مرحله سوم کالابرگ احتمالا تیر ماه انجام می‌شود آیا قیمت نان از امروز در مشهد گران می‌شود؟ قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | سیب زمینی و پیاز با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ بلاتکلیفی در بازار خودرو | نه سامانه فروش وضع مناسبی دارد نه خودرو در بورس عرضه می‌شود جولان قطعات بی کیفیت خودرو در بازار مشهد گرانی، هم‌سفره مردم | برنج و  حبوبات، پرچم داران تورم ماهانه اعلام شدند پیش‌بینی بورس فردا (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ رکورد سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه انرژی به ۳.۳ تریلیون دلار رسید همه چیز درباره عرضه اولیه «نان» رضوی در بورس فردا (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کشف ۵۲۹ دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان رضوی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | رشد ۱۰ تا ۹۰ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) + جدول توزیع ۸۷۶ تن گوشت گوساله و مرغ در مشهد و خراسان رضوی، از ابتدای سال تاکنون (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ظرفیت ۳ هزار مگاواتی برق تجدیدپذیر در خراسان رضوی ایجاد می‌شود اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۴، این هفته برگزار می‌شود + جزئیات جمع‌آوری ۴۲۸ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم راه‌های خراسان رضوی نرخ بلیت پرواز‌های اربعین ۱۴۰۴ چه زمانی اعلام می‌شود؟ بررسی قیمت موبایل‌های کمتر از ۱۰ میلیون تومان (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) جهش قیمت‌ها، دستمزد کارگران را بی‌اثر کرد ریزش سنگین بورس | خروج شدید پول حقیقی از بازار (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) راه چاره دولت برای کاهش خاموشی‌ها چیست؟ بچه‌پول‌دار‌های جدید در راه هستند! فروش محصول ایران خودرو دیزل از امروز (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) آغاز شد + جدول وزیر جهاد کشاورزی: ۹۰ درصد روغن و ۳۰ درصد شکر وارداتی است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۷ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۸۳ هزار تومان شیر تو شیر در  بازار لبنیات | سردرگمی مصرف‌کنندگان در نبود مصوبه رسمی برای قیمت محصولات لبنی رشد نیم درصدی بازار مسکن در ۱۴۰۳ | فاصله معنادار بخش مسکن با نرخ هدف برنامه هفتم
سرخط خبرها

بررسی رویای خودرویی وزارت صمت | صادرات یک میلیون خودرو محقق می شود؟

  • کد خبر: ۸۷۹۷۷
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
بررسی رویای خودرویی وزارت صمت | صادرات یک میلیون خودرو محقق می شود؟
در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت رویای صادرات یک میلیون دستگاهی در سال ۱۴۰۴ را در سر می‌پروراند، آمار هفت ماه امسال نشان می‌دهد صدور خودروهای ایرانی به آن سوی مرزها روندی رو به افت را به خود می‌بیند.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق گزارش‌های ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، در هفت ماه امسال آمار صادرات خودروسازان تنها هزار و ۱۸۷ دستگاه در قالب خودرو کامل و قطعات بوده است. در این بین، ایران‌خودرو صادراتی تنها ۱۶ دستگاهی داشته و سایپا نیز آمار هزار و ۱۷۱ دستگاهی را به ثبت رسانده است. سایپایی‌ها البته فقط ۲۱۱ دستگاه خودروی کامل (CBU) را در هفت ماه امسال صادر کرده‌اند و باقی آمار صادراتی آنها به بخش قطعات مربوط می‌شود.

این آمار بسیار ضعیف، طرح وزارت صمت برای صادرات یک میلیون دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۴ را با ابهام مواجه کرده است. طبق این طرح، قرار است تولید خودرو در کشور طی سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه برسد و یک میلیون دستگاه آن نیز صادر شود. هرچند تیراژ سه میلیون دستگاهی نیز برای خود رویایی بزرگ است، اما صادرات یک میلیون دستگاهی، هم رویایی‌تر است و هم چالشی‌تر. خودروسازان ایرانی هرچند در گذشته اوضاع صادراتی بهتری داشتند، اما همان زمان نیز امکان حضور در بازارهای صادراتی بزرگ جهان را پیدا نکردند. مقصد اصلی خودروهای صادراتی ایران طی این سال‌ها، کشورهای منطقه به خصوص عراق بوده که آنها نیز دیگر رونق نسبی گذشته را ندارند.

کیفیت ضعیف، قیمت بالا و البته خدمات پس از فروش نامناسب در کنار سخت شدن رقابت، دلایل اصلی کاهش رغبت مشتریان خارجی به خودروهای ایرانی به شمار می‌روند. صنعت خودروی ایران در حال حاضر با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است، از جمله تحریم و کمبود نقدینگی. مساله قیمت‌گذاری دستوری نیز هنوز حل نشده، هرچند البته احتمال اصلاح قیمت‌ها (تا حدی که خودروسازان زیان نکنند) وجود دارد. با این حال زیان انباشته و چالش‌های تحریم کماکان سرجای خود هستند و بعید به نظر می‌رسد تا رفع کامل آنها، خودروسازان بتوانند صادرات خود را توسعه دهند. برای حضور در بازارهای صادراتی، کیفیت و قیمت حرف اول را می‌زند، بنابراین اگر قرار است روزی روزگاری به صادرات یک میلیون دستگاهی برسیم، نیاز است سطح کیفی خودروها تا حد امکان بالا برود و قیمت تا حد امکان پایین باشد.

نکته دیگر اینجاست که برای تحقق صادرات یک میلیون دستگاهی در سال ۱۴۰۴، نیاز به تعریف بازارهای جدید و صد البته توسعه بازارهای فعلی است. در حال حاضر عراق اصلی‌ترین بازار خودروهای صادراتی ایران به شمار می‌رود که طی این سال‌ها حضور خودروهای داخلی در آن به دلایل مختلف رو به ضعف رفته است. بنابراین نیاز به بازسازی بازار عراق و امثال آن وجود دارد تا چنین بازارهایی بتوانند بخشی از بار صادرات یک میلیون دستگاهی را به دوش بکشند. طبعا یافتن بازارهای جدید نیز دیگر اقدام مهمی است که در راستای دستیابی به رویای صادرات یک میلیون دستگاهی باید برای انجام آن برنامه‌ریزی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->