به گزارش شهرآرانیوز، گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۹ از محصول جدید خود بر پایه پلتفرم SP۱۰۰ رونمایی کرد.
این محصول، با همکاری نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب پارسی آریا نامگذاری شده بود.
سایپا آریا بر روی پلتفرم SP۱۰۰ سایپا تولید میشود که یک پلتفرم چند منظوره به حساب میآید.
اولین محصولی هم که روی این پلتفرم تولید و عرضه شد سدان جدید سایپا، شاهین بود که توانست از نظر ایمنی و طراحی با استقبال خوبی روبرو شود.
آریا در کلاس کراساوورهای کوچک شهری قرار دارد و در ابتدا با مشخصات فنی تقریبا مشابه به شاهین دندهای به بازار عرضه میشود.
اما قرار است در آینده دست خوش تغییرات بسیار شود.
برای مثال این خودرو با پیشرانه جدید ۳ سیلندر، گیربکس اتوماتیک و آپشنهای بیشتر، رقابت نزدیکی با محصولات چینی خواهد داشت.
سایپا آریا همان شاهین است؛ کمی قد بلندتر و البته هاچ بک!
آریا یک خودروی هاچ بک کراس شهری است که از آن نمیتوان انتظاری در سطح کراس اوورهای مطرح بازار را داشت.
البته به لطف طراحیهای جدید سایپا و البته کلاس و سگمنتی که آریا دارد میتواند در بازار کشور با استقبال خوبی مواجه شود.
در نمای جلو کماکان با یک خودروی خشن و جدی روبرو هستیم که حالا کمی بالاتر آمده است.
چراغها همان چراغهای شاهین هستند، اما جلو پنجره دستخوش تغییرات جزئی شده و خطوط کرومی داخل جلو پنجره با شاهین متفاوت است.
قسمت دیگری که باز طراحی شده قسمت پایینی سپر است که در وسط یک قسمت سفید رنگ به سپر اضافه شده که رخ خودرو را بیشتر به سمت یک خودروی کراس اوور میبرد.
چراغهای روز و مهشکنها هم نسبت به شاهین کمی تغییر کرده اند و به مراتب جذابتر شدهاند.
در نمای کناری آریا جز اضافه شدن فلاپهای پلاستیکی روی گلگیرهای عقب و جلو و همچنین اضافه شدن نوشتهای بالای گلگیر جلو که تا روی درب هم کشیده شده و البته ارتفاع خودرو مورد دیگری تغییر نکرده و با شاهین برابر است.
به بخش عقب آریا که میرسیم میتوان گفت بیشترین تغییر انجام شده روی این خودرو را در این قسمت شاهد هستیم.
چراغهای عقب به صورت دو تکه طراحی شدهاند و طراحی سادهای هم دارند، اما با طراحی کلی آریا هماهنگ است.
نکته قابل توجه این است که طراحی درب صندوق آریا همانند کوییک به صورت صاف نیست و یک برآمدگی جزئی را میبینیم که یک طرح صندوق را به خودرو داده است.
سایپا آریا با پیشرانههای مختلف راهی بازار میشود؛ خودروی آریا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک HPT ساخت DAE در آینده تولید میشوند.
آریا قرار است با پیشرانههایی با قدرت ۱۰۸ تا ۱۵۶ اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلاً در نسخه تک دیفرانسیل جلو به مرحله تولید برسد.
جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا در مرداد امسال در مورد مشخصات فنی خودرو آریا گفت که این محصول با گیربکس اتوماتیک و در زمستان ۱۴۰۰ به تولید انبوه میرسد.
طبق برنامهریزی نارنجیپوشان جاده مخصوص، ابتدا خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک به تولید میرسد و سپس آریا نیز به گیربکس اتوماتیک مجهز میشود.
کمتر از ۲ هفته پیش مدیرعامل سایپا از استارت خوردن خط تولید آریا همزمان با آغاز تولید شاهین اتوماتیک خبر داد.
سلیمانی اعلام کرد تاکنون ۳۰ دستگاه آریا به تولید رسیده و ظرفیت تولید این مینیکراساوور که رگههای مدرن و ماندگاری در طراحی آن به چشم میخورد، ۲۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ است.
منبع: تجارت نیوز