سرخط خبرها

از خانواده خود در برابر دیابت مراقبت کنید

  • کد خبر: ۸۸۴۸
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
از خانواده خود در برابر دیابت مراقبت کنید
منصوره کمالیانفر کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت شماره ۵ مشهد
۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ است و به همین مناسبت شاید لازم باشد که اطلاعات خودمان را درباره بیماری دیابت افزایش دهیم. افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، باعث شده است که از این بیماری به عنوان بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ یاد شود. بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال جهان به دیابت مبتلا هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد بیماران بالغ بر ۵۲۲ میلیون نفر برسد. سالانه ۴ میلیون نفر به دلیل دیابت جان خود را از دست می‌دهند. اکنون حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشورمان به دیابت مبتلا هستند و حداقل یک چهارم آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

اهمیت دیابت در خانواده
تحقیقات نشان داده است که بیشتر خانواده‌ها توانایی تشخیص علائم اولیه دیابت در فرزندان و اعضای خانواده را ندارند. بیشترین هزینه‌های دیابت صرف درمان عوارض آن شامل: مشکلات قلبی-عروقی، ناراحتی‌های چشمی، کلیه و... می‌شود که با تشخیص به موقع و درمان مناسب دیابت می‌توان از آن پیشگیری کرد.
اهمیت بیماری دیابت در این است که در صورت ابتلا درمان قطعی ندارد و بیشتر مواقع تا زمانی که عوارض ظاهر نشده، شخص از بیماری خود بی‌اطلاع است و آنچه در بسیاری از موارد بیماران دیابتی را دچار عوارض می‌کند، ناآگاهی از میزان قند خون است. بیماری دیابت به راحتی پیشگیری می‌شود. خانواده‌ها باید سبک زندگی سالم را درون خود نهادینه کنند تا خطر ابتلا به دیابت در تمام اعضا کاهش یابد. نخستین گام در پیشگیری از بیماری؛ داشتن آگاهی، برخورداری از رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و فعالیت ورزشی منظم و دوری از باور‌های غلط است که با ترویج آن می‌توان از ۷۰ درصد موارد ابتلا به دیابت پیشگیری کرد. کسانی که سابقه ابتلا به دیابت در خانواده دارند، افراد چاق، کسانی که فشارخون بالا دارند، کسانی که سبک زندگی با تحرک کم و تغذیه نامناسب دارند، زنانی که سابقه ابتلا به دیابت در بارداری یا سقط خودبه‌خودی یا مرده‌زایی یا تولد نوزادان با وزن بالای ۴ کیلوگرم دارند.

پیشگیری از دیابت برای همه
امروز تحرک کم، استفاده زیاد از خودرو و ورزش نکردن در زندگی اغلب افراد دیده می‌شود که نتیجه‌ای جز اضافه وزن و چاقی ندارد. تجمع چربی در بدن و در نتیجه آن چاقی به ویژه چاقی‌های شکمی سبب می‌شود مقاومت بدن در برابر انسولین بالا رود و دیابت نوع ۲ عارض شود. پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای مبارزه با دیابت است. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی تعداد گیرنده‌های انسولین را روی دیواره سلول‌ها افزایش می‌دهد. با افزایش این گیرنده‌ها قند خون وارد سلول‌ها می‌شود و به مصرف آن می‌رسد و در نتیجه قند خون کاهش می‌یابد. تحقیقات جدید محققان دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد، بیماران دیابتی که عادت به انجام ورزش دارند و رژیم غذایی خود را اصلاح کرده‌اند به مراتب بیشتر از دیگر بیماران در کنترل بیماری موفق بوده‌اند و به مصرف دارو‌های کمتری نیاز دارند. داشتن برنامه روزانه ورزشی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برای مدت نیم ساعت در طول روز به طور مداوم و مرتب در درازمدت تأثیری باورنکردنی در بهبود و کنترل دیابت دارد. افرادی که دارای میزان قند خون در حد مرز هستند یا در مراحل ابتدایی آن قرار دارند قبل از اینکه برای آن‌ها دارو تجویز شود، می‌توانند با ورزش در کنار اصلاح الگوی غذایی، دیابت را به کنترل خود در بیاورند. پرهیز از مصرف غذا‌های پرکالری و چرب و نیز مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ها به کنترل قندخون کمک بسیاری می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->