برگزاری جشن دهه کرامت در سراسر کشور | زاکانی: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد صدور۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود مشهد در حوزه هوشمندسازی پیشرو است | مطالبه ۳۰ همتی شهرداری مشهد از دولت برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد اختصاص داده شد | سهم هر محله ۱۵ میلیارد تومان سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: گسترش ورزش در مناطق کم‌برخوردار این شهر الگویی مناسب برای کشور است کوره‌پزخانه‌ها در مشهد احیا می‌شود
سرخط خبرها

زمستان گرم بی‌خانمان‌های مشهدی

  • کد خبر: ۸۸۴۴۴
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
زمستان گرم بی‌خانمان‌های مشهدی
شهردار مشهد در سردترین شب سال طی ۸ ماهه اخیر، در صفحه اینستاگرام خود از مجاوران، زائران و خادمان شهر امام مهربانی‌ها خواست به وضعیت کارتن خواب‌های شهر حساس باشند.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ بیش از یک ماه تا آغاز زمستان مانده، اما صدای پای سرما دو روز است که بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد. سرمای استخوان سوز پاییزی که بی شباهت به اوج چله زمستان نیست، ۲ روز است شبانه روز مشهد را فرا گرفته است و در این میان با بارش برف و پیش بینی رسیدن به دمای منفی ۶ درجه، پیش دستی در رسیدگی به وضعیت کارتن خواب ها، به ویژه در مناطق حاشیه شهر و بررسی وضعیت آن‌ها در روز‌هایی که شاهد برودت بیش از حد هوا هستیم بیشتر از همه ایام سال در اولویت قرار می‌گیرد.

در همین راستا شهردار مشهد در سردترین شب سال طی ۸ ماهه اخیر، در صفحه اینستاگرام خود از مجاوران، زائران و خادمان شهر امام مهربانی‌ها خواست به وضعیت کارتن خواب‌های شهر حساس باشند و با توجه به برودت هوا، درصورت مشاهده کارتن خواب‌ها در مناطق مختلف شهر با ۱۳۷ تماس بگیرند تا مدیریت شهری به سرعت برای سامان دهی و حفاظت از جان این افراد در برابر سرمای استخوان سوز این شب‌های سرد وارد عمل شود. سیدعبدا... ارجائی تنها به این درخواست از شهروندان بسنده نکرد و از شامگاه سه شنبه تا بامداد دیروز بازدید سرزده‌ای از گرم خانه‌های شهر داشت تا از نزدیک به روند سامان دهی کارتن خواب‌ها و وضعیت آن‌ها رسیدگی کند و پای درد دل کارتن خواب‌ها بنشیند.

وی در حاشیه این بازدید با ارزیابی شرایط گرم خانه‌ها با توجه به تماس‌های مردمی با مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ و کمک مردم برای رسیدگی بهتر به وضعیت کارتن خواب‌ها خطاب به همه خیرانی که همراهی با مدیریت شهری برای خدمت به کارتن خواب‌ها را وظیفه خود می‌دانند این گونه گفت که از همه همشهریان عزیزم، همسایگان امام رضا (ع) که امشب با اهتمام ویژه در این هوای سرد به افراد بی خانمان و کارتن خواب‌ها کمک کردند، ممنونم.

متولیان اصلی پای کار باشند

شهردار مشهد موضوع دائمی نبودن شرایط گرم خانه‌ها را نکته شایان توجهی دانست و اعلام کرد که شهرداری مشهد بیش از حدی که قانون بر عهده او گذاشته آماده همکاری است، اما متولیان اصلی این موضوع باید در محور کار قرار بگیرند تا شهرداری در خدمت آن‌ها باشد.

به گفته شهردار مشهد، این کار صرفا مربوط به شب‌های سرد است؛ بنابراین همه ارکان دولت، به ویژه سازمان بهزیستی و سازمان مبارزه با مواد مخدر باید پای کار بیایند.

شهردار مشهد همچنین ابراز امیدواری کرد که با تعامل سازنده دستگاه‌های اصلی و متولی، شهرداری نیز بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و همچنین از دستگاه‌های متولی خواست تا با میدان داری این اوضاع، شرایط را برای رسیدگی به وضعیت کارتن خواب‌ها و حضور شهرداری مشهد در کنار خود فراهم کنند.

