زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گزارشی از مراسم نکوداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مشهد

  • کد خبر: ۸۸۶۶۵
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
گزارشی از مراسم نکوداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مشهد
مراسم نکوداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به همت اداره انتشارات بوی شهر بهشت، روز پنجشنبه ۲۷ آبان با حضور جمعی از مدیران در تالار شهر مشهد برگزار شد.

شهرآرانیوز - مراسم نکوداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به همت اداره انتشارات بوی شهر بهشت، روز پنجشنبه ۲۷ آبان با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی در تالار شهر مشهد برگزار شد. در این مراسم ضمن تجلیل از فعالان حوزه نشر و کتابداران و همچنین تجلیل از جوان‌ترین و مسن‌ترین اعضای کتابخانه‌ها بر مواردی، چون تلاش بر ارتقای فرهنگ کتاب و‌ کتاب‌خوانی و تربیت شهروندان کتاب‌خوان و در تراز گام دوم انقلاب تأکید شد و همچنین از شهرداری درخواست شد تا حمایت بیشتری از ناشران داشته باشد.

فضای کتاب و کتاب‌خوانی را پاک نگه دارید

حجت الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این مراسم گفت: خداوند کتاب را به عنوان ابزار هدایت معرفی می‌کند و از نظر اصل و اصالت، کتاب حال انسان‌ها را خوب می‌کند که این امر سبب حل بسیاری از مشکلات اجتماعی می‌شود.

به گفته او مشهد در زیرپوست خود تقریبا شهری خشن است. شهری که آمار نزاع‌های خیابانی بالایی دارد و براساس رعایت نکردن حقوق دیگران ماهانه ۷۰۰ نفر براثر تصادف معلول می‌شوند یا فوت می‌کنند. منصوریان براین باور است شهری که کودک کار دارد، حال خوبی ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه از معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، درخواست کرد که از ناشران حمایت بیشتری کنند و عرضه کتاب را با اقداماتی همچون برگزاری نمایشگاه‌های موقت، استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های شهرما، استفاده از ظرفیت قطار شهری و بوستان‌ها افزایش دهند. به باور او اگر حال مردم خوب باشد، نیاز به صرف هزینه‌های میلیاردی برای رفع مشکلات اجتماعی نیست.

منصوریان همچنین تأکید کرد: فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی باید کتاب‌های خوب را معرفی کنند و رسالت خود را به‌نحو‌احسن انجام دهند. ما نیز در شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از این موضوع حمایت می‌کنیم.

تلاش برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی

سید مجتبی منتظری معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را پیشران سرمایه‌های اجتماعی خواند و ابراز امیدواری کرد، در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد درباره این موضوع اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد.

او بزرگ‌ترین فضیلت هر جامعه را فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دانست و تأکید کرد: در تلاش برای ارتقای این فرهنگ بزرگ هستیم.

گام دوم انقلاب توأم با کتاب است

گزارشی از مراسم نکوداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مشهد

حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: گام دوم انقلاب توأم با کتاب است به این معنی که براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، وظیفه فعالان فرهنگی و عرصه کتاب و کتاب خوانی، ترویج فرهنگ مطالعه و جلب کردن توجه جامعه به کتاب و کتاب‌خوانی است، به همین دلیل هم همه باید به سمت تربیت شهروند کتاب‌خوان حرکت کنیم.

او با اشاره به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب در این سال‌ها تأکید کرد: همه افراد فعال در این وادی باید در مسیر تربیت شهروندانی در تراز گام دوم انقلاب قدم بردارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی یادآور شد: یکی از رسالت‌های ما این است که ضمن خواندن کتاب، آن را به‌نحو‌احسن به دیگران معرفی کنیم تا مردم کتاب‌خوان شوند.

