سرخط خبرها

۱۴ معصوم (ع) پشت و پناه شهید

  • کد خبر: ۸۷۲۷۶
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
۱۴ معصوم (ع) پشت و پناه شهید
خانواده شهید حسین دلدار، بخشی از خانه‌شان را به یاد پسرشان حسینیه و مسجد کرده‌اند.

صفائی | شهرآرانیوز؛ هنگام ظهر در خیابان فیاض‌بخش طنین ا... اکبر به گوش می‌رسد، هر چه نگاه می‌کنیم مسجدی نمی‌بینیم، به سمت صدا می‌رویم و از رهگذران درباره‌اش می‌پرسیم. یکی از ساکنان محله با انگشت اشاره ساختمانی را نشانمان می‌دهد که هیچ شباهتی به مسجد یا حسینیه ندارد، بنایی ۴ طبقه نزدیک شهرداری منطقه که کاملا شبیه ساختمان‌های دیگر است و هیچ کاشی‌کاری یا تزیینات دیگری در آن به چشم نمی‌خورد، فقط روی سر در بنا نوشته شده است «مسجد ۱۴ معصوم (ع) به یاد شهید حسین دلدار، ساخت ۱۳۸۶».

طبقه اول ساختمان، محلی برای نمازگزاران آقاست. محراب آن با کاشی تزیین شده است، طبقه دوم نیز به بانوان اختصاص دارد و ۲ طبقه دیگر محل زندگی خانواده شهید دلدار است؛ کرونا باعث شده تا نمازگزاران با فاصله از یکدیگر نماز را اقامه کنند، نماز که تمام می‌شود. از نمازگزاران درباره حسینیه پرس‌وجو می‌کنیم و مادر شهید را نشانمان می‌دهند. با او هم‌کلام می‌شویم تا درباره این حسینیه بیشتر بدانیم.

روی خوش مادر شهید

زنی آرام و مهربان، همه دور و برش جمع شده‌اند و حالش را می‌پرسند و او با خنده با همه صحبت می‌کند و احوال‌پرسشان است. صمیمت جمع مانع می‌شود تا حرفشان را قطع کنیم. صبر می‌کنیم تا دور و بر مادر شهید خلوت‌تر شود. خودمان را معرفی می‌کنیم و از حسینیه‌اش می‌پرسیم. انگار سال‌هاست ما را می‌شناسد، صدا می‌زند برایمان چای بیاورند و پذیرایی کنند. حال می‌فهمیم چرا نمازگزاران با اشتیاق گرداگردش جمع شده بودند.

خدیجه طائف با همان لبخندی که به لب دارد نگاهمان می‌کند و می‌گوید: این خانه را به یاد حسین شهیدم حسینیه و مسجد کرده‌ایم و سندش هم به اسم ۱۴ معصوم (ع) است. اینکه می‌گوییم مسجد و حسینیه به‌دلیل این است که طبقه اول صیغه مسجد خوانده شده و ویژه برادران است و خواهران هم در طبقه دوم هستند. وقتی از او درباره برنامه‌های حسینیه می‌پرسیم پاسخ می‌دهد: در اینجا نماز‌های سه‌گانه و تمام مراسم‌های مذهبی در ایام مختلف سال برگزار می‌شود. قبل از کرونا برنامه‌ها به‌طور مفصل برگزار می‌شد، اما با آمدن این بیماری شرایط فرق کرده و مجبور به رعایت نکات بهداشتی هستیم.

۱۴ معصوم (ع) پشت و پناه شهید

البته قبل از آمدن کرونا برنامه‌های بیشتری برگزار می‌شد، اما به‌دلیل سلامتی مردم مجبور هستیم رعایت کنیم. مادر شهید لهجه شیرینی دارد و گویای این است که عرب‌زبان است. این موضوع را که مطرح می‌کنیم در جوابمان می‌گوید: مهاجرتمان از عراق به ایران داستان پیچیده‌ای دارد و برمی‌گردد به سال ۱۳۵۰، همان زمانی‌که بسیاری از عراقی‌ها از دست صدام به ایران مهاجرت کردند. بعد از بازگشت، ۴ ماه با ۶ کودک قد و نیم‌قد در اردوگاه جیرفت مستقر بودیم و سپس ساکن آمل شدیم.

