کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده
سرخط خبرها

نماینده مردم مشهد: میراث‌فرهنگی در ۲ ماه پرونده ثبتی اژدرکوه را تهیه کند

  • کد خبر: ۸۸۸۴۱
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
  • ۱
نماینده مردم مشهد: میراث‌فرهنگی در ۲ ماه پرونده ثبتی اژدرکوه را تهیه کند
حجت‌الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد گفت: ثبت یک اثر ۲ ماه زمان می‌برد و ما از میراث فرهنگی می‌خواهیم تا ۲ ماه آینده پرونده ثبت اژدرکوه را تهیه کند تا بعد بتوانیم به‌صورت قانونی مانع فعالیت معدن در اژدرکوه شویم.

سیدی | شهرآرانیوز؛ داستان معادن فعال در اژدرکوه همچون کلافی درهم‌پیچیده و درعین‌حال ساده است. هیچ‌گاه مردم و ارگان‌های مسئول برای حل این مشکل پای یک میز ننشسته و حرف‌های یکدیگر را نشنیده بودند. دود این بی‌خبری به چشم مردم مشهد می‌رفت که با نابودی کوه منفرد شمالی شهر آلودگی هوا به‌سمتشان سرریز می‌شد، رنجش برای دوستداران تاریخ و هویت ایران بود که میراث هزاران‌ساله را در معرض نابودی می‌بینند، غم نانش را کشاورزان ودامداران روستای فارمد می‌خورند، بیم جانش را کوه نوردانی دارند که هر هفته به این کوه صعود می‌کنند و صدای انفجارهایش هم نصیب مردم فارمد می‌شد.

حجت‌الاسلام پژمانفر به‌عنوان یکی از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی که دغدغه‌مند حوزه محیط زیست است، عصر دیروز برای حل این مشکل پیش‌قدم شد و با تشکیل جلسه‌ای در دفترش با حضور رئیس اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان، معاون امور معادن استان، انجمن‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی، کوه نوردان، جمعی از اهالی روستای فارمد و اصحاب رسانه موضوع معادن فعال در اژدرکوه را بررسی کرد. چند نکته در این جلسه از سوی افراد مختلف مطرح شد که مهم‌ترینش کوتاهی میراث برای ثبت این اثر در فهرست میراث معنوی ایران بود.

هرچند مسئولان میراث‌فرهنگی معتقد بودند هیچ سفال و اثر تاریخی در این کوه برای ثبت پیدا نشده است، حجت‌الاسلام پژمانفر بحث اسطوره‌ای‌بودن این کوه و نیاز به ثبت آن از منظر میراث معنوی را پیش کشید و گفت: ما نمی‌خواهیم هزینه اجتماعی درست کنیم، این کوه سرمایه اجتماعی است که باید حفظ شود. این گلایه به میراث‌فرهنگی وارد است که اگر قبل از پایان مدت قرارداد معدن، اژدرکوه را ثبت کرده بود، به اینجا نمی‌رسیدیم.

این کوه مستند به قول‌های مردمی و داستان‌هایی که سینه‌به‌سینه نقل شده است، ارزش حفظ و ثبت در فهرست میراث ملی را دارد و انتظارمان این است که میراث، از ماهیت مادی و معنوی ما حفاظت کند. از آنجایی که توس در مسیر ثبت جهانی قرار دارد، اگر کارشناسان یونسکو ببینند که ما به میراث خودمان بی‌توجه هستیم، بی‌شک توس را ثبت نخواهند کرد.
نماینده مردم مشهد گفت: ثبت یک اثر ۲ ماه زمان می‌برد و ما از میراث فرهنگی می‌خواهیم تا ۲ ماه آینده پرونده ثبت اژدرکوه را تهیه کند تا بعد بتوانیم به‌صورت قانونی مانع فعالیت معدن در اژدرکوه شویم.

جابه‌جایی معدن و دادن مکانی معوض برای بهره‌برداری آهک به معدن‌کاران اژدرکوه پیشنهاد بعدی نماینده مردم مشهد برای حل این مشکل بود. او ادامه داد: ما نمی‌خواهیم حق قانونی معدن‌کار نیز ضایع شود، بنابراین باید طبق قانون راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرد. البته که طبق قانون، معدن‌کاران موظف‌اند پس از پایان کار زخم‌های ایجادشده در طبیعت را ترمیم کنند و معدن اژدرکوه نیز از این قاعده مستثنا نیست.
وجود یک خلأ قانونی برای نگرفتن استعلام مجدد تمدید پروانه‌های معدنی، موضوع دیگری بود که حجت‌الاسلام پژمانفر قول بررسی آن در مجلس شورای اسلامی را داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
0
0
دقیقا همینطوره. بسیار مطلب کامل و کارشناسی شده بود به طوری که حق معدنچی ها هم لحاظ گردیده بود. من در مشهد زندگی میکنم و مطمئنا نادیده گرفتن فعالیتی که ابتدا دود و آلودگی اش ابتدا در چشم ماهایی که بومی هستیم، میرود. درود بر دلسوزانی که پیگیری میکنند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->