دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس به خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد باید ظرفیت‌های بسیج را به افراد فعال در عرصه علم و فناوری معرفی کنیم آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره برداری از بوستان‌های ویژه بانوان در مشهدمقدس کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی
سرخط خبرها

زمین‌های مازاد استان خراسان رضوی در اختیار طرح جهش مسکن

  • کد خبر: ۸۶۵۴۰
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
زمین‌های مازاد استان خراسان رضوی در اختیار طرح جهش مسکن
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: زمین‌های مازاد در اختیار دستگاه‌های دولتی باید بدون قیدوشرط در اختیار اجرای طرح جهش تولید و تأمین مسکن قرار گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: زمین‌های مازاد در اختیار دستگاه‌های دولتی باید بدون قیدوشرط در اختیار اجرای طرح جهش تولید و تأمین مسکن قرار گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، سیدکمال الدین میرجعفریان در نشست شورای مسکن استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اداره‌های امور اقتصادی و دارایی و ثبت اسناد و املاک باید آمار زمین‌ها و املاک مازاد را شناسایی کنند و در راستای اجرای این طرح در اختیار اداره کل راه وشهرسازی قرار دهند، افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و نیاز جامعه به ویژه در خراسان رضوی مسکن است و رئیس جمهور از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم بر این مهم تأکید کرده و در اولویت برنامه‌های دولت قرار داشته است تا مسکن مورد نیاز مردم تأمین شود.

وی به اهمیت مسکن در اقتصاد خانوار و اشتغال جامعه اشاره و بیان کرد: بیش از ۳۶درصد اقتصاد خانوارها، ۷ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۲درصد اشتغال جامعه را بخش مسکن تشکیل می‌دهد.

میرجعفریان بیش از ۱۳۰رشته شغلی را به مسکن وابسته دانست و افزود: در صورت توسعه تولید و عرضه مسکن، واحد‌های صنعتی زیادی فعال می‌شوند و اشتغال بیشتری جذب می‌کنند.
وی یکی از مؤلفه‌های اثربخش در قیمت مسکن را زمین دانست و اضافه کرد: املاک قابل واگذاری و مناسبی در خراسان رضوی وجود دارد که برخی از آن‌ها املاکی هستند که سالیان سال باقی مانده و بار مالی دوچندانی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مولدسازی املاک و زمین‌های مازاد می‌تواند ظرفیت‌های این زمینه را فعال و بازار را تنظیم کند و در صورتی که این املاک برای تولید مسکن استفاده شوند و عرضه مسکن متناسب با تقاضا برای آن شود، بخشی از تورم نیز از بین می‌رود.

میرجعفریان با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی افزود: استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند مدیران دستگاه‌های اجرایی را علاوه بر تأمین مسکن مردم برای تأمین مسکن کارمندان آن دستگاه نیز یاری کند. وی از شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی و نهاد‌های دست اندرکار دیگر خواست در عرضه زمین‌های قابل واگذاری به ساخت مسکن و تسهیل در صدور پروانه ساخت و تغییر کاربری اراضی به مسکونی همکاری لازم کنند.

ساخت مسکن روستایی در اولویت قرار گیرد

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از ۴۸۰هزار واحد مسکونی روستایی در استان تاکنون ۱۵۰هزار واحد مقاوم سازی شده است و بقیه آن‌ها به ساخت مسکن جدید یا بازسازی نیاز دارند؛ بنابراین برای مدیریت حاشیه شهر مشهد هم ساخت مسکن در روستا‌ها با ایجاد مهاجرت معکوس باید در اولویت قرار گیرد، زیرا هزینه تولید مسکن در این مناطق بسیار کمتر از شهر تمام می‌شود.

سهم استان از جهش مسکن ۹۳ هزار واحد مسکونی است

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سهم این استان از طرح جهش تولید مسکن ساخت ۹۳هزارو۷۰۱ واحد مسکونی است و این واحد‌ها در اشکال مختلف با مسئولیت کارگزارانی، چون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انبوه سازان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یا به صورت خودمالک ساخته می‌شود.

عبدالمجید نژادصفوی افزود: بعد از ابلاغ قانون طرح جهش تولید مسکن، فراخوانی مبنی بر همکاری همه افراد حقیقی یا حقوقی در این طرح که زمین در اختیار داشته اند یا امکان انبوه سازی دارند، منتشر شد؛ همچنین مکاتباتی با اداره‌های تابعه اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی و فرمانداران انجام شد تا در یک هفته همه زمین‌های دولتی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن و اداره کل منابع طبیعی که داخل محدوده یا حریم شهر‌ها هستند و امکان استفاده از آن‌ها هست، شناسایی و اعلام شود.

وی اضافه کرد: در این راستا، زمین‌های قابل استفاده در ۵۰شهر شناسایی و احصا شدند که برخی از آن‌ها کاربری مسکونی ندارند و باید تغییر کاربری دهند.

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان رضوی گفت: شناسایی زمین‌های مازاد در اختیار دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های فریمان، گناباد، بجستان و فیض آباد نیز تاکنون انجام شده که شامل ۱۸قطعه از ۳۰۰ تا ۵۵هزار مترمربع است، اما در مشهد هنوز به جمع بندی قطعی دراین زمینه دست نیافته ایم.

نژادصفوی تأکید کرد: باید جدا از تأمین زمین از طریق جذب املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی، بتوان از طریق اعطای تسهیلات طرح بازآفرینی شهری، تخصیص تسهیلات بانکی به خودمالکان یا طرح‌های دیگر، طرح جهش تولید مسکن را اجرا کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->