۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

نباید در سرمایه گذاری انحصار ایجاد شود | چرا باید سرمایه گذار داخلی متهم شناخته شود؟!

  • کد خبر: ۸۹۷۰۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
نباید در سرمایه گذاری انحصار ایجاد شود | چرا باید سرمایه گذار داخلی متهم شناخته شود؟!
استادیار گروه علوم اقتصادی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: مدیران شهری باید بتوانند افراد ثروت‌مند شهر را برای سرمایه‌گذاری جذب کنند. آنان با عقد قراردادهای معقول و حفظ احترام سرمایه‌گذار به عنوان فردی که مولدپروژه‌های شهری است؛ می‌توانند افراد را جذب سرمایه‌گذاری در شهر کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد توکلی در خصوص جذب سرمایه‌گذاری سالم، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری سالم در شهرها و کشورها زمانی اتفاق خواهد افتاد که آینده قابل پیش‌بینی باشد. به این صورت که فرد سرمایه‌گذار بداند چه زمانی پروژه آغاز، سود ده‌ و چه میزان بازدهی خواهد داشت.

وی افزود: وقتی اعتمادی وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذار به سمت سرمایه‌گذاری نخواهد رفت. در شرایطی که در کشور ما نرخ ارزبه‌طور مداوم تغییر می‌کند، سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد سرمایه خود را به کشورهایی مانند ترکیه ببرد. حدود سه سالی است که در کشورما نرخ دلار، به‌صورت صعودی بالا می‌رود. با این وضعیت هیچ سرمایه‌گذاری به سمت ایران و یا شهرهای آن نخواهد آمد. ابتدا بایدمشکلات کلان کشور رفع شود.

توکلی در خصوص نوع برخورد با سرمایه‌گذاران، عنوان کرد: سرمایه‌گذار مانند هر فرد دیگری محترم است و باید با او درست و اخلاقی صحبت شود. او علاوه بر انجام پروژه‌ در کشور مالیات و وجوهات خود را پرداخت می‌کند اما چرا باید متهم شناخته شود؟ برخی سرمایه‌گذاران داخلی بی‌اعتماد و بی‌اعتنا به سرمایه‌گذاری داخلی هستند. آنان ترجیح می‌دهند که سرمایه‌های خود به کشورهای همسایه برده و در آن‌جا سرمایه‌گذاری کنند. این نوع رفتار مردم را اذیت می‌کند. مردم فکر می‌کنند، همه سرمایه‌گذارها این‌طور هستند. درصورتی که اگر با آنان درست برخورد شود، سرمایه‌گذار به سمت سرمایه‌گذاری خارجی نخواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری در کشور و شهرها چاره‌ای جزء حل مشکلات اساسی و بنیادین کشور نیست. ابتدا باید مشکلات کشور کاملا برطرف شده تا سرمایه‌گذار جذب سرمایه‌گذاری در کشور شود. چه تفاوتی دارد که فرد در تولید فولاد سرمایه‌گذاری کند یا خدمات شهری؟ اگر یک قرارداد معقول با سرمایه‌گذار عقد شود، آینده سرمایه او در خطر قرار نگیرد و بعد از مدتی طرح سوددهی داشته باشد، سرمایه‌گذار اعتماد خواهد کرد.‌ وقتی سرمایه‌گذار با هیچ یک از این موارد در کشور ما مواجه نیست، به سمت سرمایه‌گذاری در ایران نخواهد آمد.

استادیار گروه علوم اقتصادی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص نحوه برخورد اسلام باسرمایه‌گذار، بیان کرد: حضرت علی(ع) در کتاب نهج‌البلاغه و خطاب به مالک اشتر سفارش می‌کنند که « حکومت باید نسبت به صنعت‌گران و بازرگانان درست رفتار کند». برای سرمایه‌گذار باید تسهیلات فراهم و کار آنان سهل گردد. سرمایه‌گذار از اقصی نقاط دنیا وسایل مورد نیاز مردم را وارد و یا آن را می‌سازد. به‌نوعی او مولد تولید در کشور است. مردم نیز باید از سرمایه‌گذار حمایت کنند. کشور با مالیات افراد ثروت‌مند می‌گردد.

نباید در سرمایه گذاری انحصار ایجاد شود

توکلی با اشاره به اینکه برخی تمایل به سرمایه‌گذاری نداشته بلکه میل به انحصارگرایی دارند، گفت: برخی افراد، به جای دوستی وتعامل، تحکم را در رفتار با سرمایه‌دار در پیش گرفته‌اند. باید نسبت به این تمایلات زیاده خواهانه ایستادگی کرد. انحصار، نباید درسرمایه‌گذاری وجود داشته باشد. عرصه‌های کشور نباید تنها به دست یک گروه خاص باشد، بلکه باید رقابتی در این زمینه عمل شود.

وی با بیان اینکه کسب امتیازهای مختلف از سرمایه‌گذار در طرح‌ها سبب عدم تمایل او در سرمایه‌گذاری پروژه‌ها می‌شود، اظهار کرد: بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت می‌کنند اما بانک‌های ایرانی با سرمایه‌گذاران برخورد خوبی ندارند. بانک‌ها تنها باید از پروژه سرمایه‌گذاری شده، امتیاز دریافت کنند. درصورتی که در ایران این‌طور نیست. وقتی طرح پیش نرود، بانک‌های ایرانی خسارت‌های ناشی از آن را از سرمایه‌گذار دریافت می‌کنند.

استادیار گروه علوم اقتصادی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: درصورتی که اگر طرح سود ده و بازدهی خوبی داشته باشد، در سود آن شریک هستند. بانک‌ها معنی سرمایه‌گذاری را نمی‌دادند. آنان به سرمایه‌گذار وام نداده‌اند، بلکه شریک آنان در پروژه هستند. بانک‌ها در تامین اعتبار پروژه‌های سرمایه‌گذاری به‌موقع عمل نکرده و انتظار سود از پروژه‌ها را دارند. بانک‌های ایرانی با این رفتار سرمایه‌گذاران را به عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کشور دعوت می‌کنند. ایجاد شرایط متعادل در قرارداد میان بانک و سرمایه‌گذار موضوع بسیار مهم در جذب سرمایه‌گذاری است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->