سرخط خبرها

کودک‌آزاری حرف مگوی برخی خانواده‌هاست!

  • کد خبر: ۸۷۱۸
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
کودک‌آزاری حرف مگوی برخی خانواده‌هاست!
در نشست پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محله اروند مطرح شد
شهرکی - نشست پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محله اروند به موضوع کودک‌آزاری و همسرآزاری اختصاص داشت.
به گزارش شهرآرامحله، در این نشست هم‌اندیشی که در پایگاه خدمات اجتماعی شهید رجایی برگزار شد، نماینده‌هایی از کلانتری بانوان، بهزیستی استان، شورای اجتماعی محله و شهرداری منطقه ۶ حضور داشتند تا با ارائه راهکار‌های عملی برای پیشگیری از آسیب اجتماعی کودک‌آزاری اقدام کنند.

تابوی ذهنی
ابتدا محمودی، مددکار پایگاه خدمات اجتماعی شهید رجایی، با تأکید بر اینکه «کودک‌آزاری حرف مگوی برخی خانواده‌هاست» گفت: متأسفانه کودک‌آزاری یا همسرآزاری نتیجه تابو‌های ذهنی و نبود نظارت خانواده‌هاست.
وی افزود: برخی خانم‌های بدسرپرست را دیده‌ام که حاضرند کتک را تحمل کنند؛ انگار برای عده‌ای از آن‌ها این ضرب و شتم‌های مکرر عادی شده است!
محمودی با اشاره به اینکه برای سه نفر از این زنان تشکیل پرونده داده‌ایم، بیان کرد: تعدادی دیگر به قسمت توان‌بخشی و درمانگاه‌های مددکاری معرفی شدند. خیلی‌ها هم بالاتر از ۶۰ سال بودند که به کمیته معرفی کردم. برای کودک‌آزاری هم مواردی بودند که آزار جسمی دیده بودند. خانواده‌هایشان حتی از بیان جزئیات آن ترس داشتند؛ چه برسد به تشکیل پرونده. متأسفانه برای بعضی خانواده‌ها هم که دغدغه معاش دارند گل زعفران پاک‌کردن مهم‌تر از آسیب اجتماعی فرزندشان است.

بهره‌گیری از اطلاعات مدیران مدارس
زارع، عضو شورای اجتماعی محله اروند، نیز در ادامه درباره اهمیت وجود آمار دقیق در زمینه آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه کودک‌آزاری در محله گفت: این آمار‌ها خیلی مهم و در واقع گام اول رفع مشکل است. می‌توانیم از اطلاعات مدیران مدارس این محله برای رصد آسیب‌های اجتماعی آن نیز استفاده کنیم.

اعلام آمادگی برای آموزش
پورحسین، نماینده کلانتری بانوان، هم بر آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تأکید کرد و افزود: اگر پرونده‌ای درباره کودک‌آزاری به دستمان برسد قطعا پیگیر آن هستیم و حتی طوری وارد عمل می‌شویم که آبروی خانواده فرد آسیب‌دیده حفظ شود.
وی پیشنهاد برنامه‌های آموزشی را هم داد: کارشناسان کلانتری بانوان برای ارائه هرگونه آموزش در مدارس و مساجد محله آماده‌اند.

تأکید بر پرورش استعداد‌ها
خسروی، کارشناس اجتماعی شهرداری منطقه ۶، آماری از فعالیت‌ها برای اینکه این آسیب‌ها به حداقل برسد، ارائه داد و گفت: در ارتباط با کلاس‌های آموزشی کارگروه آسیب‌های اجتماعی در شهرداری داشتیم و در حال حاضر این کارگروه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند. در این محله هم مهارت‌آموزی، کنترل خشم، فرزندپروری و مهارت‌های آن را بعد از آن برگزار می‌کنیم. محله اروند جزو محلاتی است که قهرمان‌های جهانی و کشوری در رشته‌های ورزشی دارد. باید روی این‌ها کار شود. یکی دو سال قبل کلاس استعدادیابی ووشو گذاشتیم. حالا ۱۵ نفر از آن‌ها به مقام‌های کشوری و جهانی دست پیدا کرده‌اند. حالا هم برنامه استعدادیابی خواهیم داشت. طرحی هم اجرا می‌شود به نام طرح محله ما که ۵ درصد از بودجه عمرانی اختصاص پیدا می‌کند به محلات. محله اروند هم جزو این محلات بود. هنگام انتخابات، شورای اجتماعی محلات و اهالی هستند که اولویت‌های محله‌شان را تعیین می‌کنند. مثلا فضای ورزشی می‌تواند جزو اولویت‌های مردم باشد.

تشکیل بانک اطلاعاتی
رحیمی، کارشناس بهزیستی در امور حاشیه شهر، نیز با اشاره به اینکه ما باید شناسایی منابع محله را داشته باشیم، گفت: این منابع شامل دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، معتمدان و... است. از طرفی بانک اطلاعاتی هم باید درباره آسیب‌های اجتماعی محله داشته باشیم.
وی بر اجرایی‌بودن مصوبات این نشست‌ها تأکید کرد و درباره پیشگیری از موازی‌کاری سازمان‌ها افزود: هر کدام از دستگاه‌ها که به‌عنوان مثال می‌خواهند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی محله اروند قدمی بردارند، اقداماتشان را بیان کنند که موازی‌کاری نشود.
رحیمی هم موضوع پیشگیری را مهم‌تر از درمان دانست و با پیشنهاد تشکیل کمیته‌های داوطلب گفت: به نظر می‌رسد باید بر کاهش آسیب کار کنیم. اگر کودکی کار می‌کند، زنی آسیب دیده و... باید بیشتر از این گسترش پیدا نکند و باید بحث پیشگیری و آموزش‌های پیشگیری را بیشتر در دستورکار قرار بدهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->