کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد
سرخط خبرها

سایه مذاکرات هسته‌ای بر اجلاس گروه ۲۰

  • کد خبر: ۸۶۲۶۰
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
سایه مذاکرات هسته‌ای بر اجلاس گروه ۲۰
نشست گروه ۲۰ در رم، پایتخت ایتالیا که با تمرکز بر دو موضوع «مقابله با همه گیری کرونا و همه گیری‌های آینده و راه‌های عملی برای کاهش تغییرات آب و هوایی» به مدت دو روز برگزار شد. رهبران حاضر در این نشست مذاکرات مهمی در رابطه با برجام داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نکته شایان توجه این نشست دو روزه برای ایران، رایزنی سران شرکت کننده نشست گروه ۲۰ درباره برنامه هسته‌ای کشورمان بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در حاشیه این نشست با رهبران سه کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی انگلستان، آلمان و فرانسه، دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کرد.

پیش از این دیدارها، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، هدف از دیدار‌های رئیس جمهوری آمریکا با مقامات عالی رتبه اروپایی عضو برجام را ایجاد یک جبهه مشترک علیه ایران اعلام کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در گفت وگویی با «سی ان ان» درباره اقدامات این کشور در راستای احیای برجام گفته بود که همکاری نزدیکی با انگلیس، فرانسه و آلمان دارد تا ایران به توافق هسته‌ای بازگردد؛ زیرا مشخص نیست که آیا ایران بخواهد به طور هدفمند به مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

نزدیکی مواضع تروئیکای اروپا و آمریکا درباره ایران

پس از این دیدار، بایدن با مقامات ارشد تروئیکای اروپا، آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان، بیانیه مشترکی درباره ایران منتشر کردند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «ما، رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا در رُم با یکدیگر دیدار کردیم تا درباره خطراتی که برای امنیت بین المللی به دلیل تشدید برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است، بحث کنیم.

ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن، بپردازد، ابراز کردیم و نگرانی شدید و فزاینده خود را به اشتراک گذاشتیم؛ این در حالی است که ایران، مذاکرات بازگشت به برجام را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است.»

بحران سازی ساختگی

سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، روز گذشته، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفت: ایران در بالاترین سطوح همواره تأکید کرده است که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود و علاوه بر آن، این تسلیحات در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد. ایران به عنوان عضو مسئولیت پذیر معاهده عدم اشاعه (NPT) و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره همکاری مناسبی در چارچوب پادمان با این نهاد فنی و تخصصی داشته و با پایبندی کامل به تعهدات خود تا حتی یک سال پس از خروج غیرقانونی و غیرمسئولانه آمریکا، حسن نیت خود را نشان داده است.

خطیب زاده با اعلام اینکه ما از قصد دیگر طرف‌ها برای بازگشت کامل به اجرای تعهدات خود استقبال می‌کنیم، گفت: پس از طی زمان لازم برای استقرار دولت جدید و انجام بررسی‌های مقتضی و همچنین پس از مشورت با شرکا و رایزنی‌ها با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، اعلام شد که مذاکرات برای لغو تحریم‌ها پیش از پایان ماه نوامبر آغاز خواهد شد.

تحلیل گاردین

روزنامه «گاردین» در گزارشی درباره رخداد‌های برجامی حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ایتالیا، و بازگشت دوباره آمریکا به پایبندی به توافق هسته‌ای و از سرگیری مذاکرات احیای برجام در دیدار با رهبران تروئیکای اروپا، نوشت: «جو بایدن وعده داده است اگر آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، تنها در صورتی از آن خارج خواهد شد که تهران آشکارا از مفاد توافق تخطی کند. بایدن این تعهد را که اتفاقا از مهم‌ترین خواسته‌های ایران در مذاکرات نیز هست، در یک بیانیه مشترک با آلمان، فرانسه و انگلیس مطرح کرد.»

در ادامه گزارش «گاردین» آمده است: بایدن در کار تعیین ارزش ضمانت‌هایی که می‌تواند در این زمینه به ایران بدهد، وامانده است، چون توافق هسته‌ای یک معاهده تأییدشده از سوی کنگره آمریکا نیست و نمی‌تواند دست دولت‌های آینده آمریکا را ببندد و اختیاراتشان درباره این توافق را محدود کند. البته این وعده بایدن که توسط رهبران سه قدرت اروپایی امضا شده است، می‌تواند نشان از این داشته باشد که آمریکا می‌خواهد پیش از ازسرگیری مذاکرات وین که ایران پس از فشار آوردن و تأخیر زیاد بالاخره قول داده است در ماه نوامبر برگزار خواهد شد، یک فضای مثبت ایجاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->