محرم آمد و محرم رفت

مادر شهید آنچنان با اشتیاق از شهید حسین دلدار سخن می‌گوید که تصور می‌کنیم مقابلش ایستاده است. آن‌طور که می‌گوید؛ شهید محرم سال ۱۳۴۷ به دنیا آمده و در محرم ۱۳۶۱ در عملیات والفجر ۴ به شهادت می‌رسد. او ادامه می‌دهد: ۵ پسر دارم که حسین کوچک‌ترینشان بود. هر چند سن و سالی نداشت، اما با اصرار به جبهه رفت و چند سالی خدمت کرد و در نهایت خبر شهادتش را برایم آوردند.

پس از شهادت حسین تنها خواهرش که ساکن مشهد بود به پدرش اصرار کرد او را در جوار علی ابن موسی الرضا (ع) به خاک بسپارند و پدرش هم پذیرفت. مدتی کوتاه پس از خاک‌سپاری حسین هم‌جوار امام رضا (ع) شدیم.
او ادامه می‌دهد: پسرم عاشق ائمه (ع) بود و به عشق آن‌ها به جنگ رفت، می‌خواستیم یادش زنده بماند برای همین خانه‌مان را به نام ۱۴ معصوم (ع) زدیم تا برای همیشه باقی بماند.

پاتوق فرهنگی خانم‌های محله

زهرا دارچینی یکی از بانوان فعال ساکن در خیابان فیاض‌بخش نیز درباره این مسجد توضیح می‌دهد: قبل از آمدن ویروس منحوس کرونا بیشتر فعالیت‌های مذهبی و حتی کلاس‌های ورزشی، هنری و آشپزی در این مکان برای بانوان محله برگزار می‌شد، اما آمدن کرونا سبب شد تا این برنامه‌ها تعطیل شود.
او با اشاره به اینکه مادر شهید تأکید دارد در‌ها برای نماز صبح باز باشد تا مردم محله، نیرو‌های خدمات شهرداری و رهگذران نمازشان را در این مکان بخوانند، می‌گوید: قبل از کرونا در ماه مبارک رمضان دوره قرآن و تفسیر آن برای خواهران و برادران برگزار می‌شد، اما اکنون شرایط محدودتر شده و جزءخوانی برگزار می‌شود.

۱۴ معصوم (ع) پشت و پناه شهید

سازمان‌ها همراهی کنند

مادر شهید دلدار صاحب ۵ پسر است و اعتقاد دارد حسین، خمس آن‌ها بوده و باید او را به خدا می‌داده است. او می‌گوید: پسرم عاشق اهل بیت (ع) بود و یقین دارم در مراسمی که در اینجا برگزار می‌شود حضور دارد.
او که بی‌ریا زندگی‌اش را وقف ائمه (ع) کرده است از برخی ناملایمات هم گله دارد و می‌گوید: اینجا وقف ۱۴ معصوم (ع) است.
چندی پیش قبض‌های آبمان با رقمی زیاد آمد، به همراه یکی از همسایه‌ها برگه اوقاف را به سازمان آب بردیم و پس از پیگیری قول داده‌اند مشکل را حل کنند. تعدادی چراغ برای مقابل مسجد می‌خواهیم که هنوز هیچ ارگانی برای نصب آن ما را همراهی نکرده است.

دیدار مدیران شهری با خانواده شهید

روز دانش‌آموز بهانه‌ای شد تا شهردار منطقه به همراه مدیران شهری، رئیس بنیاد شهید منطقه یک، اعضای شورای اجتماعی محلات امام خمینی (ره)، امام رضا (ع) و بهشتی دیداری با مادر شهید دلدار داشته باشند.
شهردار منطقه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید گفت: شهدا به عنوان حافظان ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، چرا که امنیت و آسایش امروز را مرهون خون پاک آن‌ها هستیم.
حسین عبدا... زاده افزود: صبر، استقامت، پایداری و فداکاری خانواده شهدا در پیروزی و پیشرفت انقلاب اسلامی تأثیر بسزایی داشته و قابل ستایش و تقدیر است.
در این مراسم با اهدای لوح سپاس از خانواده دانش‌آموز شهید محمد‌حسین دلدار قدردانی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->