نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مرغداران تلفات مشکوک طیور را گزارش کنند

  • کد خبر: ۸۸۰۵۳
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
مرغداران تلفات مشکوک طیور را گزارش کنند
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی گفت: به مرغداران توصیه می‌کنیم زمانی که کاهش مصرف دان و آب و کاهش رشد یا تلفات غیرطبیعی در گله‌هایشان دیدند، بلافاصله به شبکه دام‌پزشکی اطلاع دهند تا بیماری تشخیص داده شود.

طنین همتی|شهرآرانیوز، دکتر شهرام شرقی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی، درباره شیوع بیماری نوظهور آنگارا گفت: این بیماری در کشور و در بعضی مزارع گسترش پیدا کرده است و به‌تبع آن چند شهرستان ما هم درگیر این بیماری شده‌اند. ما هم به‌محض شناسایی این بیماری اقدام به معدوم‌سازی کردیم و خوشبختانه در هر یک از شهرستان‌ها که معدوم‌سازی کرده‌ایم، بیماری هم کنترل شده است.
به گفته وی، باتوجه‌به اینکه اکنون برای این بیماری واکسن مناسبی برای سطح پوشش ایمنی در گله‌های گوشتی کشور در دسترس نیست، کنترل این بیماری هنوز جای نگرانی دارد. مرغداران توصیه‌های دام‌پزشکی مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در واحدهای مرغداری گوشتی در اولویت قرار دهند.
شرقی تأکید کرد: در مزارع پرورشی مرغ گوشتی هرگونه تلفات ناشی از مشکلات نکروزی، آسیب در بافت کبد و آب‌آوردگی در اطراف قلب و بی‌حالی و بی‌اشتهایی پرنده نشان‌دهنده بیماری آنگارا است. خواهشمندیم مرغداران در حداقل زمان و در اسرع وقت به دام‌پزشکی مراجعه کنند تا تشخیص قطعی بیماری مشخص شود و چنان‌چه با تشخیص قطعی مشخص شد، بیماری ویروسی است و معدوم‌سازی سریع باید انجام شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی تصریح کرد: به مرغداران توصیه می‌کنیم زمانی که کاهش مصرف دان و آب و کاهش رشد یا تلفات غیرطبیعی در گله‌هایشان دیدند، بلافاصله به شبکه دام‌پزشکی اطلاع‌ دهند تا بیماری تشخیص داده شود.
به گفته وی، توصیه می‌شود در زمان وقوع و بروز علائمی از تلفات غیرطبیعی در گله‌های پرورشی، در کمترین زمان به دام‌پزشکی شهرستان مراجعه کنند تا بررسی‌های میدانی و تشخیص قطعی برای هر نوع بیماری انجام شود.
وی با اشاره به اینکه با مدیریت در کمترین زمان، شناسایی و معدوم‌سازی در منطقه می‌توان این بیماری را کنترل کرد، افزود: چون بیماری آنگارا واکسن مشخصی ندارد، مرغداران اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در واحدهای پرورشی مرغداری در اولویت کاری قرار دهند؛ ازجمله آماده‌سازی سالن برای پذیرش جوجه، تهیه جوجه از مراکز مرغ مادر معتبر، پرورش بسته به ظرفیت و پروانه و مجوزی که دارند و اجرای برنامه‌های واکسیناسیون پیشنهادی اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی.
وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است منشأ این بیماری نوظهور، ویروس کرونا باشد، گفت: ساختار ویروسی این بیماری با بیماری کرونا بسیار متفاوت است. کرونایی که ما در طیور داریم، به‌نام برونشیت است و بیماری آنگارا از سبک و سیاق این بیماری نیست.
به‌گزارش شهرآرانیوز، بیماری آنگارا یا HHS یک بیماری ویروسی نوظهور است که طیور را درگیر می‌کند و باتوجه‌به نوظهوربودن، درمان قطعی و مشخصی ندارد. به همین دلیل معمولا تلفات زیادی دارد. در روزهای گذشته ۱۴هزارو۸۰۰ قطعه طیور در یکی از واحدهای مرغداری گناباد بر اثر ابتلا به این بیماری معدوم‌ شدند. رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ و توجه به توصیه دام‌پزشکی به‌وسیله مرغداری‌ها، در کنترل این بیماری مهم است.
باتوجه‌به اینکه کمبود نهاده دانی در مرغداری‌ها هنوز چالش است و این بازار را هرازگاهی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، شیوع بیماری‌های ویروسی در مرغداری و معدوم‌سازی گسترده آن‌ها این نگرانی را به وجود می‌آورد که این بازار بیش از پیش تحت‌تأثیر مشکلات قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->