سرخط خبرها
رئیس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد:

استاندارد هر ۵۰ هزار نفر یک سوله بحران!

  • کد خبر: ۸۸۴۹
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
استاندارد هر ۵۰ هزار نفر یک سوله بحران!
سعید جلائیان
خبرنگار شهرآرا محله
منطقه ۷، دومین منطقه وسیع شهر مشهد، است که از طرفی بافت متراکم جمعیتی و غیرایمن خیابان امام رضا در آن قرار دارد و از سمت دیگر یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی شهر مشهد است. وجود فرودگاه، قطار شهری، انبار سوخت شرکت نفت، بیمارستان و ... در منطقه این احساس را به وجود می‌آورد که ایمن‌سازی آن به توجه بیشتر مسئولان شهری و کشوری نیازمند است. برای اطلاع از اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بحران در منطقه با وحید اکلملی، رئیس گروه پدافند غیر عامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد، به گفتگو پرداختیم.
اکلملی درباره اقدامات انجام شده گروه پدافند غیرعامل در منطقه ۷ گفت: بخشی از اقدامات ما در مشهد و همچنین منطقه ۷ شامل برگزاری مانورها، ایجاد و آموزش گروه‌های داوطلب شرایط اضطرار به نام دوام ثامن و احداث سوله‌های مدیریت بحران است. اکنون ۱۴ سوله داریم که ۴ سوله دیگر به آن افزوده خواهد شد. البته سند کشوری می‌گوید برای هر ۵۰ هزار نفر یک سوله بحران مورد نیاز شهر است که با توجه به این سند در منطقه ۷ حداقل به ۴ سوله دیگر نیاز داریم. نصب چندین زلزله نگار نیز بخشی از اقدامات دیگر است.
رئیس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد ادامه داد: ما احداث یک سوله جدید را در منطقه ۷ برای امسال پیش‌بینی کردیم. برای این کار ۲ مکان را بررسی کردیم و همراه با شهردار منطقه در حال پیگیری هستیم تا قبل از پایان سال محل ساخت سوله ویژه را مشخص کنیم. برای سال ۹۹ نیز قصد داریم تأیید احداث ۵ سوله دیگر را از شورای اسلامی شهر مشهد بگیریم تا تعداد سوله‌های شهر را در ۲ سال آینده به ۲ برابر برسانیم که باز هم یکی از آن سوله‌ها در منطقه ۷ احداث خواهد شد.

شناخت مناطق پرخطر در منطقه ۷
اکلملی در پاسخ به اینکه آیا نقاط پرخطر در منطقه ۷ شناسایی شدند، از ایجاد سامانه هوشمندی گفت که آغاز به کارش در این منطقه خواهد بود. او اظهار کرد: شناخت یک منطقه در شهر به عنوان پرخطر شامل شرایطی است و نمی‌توان یک محل را به صورت مداوم پرخطر دانست، زیرا ممکن است شما در مجاورت چند مجموعه خطرناک باشید، اما احتیاط لازم شده باشد و بالعکس. در واقع اگر بخواهیم مناطقی را به عنوان خطرناک شناسایی و معرفی کنیم لازمه اش این است که به صورت مداوم آن‌ها را بررسی کنیم. برای این منظور ما در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم تا این مسائل به صورت مداوم بررسی شوند و مدیران منطقه‌ای و شهری به صورت پیوسته آن‌ها را رصد کنند و اطلاعات آن را در برنامه‌ریزی‌های خود دخیل کنند. البته افزون بر این ما در حوزه شهروندی نیز در حال تهیه سامانه‌ای هستیم که اگر شهروندان موارد پرخطری را مشاهده کردند بتوانند آن را معرفی کنند. این گزارش در کمیته مشخصی بررسی شد و اگر درست باشد با ذکر جزئیاتش ثبت و در نهایت در نقشه مناطق پرخطر قرار خواهد گرفت. آغاز به کار این سامانه نیز در منطقه ۷ به صورت پایلوت خواهد بود.

شرایط بحرانی خیابان‌های باریک و فرعی امام رضا
در کوچه‌های باریک خیابان امام رضا هتل‌های با تراکم بالا و حتی فرسوده قرار دارد که بسیاری از آن‌ها حتی فاقد پارکینگ هستند. اگر روزی حادثه‌ای هرچند کوچک در این خیابان رخ دهد راه نیرو‌های امدادی بسته خواهد شد و آن‌ها به سادگی به امدادرسانی قادر نخواهند بود. اکلملی از طرحی خبر داد که در آن به کارکنان هتل‌های این خیابان آموزش‌ها داده خواهد شد تا در شرایط اضطراری بتوانند اقدامات امدادی را انجام دهند. او درباره این طرح گفت: جدا از طرح‌های شهرسازی ما برای خیابان امام رضا (ع) یکی از برنامه‌های ما آموزش به کارکنان هتل‌هاست. ما قصد داریم موارد ابتدایی آموزش‌های امداد و نجات و مدیریت جمعیت ازدحام را به این افراد آموزش دهیم تا اگر حادثه‌ای رخ داد کارکنان هتل‌ها قادر باشند تا زمانی که نیرو‌های امدادی می‌رسند اقداماتی که توانایی آن را دارند، انجام دهند. البته جای نگرانی برای وضعیت این خیابان باقی است. رسیدگی به شرایط خیابان امام رضا (ع) تنها در حوزه اختیارات شهرداری نیست و ایمنی‌بخشی به شرایط آن نیازمند عزم جدی ملی دارد. ما نیز پیگیر هستیم برنامه‌های دقیق‌تر و تأثیرگذارتری برای این خیابان انجام دهیم.
اکلملی در پایان گفت: زمانی که درباره بحرانی نظیر زلزله صحبت می‌کنیم باید به همجواری شریان‌ها و تأثیرات آن‌ها بر یکدیگر توجه کنیم. وقوع زلزله و تأثیرات آن در کلان‌شهر‌ها با شهر‌های کوچک در خور مقایسه نیست در هر حادثه‌ای که در کلان شهری مانند مشهد رخ دهد ما باید منتظر بحران‌های ثانویه و آبشاری باشیم که این نگرانی ما را چند برابر می‌کند. خوشبختانه به تازگی شاهد تغییر رویکرد‌ها و توجه به اهمیت این موضوع در مسئولان کشور و شهر مشهد هستیم که البته می‌طلبد مسئولان به این مسیر ادامه دهند تا اقدامات خوبی را در شهر مشهد رقم بزنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->