رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

چاووش‌اوغلو: ترکیه عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد

  • کد خبر: ۸۶۸۵۷
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
چاووش‌اوغلو: ترکیه عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد
وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه این کشور عجله‌ای برای به رسمیت شناختن دولت طالبان ندارد، گفت که آنکارا در حال افزایش تدریجی تعاملاتش با دولت جدید کابل است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، که بودجه ۲۰۲۲ این وزارتخانه و دیگر موسسات مرتبطش را به کمیته برنامه‌ریزی و بودجه مجلس ترکیه ارائه کرد، درخصوص سیاست خارجه ترکیه در مورد افغانستان، گفت که آنکارا نمی‌تواند نسبت به افغانستان بی‌تفاوت باشد.

چاووش‌اوغلو گفت: ما علاوه بر روابط تاریخی خود، با افغانستان نَسَب مشترک داشته و در بسیاری از زمینه‌ها حضور و سرمایه‌گذاری‌ داریم. باید تروریسم، مهاجرت و خطرات مواد مخدر از مبدا افغانستان متوقف شده و از فروپاشی اقتصادی و بحران انسانی جلوگیری شود.

او با بیان اینکه اگر جلوی این خطرات در خود افغانستان گرفته نشود، عواقبش دامن همه را خواهد گرفت، گفت: به همین دلایل، ما تعامل تدریجی با طالبان، حمایت در مسائل بشردوستانه و دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی را دنبال می‌کنیم. علاوه بر این، جامعه بین‌المللی، به طور کلی، سیاست تعامل تدریجی با طالبان را اعمال می‌کند. ما (نیز) عجله نداریم و به روش دیگر کشورها عمل خواهیم کرد.

چاووش‌اوغلو گفت که در دیدارش با معاون سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان افغانستان، بر اهمیت تشکیل یک دولت فراگیر برای ثبات دائمی، تاکید کرده است.

یک هیئت بلندپایه به سرپرستی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان، ماه گذشته برای گفتگو با مقامات ارشد ترکیه، به این کشور سفر کرد.

این اولین ارتباط در سطح بالا بین ترکیه و دولت جدید افغانستان پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ۱۵ اوت بود.

چاووش‌اوغلو پس از این دیدار، به خبرنگاران گفت که به رسمیت شناختن طالبان و تعامل با آن‌ها دو موضوع متفاوت است. وی افزود که ترکیه بر نیاز به یک دولت فراگیر تاکید کرده و انتظارات خود را در مورد امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای بیان کرده است.

او همچنین گفت "آنها از ما درخواست کمک‌های بشردوستانه و ادامه سرمایه گذاری در آنجا را کردند" و افزود که طرف ترکیه بار دیگر توصیه‌های خود را در مورد تحصیل دختران و اشتغال زنان یادآور شد.

وی در ادامه درباره مهاجران افغان گفت: رهبران طالبان گفتند که اگر آن‌ها (مهاجران افغان) بخواهند به کشورشان بازگردند، بهترین حمایت را انجام خواهند داد.

منبع: ایسنا | عکس نمایه خبر: هدایت عمید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->