هفته کتاب، موعد احتمالی کلنگ‌زنی ۳ کتابخانه

  • کد خبر: ۸۷۴۸
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۲
هفته کتاب، موعد احتمالی کلنگ‌زنی ۳ کتابخانه
مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد صاحب کتابخانه عمومی خواهند شد
غزاله حسین‌پور| مطالعه و کتاب‌خوانی، ساده‌ترین و مؤثرترین راه افزایش آگاهی است. لزوم افزایش سرانه مطالعه و ایجاد کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر محسوس است و کمک به افزایش فرهنگ مطالعه و فراهم کردن زمینه‌های آن می‌تواند باعث رشد و بروز استعداد‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی در آینده باشد که این مهم بدون همراهی و همکاری همه نهاد‌های مربوط و مسئول امکان‌پذیر نیست. در سال‌های اخیر، توجه به مناطق حاشیه‌ای شهر‌های کشور، در دستور کار نهاد‌های مسئول قرار گرفته است.
یکی از ایده‌های شایان توجه در این زمینه، راه‌اندازی و تأسیس کتابخانه‌های سیار و ثابت در این مناطق است. در مشهد نیز پس از موفقیت‌آمیز بودن طرح کتابخانه‌های سیار در روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار و استقبال ساکنان از آن، طرح ساخت کتابخانه در چند ناحیه محروم شهری در دستورکار اداره کل کتابخانه‌های عمومی و شهرداری مشهد قرار گرفته است.
در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد که به میزبانی کتابخانه مرکزی در تاریخ ۴ آبان‌ماه سال جاری برگزار شد، محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر، با تأکید بر استقبال گسترده شهروندان از کتابخانه‌های سیار پیش‌بینی شده در مناطق کم‌برخوردار مشهد، اعلام کرد شهرداری با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، ۳ قطعه زمین برای احداث کتابخانه در این مناطق اختصاص خواهد داد. به همین منظور در گزارش پیش‌رو، این طرح پیشنهادی را از طریق مسئولان پیگیری کردیم.

اولویت با مناطقی است که نیاز بیشتری دارند
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد، اعلام کرد نیم درصد از منبع اعتبارات عمرانی در قالب تملک و دارایی، بابت کمک به ایجاد کتابخانه‌های عمومی به نهاد کتابخانه‌ها تخصیص داده می‌شود. او در توضیح این طرح گفت: به منظور ایجاد کتابخانه‌های عمومی و افزایش سرانه آن‌ها، به ویژه در مناطق پیرامونی شهر، درحال پیگیری برای شناسایی زمین‌هایی با این کاربری و مرتبط به این موضوع هستیم.
با توجه به اینکه سرانه کتابخانه‌های عمومی در محلات حاشیه شهر ضعیف‌تر است، فیضی یکی از اهداف این طرح را رعایت پراکندگی منطقی این کتابخانه‌ها بیان کرد.
رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار، در مورد اولویت محله‌های مختلفِ هدف این طرح اضافه می‌کند: انتخاب محل‌ها بر اساس وسواس و دقت خاصی صورت می‌گیرد تا زمین با کاربری مربوط باشد. همچنین اولویت با منطقه‌ای است که نیاز آن فوری و ضروری‌تر باشد.

کلنگ‌زنی در هفته کتاب
حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، با اشاره به تعامل با شهرداری می‌گوید: با توجه به محرومیت بخش‌های حاشیه شهر و طی تعاملی با شهرداری، موافقت‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه منعقد کردیم تا از بودجه سال ۹۸ این نهاد، بخشی را به احداث این ۳ کتابخانه اختصاص دهند. طبق هماهنگی‌ها، به زودی و احتمالا در هفته کتاب کلنگ‌زنی این کار آغاز خواهد شد.
به گفته سبزیان، محل‌هایی برای این طرح در نظر گرفته و پیشنهاد آن از طرف اداره کل کتابخانه‌ها مطرح شده است و پس از بررسی‌های شهرداری، جمع‌بندی خواهد شد. او دراین‌باره می‌افزاید: اکنون در انتظار تأیید و تصویب نهایی اعضای محترم شورا هستیم. ما آمادگی داریم هر زمانی که این طرح نهایی شود، کار را آغاز کنیم؛ بنابراین از جانب ما مسئله خاصی وجود ندارد.
اجرای طرح و تجهیز کتابخانه‌ها به عهده نهاد کتابخانه‌هاست و شهرداری تنها وظیفه در اختیار قرار دادن زمین‌ها را دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->