حمایت تمام عیار و اسکان بی خانمان‌ها

همچنین معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در زمینه اقدامات مدیریت شهری در موضوع سامان دهی بی خانمان‌ها در شب‌های سرد سال اعلام کرد که برای حمایت از افراد بی خانمان و کارتن خواب، مانند سال‌های گذشته گرم خانه‌هایی در مناطق مختلف شهر راه اندازی شده و سرکشی به کانون‌های تجمع این افراد برای جمع آوری و هدایت آن‌ها به این گرم خانه‌ها به صورت مداوم در حال انجام است.

به گفته سیدمجتبی منتظری سیاست اصلی مدیریت شهری این است که انتقال شهروندان بی خانمان به گرم خانه‌های شهرداری با میل شخصی آن‌ها و رعایت کرامت انسانی محقق شود و امکانات کافی و بهداشتی در این گرم خانه‌ها پیش بینی شده است.

امکاناتی از جمله توزیع غذای گرم در وعده شام و صبحانه، ارائه خدمات سرپایی پزشکی، توزیع لباس گرم، ماسک و شرایط مناسب استحمام در گرم خانه‌ها مهیاست.

وی همچنین با اعلام گزارشی از سه شنبه شب برفی مشهد اعلام کرد که در این شب بیش از ۲۶۷ نفر مرد و ۴۲ نفر زن در گرم خانه‌های شهرداری مستقر شده اند. همچنین ۳۱۱ پرس غذای گرم در وعده شام و ۳۶۱ پرس صبحانه توزیع شده است.

منتظری همچنین با اشاره به ارائه وسایل کمک‌های اولیه برای پانسمان زخم و ضدعفونی آن در گرم خانه ها، تصریح کرد که به ۳۴ نفر از این شهروندان خدمات سرپایی پزشکی ارائه شد و یک مورد اعزام به مراکز درمانی نیز صورت گرفت.
وی در ادامه از شهروندان تقاضا کرد که در صورت مشاهده افراد کارتن خواب، برای نجات جان آن‌ها از سرمازدگی، محل استقرار آن را به سامانه ارتباطات مردمی ۱۳۷ اطلاع دهند.

معاون شهردار با اشاره به پراکندگی گرم خانه‌ها در بخش‌های مختلف شهر در توضیح جانمایی آن‌ها نیز اعلام کرد که اکنون ۲ گرم خانه در خانه سبز شهرداری با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر ویژه زنان و ۱۰۰ نفر ویژه مردان در بحث سامان دهی معتادان کارتن خواب و افراد بی خانمان در حال بهره برداری است؛ ضمن اینکه ۲ گرم خانه ویژه سامان د هی معتادان کارتن خواب و افراد بی خانمان، در منطقه‌۳ شهرداری نیز آماده بهره برداری است و علاوه بر آن یک گرم خانه ویژه بانوان با ظرفیت پذیرش ۳۰ نفر و یک گرم خانه ویژه مردان با ظرفیت پذیرش ۸۰ نفر دیگر نیز آماده خدمات رسانی است. همچنین یک گرم خانه در منطقه ۲ شهرداری با ظرفیت پذیرش ۵۰ نفر ویژه مردان و یک گرم خانه در منطقه ۵ شهرداری ویژه مردان با ظرفیت پذیرش ۶۰ نفر در حال آماده سازی است.

منتظری تاکید کرد که در صورت نیاز به ظرفیت‌های بیشتر برای سامان دهی معتادان کارتن خواب در فصل سرما، آمادگی افزایش ظرفیت در سایر مناطق شهرداری، از جمله منطقه ۷، منطقه ۴ و منطقه ۶ وجود دارد. همچنین در هر منطقه شهری یک خودرو ون به صورت مستقل وظیفه گشت زنی و انتقال افراد متقاضی از بین کارتن خواب‌ها و بی خانمان‌ها را به عهده دارد.

به گفته وی، اکیپ‌های سرای سبز زندگی (خانه سبز) نیز با ظرفیت ۱۳ دستگاه ون، شامل پنج دستگاه ون در شیفت صبح، شش دستگاه ون در شیفت عصر و دو دستگاه ون در طول شب، به صورت سه شیفت در ۲۴ ساعت فعال و آماده انتقال کارتن خواب‌ها و بی خانمان‌ها به گرم خانه‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->