودش هم دوچرخه‌ای بخرد، اما اطلاعاتی اشتباه درباره دوچرخه داشت. کمی با هم حرف زدیم و راهنمایی‌اش کردم. از هم جدا شدیم و هرکس به راه خودش رفت تا یک هفته بعد که دوباره وقت رفتن به جایی نزدیک خانه به هم رسیدیم.

او و دوستانش داشتند در شلوغی کوچه فوتبال بازی می‌کردند. شنیدم یکی گفت: «سلام، خوبی؟» پسرک را شناختم. با همان ذوق و شوق مثل قبل به طرفم آمد، اما این‌بار من عجله داشتم و او هم در حال بازی بود. در همان حال چندمتری با من دوید و خوش‌وبشی کرد. پرسیدم «دوچرخه خریدی؟» گفت «هنوز نه، ولی می‌خرم.» می‌شد ذوق و شوق و علاقه وافر او را به دوچرخه از تک‌تک کلماتش دریافت.

همان‌جا بود که با خودم فکر کردم کاش متولیان اداره شهر و خانواده از عشق این نوجوان و نوجوانانی مثل او در راستای بهبود وضعیت زیست شهری استفاده کنند.

ماجرا این است که نوجوان علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری قرار است در آینده‌ای نزدیک پدری بشود و مسئولیت خانواده‌ای به او برسد. همچنین قرار است در کنار پدرشدن، در اجتماع نیز مسئولیتی دولتی یا غیردولتی بر عهده بگیرد.

حال با این پیش‌فرض و با توجه به این واقعیت که او و خیلی از نوجوانان هم‌سن‌وسال او امروز عاشق دوچرخه‌سواری‌اند، می‌توان چشم‌اندازی برای فردای زندگی او و امثال او در شهر پیش‌بینی کرد و در راستای تحقق آن گام برداشت.

این متولیان شهری هستند که می‌توانند از این عشق به نفع ارتقای شهر بهره ببرند و نوجوانانی تربیت کنند یا آن‌ها را به سمتی هدایت کنند که فردا به‌جای استفاده از خودرو یا موتورسیکلت‌هایی که بعضی از آن‌ها چندبرابر یک خودرو هوا را آلوده می‌کنند، در تردد‌های شهری از دوچرخه استفاده کنند.

این یعنی هم قدمی برای سلامت خود برداشتن و هم کاری برای بهبود حال و احوال شهر انجام‌دادن. همین حرکت درظاهر بی‌اهمیت می‌تواند شهر‌های ما را از تبدیل‌شدن به پارکینگ‌های پر از دود و بوق و عصبانیت و پرخاش نجات بدهد.

این کاری است که ما از آن غفلت کرده‌ایم. همان‌طور که در مدارس ذهن بچه‌ها را پر از چیز‌هایی می‌کنیم که نمی‌تواند از آن‌ها یک شهروند خوب بسازد.

به زبان ساده، ما در نظام آموزشی مدارس زندگی‌کردن را به بچه‌ها نمی‌آموزیم، بلکه آن‌ها را آماده می‌کنیم که تست‌زدن را خوب انجام بدهند، بتوانند دکتر و مهندس بشوند و چیز‌هایی از این جنس، اما غفلت می‌کنیم که درعمل آن‌ها را به سمتی ببریم که شهروندان وظیفه‌شناسی باشند، اگر مهندس و دکتر می‌شوند، کسر شأنشان نباشد که به‌جای استفاده از خودرو‌های گران‌قیمت و لوکس دوچرخه سوار شوند.

اگر مدیر یک اداره مهم می‌شوند، به راننده و خودرو آماده دم در منزل برای رفتن به محل کاروابسته نباشند. در نظام آموزشی ما فقط به گفتن‌ها اکتفا کرده‌ایم؛ آن هم گفتن‌هایی که برای نمره‌گرفتن است. برای همین است که نوجوان ما دغدغه این را ندارد که پدرش با ۲۰۰ لیتر آب آشامیدنی خودروش را می‌شوید یا با ۴ لیتر.

واقعیت این است که ما در بخش آماده‌سازی نوجوانان برای شهروندان مفید و کم‌خطر برای شهر و به‌تبع آن برای کشورمان، کمتر کار کرده‌ایم. می‌توان گفت به‌نوعی نوجوانان، شهروندانی رهاشده‌اند و هنوز که هنوز است، نتوانسته‌ایم از ظرفیت این جمعیت خوش‌فکر و پرانرژی در راستای کمک به بهبود وضعیت زیست شهری کمک بگیریم.

داشتن این نگاه ضرورتی است که غفلت از آن بهای کمی نخواهد داشت. نوجوانی دوره شور و نشاط و انرژی فراوان است. این انرژی فراوان می‌تواند به حال خود رها شود و در جایی صرف شود که شاید نفعی نه برای نوجوان داشته باشد، نه برای خانواده‌اش و نه برای جامعه، اما با اندکی توجه و تأمل در کنار برنامه‌ریزی درست و منطبق بر روان‌شناسی نوجوانان، می‌شود از آن‌ها بهره‌های فراوانی برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->