به نظر سبزیان همه می‌توانند در فضای مجازی به تولید محتوا مشغول شوند بنابراین بهتر است در عصر فناوری با فضای مجازی آشتی کنیم و برای افزایش سطح آگاهی به فضای مجازی و برای عمق علم به کتاب مراجعه کنیم.

۱۳ فرهنگ‌سرا دارای کتابخانه هستند

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و مشکلات گریبانگیر این حوزه اعم از گرانی کاغذ و موضوعات مختلف، تکریم فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی که در این مسیر فعالیت می‌کنند را لازم دانست.

او درباره اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ایام هفته کتاب و کتاب‌خوانی در طول سال نیز توضیح داد: اکران شهری و فضاسازی شهری، برگزاری مسابقه بزرگ «محله من»، تجهیز کتابخانه‌ها و مراکز عمومی، کارگاه «مادران قصه‌گو» و «جشن کتاب» در مساجد و محلات از جمله اقدامات انجام شده در‌این‌باره هستند.

به گفته اسماعیل‌زاده ۱۳ فرهنگ‌سرا از ۲۲ فرهنگ‌سرای شهرداری مشهد کتابخانه دارند که شامل: کتابخانه شهیدان بختی (در فرهنگ‌سرای شهرزیبا و ایمن)، کتابخانه شهید بابارستمی (در فرهنگ‌سرای غدیر)، کتابخانه شهید محمدرضا خاوری‌فر (در فرهنگ‌سرای امت)، کتابخانه حاجی حسنی کارگر (در فرهنگ‌سرای قرآن و عترت)، کتابخانه شهید سیدطاهر موسی (در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی)، کتابخانه شهید حججی (فرهنگ‌سرای ترافیک)، کتابخانه شهید محمود سالاری (در فرهنگ‌سرای رسالت)، کتابخانه شهید محمد اسدی (فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه)، کتابخانه شهیده مهری زارع (در فرهنگ‌سرای حجاب) و کتابخانه شهید جعفر کارگر راضی (در فرهنگ‌سرای نصرت) هستند. همچنین ۸ قرائت‌خانه در مراکز اطراف شهر شامل قرائت‌خانه جواهری، بسیج، آلاله‌ها، ایمان، قائم، بهمن، شهید آوینی و جوادیه ایجاد شده است.
او یادآور شد: اکنون ۱۳‌هزار و ۴۰۰ جلد کتاب در اختیار شهروندان به عنوان امانت قرار دارد. همچنین تعداد کل عناوین کتاب‌ها ۴۴ هزار و ۴۹۷، تعداد کل موجودی کتاب‌ها ۱۰۱ هزار ۱۰۰ جلد و تعداد کل اعضای کتابخانه‌ها ۲۳ هزار و ۱۱ نفر است.

به گفته معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تعداد عناوین کتاب موجود در قرائت‌خانه‌ها ۲۸ هزار جلد، تعداد موجودی کتاب‌ها در این بخش ۳۱ هزار و ۵۰۰، تعداد اعضای قرائت‌خانه‌ها ۹ هزار و ۷۰۰ نفر، تعداد اعضای فعال قرائت‌خانه‌ها ۲ هزارو ۲۰۰ نفر و تعداد کتاب‌های در دست امانت در این بخش نیز هزار و ۸۰۰ مورد است.

اسماعیل‌زاده درباره فعالیت‌های انتشارات بوی شهر بهشت، که ذیل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری فعالیت می‌کند نیز توضیح داد: این انتشارات تاکنون ۴۰۸ عنوان کتاب، ۵ حلقه فیلم، ۲۹ هزار مورد تیراژ محصولات فرهنگی و ... منتشر کرده است. همچنین ۴۶ هزار و ۳۳۲ مورد محصول فرهنگی از سوی این انتشارات در سطح شهر توزیع شده. بیش از ۲۲ هزار و ۱۲۰ جلد در ۸۳۹ عنوان محصول فرهنگی نیز در حمایت از ناشران و نویسندگان از سوی این انتشارات خریداری شده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->