بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

«لاستیک خودرو» را حتما از سامانه جامع تجارت تهیه کنید + لینک سامانه

  • کد خبر: ۸۸۲۲۳
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
  • ۵
«لاستیک خودرو» را حتما از سامانه جامع تجارت تهیه کنید + لینک سامانه
شواهد حاکی از آن است که رانندگان ناوگان سنگین به دلیل عدم آگاهی از نحوه توزیع سیستمی تایر، لاستیک مورد نیاز خود را با اختلاف ۷ الی ۸ میلیون تومانی از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، چندی پیش بود که احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران در گفتگو با رسانه‌ها خبر از خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران داد و گفته بود: به دلیل افزایش نرخ لاستیک برخی از کامیونداران مجبور به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده‌‎اند.

به گفته وی خرید و فروش لاستیک دست دوم نیز به تازگی مرسوم بوده است بخصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیک‌های قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری می‌شود.

ضرر مالی رانندگان به دلیل عدم آگاهی در مورد سامانه تایر

وحید خراسانی کارشناس صنعت تایر با اشاره به گرانی قیمت تایر ناوگان سنگین در بازار تایر گفت: در بازار لاستیک سنگین بعضاً مشاهده می‌شود که فاصله‌ای قابل توجه میان قیمت لاستیک ایرانی با قیمت مصوب و بازار آزاد وجود دارد.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید تایر از سامانه کالا وزارت صمت نا‌آگاه هستند. به همین دلیل لاستیک را با قیمت ۲ برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری می‌کنند. به عنوان مثال یک تایر ۳۸۵ اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت ۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومن به فروش می‌رسد، اما در بازار آزاد با قیمت ۱۵ میلیون تومانی عرضه می‌‎شود.

این کارشناس صنعت تایر با بیان مزایای سامانه توزیع سیستمی تایر، اظهار داشت: تمامی تایر‌های سنگین و نیمه سنگین با سایز رینگ ۱۴ و بالاتر باید از طریق سامانه کالا وزارت صمت توزیع شود.

خراسانی در ادامه گفت: رانندگان می‌توانند تایر مدنظر خود را با قیمت مصوب از این سامانه خریداری کنند، البته به این مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و حد‌اکثر ۲‌درصد کرایه حمل اضافه می‌شود که در مقایسه با قیمت لاستیک در بازار آزاد کاملاً به صرفه است.

عدم نظارت بر واردات مرزنشینی بازار تایر را مختل کرده است

وی با انتقاد نحوه مدیریت بازار لاستیک سنگین گفت: متأسفانه به دلیل عدم نظارت کافی در بازار تایر و همچنین اعمال استثنائات تجاری، امکان توزیع تایر خارج از شبکه توزیع رسمی وجود دارد. به طوری که بخشی از تایر‌های توزیع شده در بازار آزاد به صورت مرز‌نشینی وارد کشور می‌شود. البته این تایر‌ها، تنها مجوز عرضه در استان‌های مرزی را دارند، اما به دلیل اهمال در کنترل این رویه وارداتی، تایر‌های وارد شده از طریق تعاونی‌های مرزنشینی به تهران و سایر شهر‌های بزرگ ارسال می‌شود.

سود کلان قاچاقچیان در سایه عدم نظارت مسئولان

این کارشناس صنعت تایر ادامه داد: در مورد تایر‌های ایرانی نیز متأسفانه برخی از عاملین فروش اقدام به خرید حواله تایر سیستمی از رانندگان می‌کنند و با افزایش قیمت بسیار در بازار آزاد می‌فروشند. حتی برخی از عمده‌فروشان تایر نیز با عدم فروش تایر‌های سامانه‌ای خود پس از مدتی آن‌ها را از شبکه توزیع سیستمی خارج کرده و در بازار آزاد می‌فروشند.

خراسانی با اشاره به ضعف نظارت بر عملکرد زنجیره عرضه تایر، افزود: با وجود راه‌اندازی سامانه توزیع سیستمی، عدم شفافیت و عرضه خارج از شبکه تایر غیرقابل قبول است. متأسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت متخلفین صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل قاچاق تایر به بازار آزاد افزایش یافته و سود ‎های کلان چند میلیون تومانی نصیب دلالان و محتکران می‌کند.

با وجود تأکید قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ممنوعیت توزیع تایر خارج از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها، به نظر می‌رسد که متولیان نظارت عزم جدی در برخورد با فروشندگانی که خارج از شبکه توزیع سیستمی اقدام به خرید و فروش تایر می‌کنند نداشته و به همین دلیل سایر فروشندگان نیز به فروش خارج از شبکه ترغیب شده‌‎اند.

متأسفانه ادامه یافتن عرضه خارج از شبکه تایر و همچنین توزیع تایر‌های وارداتی از طریق رویه مرزنشینی در بازار شهر‌های بزرگ، می‌تواند روز‌های سیاه بازار لاستیک را تکرار کند، روز‌هایی که بازار این کالای استراتژیک عملاً توسط دلالان و قاچاقچیان اداره می‌شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
2
مسخره بازی درآوردید و میگید رانندگان اطلاع ندارند؟
خب نادان ها! طرف با خودرو بره درب فروشگاه و با کارت خودرو خرید کنه.
نه ثبتنام و پست کردن
قدرت طهماسبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
2
لاستیک، نمک ،تخم مرغ ،رب گوجه، شکر و... و چیزهای معمولی چرا قاچاق می شوند این امر یعنی زد و بند و فساد و ضعف مدیریت
ناصر
Netherlands
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
0
سلام اتفاقا رانندگان اصلی ترین ذلال لاستیک هستند چون حدود ساله که لاستیک با نرخ دولتی گرفتن نگه داشتن به سود ده میلیونی بابت یک جفت لاستیک قانع نیستن از تمام جزئیات توزیع لاستیک مطلع اند به دقت زمان را می سنجند اگر لاستیکی داخل سامانه از قبل با قیمت قبل مانده باشه و درحال حاضر لاستیک گران شده باشه حواله میگیرن با سود خوب می فروشن این لاستیک فروشه که باید لاستیکی که در سامانه ثبت شده در انبار نگهداری کنه هر موقع راننده براش سود داشت حواله بگیره واگر سود نداشت که لاستیک باید در انبار بماند تاریخش بگذرد قیمت ماشین راننده دراین مدت ۳۰ برابر کرایه اش ۵ برابر شده لاستیکی که در انبار لاستیک فروش از پارسال مانده در سامانه ثبت شده یک ریال اضافه نشده باید به تمام ارگانها هم پاسخگو باشد این لاستیک فروشه که ضرر کرده و هر روز بیچاره تر شده
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
0
مردم‌را گول میزنید یا خودتون را دست بردارید از این سرکار گذاشتن‌مردم بسه دیگه
عطا الله محرابی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
1
راننده اطلاع ندارد پس این همه سازمان های عریض و طویل حقوق بگیر چه کارهاند انجمن که خود دزد اصلی تعزیرات و۰۰۰۰۰ کجای کارند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->