سرخط خبرها

تقابل کسب و آرامش

  • کد خبر: ۹۰۴۱
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
تقابل کسب و آرامش
بررسی انتقال مشاغل ناسازگار شهری منطقه
سید مصطفی بهشتی - شهروندان حاشیه تقاطع بولوار آموزگار و امامت، از حضور موش‌ها گلایه دارند.
چندی پیش تماس‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه حضور موش‌ها موجب ناراحتی اهالی حاشیه بوستان شبنم شده است. به دنبال این موضوع، خبرنگار شهرآرا محله منطقه ۱۱ در محل حضور یافت تا از نزدیک گفت‌وگویی با اهالی داشته باشد.

سامان‌دهی اوضاع شهر در شرایط مختلف از موضوع‌های مطرح شده در مباحث شهری و مدیریت شهر، است. یکی از مباحث مرتبط با این سامان‌دهی پیگیری و تنظیم شرایط و ضوابط برای مشاغل و صنوف است، حال این امور بعضا شامل سامان‌دهی و نیز شامل موضوع تجاری‌سازی و امور اقتصادی می‌شود. در این گزارش به موضوع سامان‌دهی مشاغل مزاحم در منطقه ۱۱ می‌پردازیم.
از چند سال پیش همواره بحث انتقال مشاغل مزاحم از شهر به مناطق حاشیه‌ای یا غیرمسکونی مورد بحث بوده است، در این راستا لوایحی هم به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد مقدس رسیده و آیین‌نامه‌هایی هم از سوی مرکز پژوهش‌های شورای شهر ارائه شده است، بحث اجرای این طرح هم تا جایی پیش رفته است که در چند ماه اخیر مجتمع‌هایی در این راستا برای متمرکز کردن مشاغل مزاحم افتتاح شده است، اما مشخصا تا به اینجای کار اجرای طرح ضعف‌های فراوانی داشته است، نارضایتی برخی از شهروندان از حضور مشاغل مزاحم پا برجاست و بسیاری از مشاغل هم به کار خود ادامه می‌دهند.
یکی از مناطق پر رفت‌و‌آمد در این حوزه بولوار سیدرضی و قسمت‌هایی از بولوار معلم است که تعداد زیادی از تعمیرکاران و صافکاران خودرو در منطقه مشغول به کسب هستند. در این زمینه حرف هر دو طرف باید شنیده شود، چه شهروندانی که ناراضی هستند و چه کاسبانی که انتقال از محله سبب بی رونقی کسب و کارشان می‌شود، به همین دلیل به صحبت‌های هر دو طرف گوش دادیم.
اعتراض شهروندان به موضوع‌های مختلف است. سمیرمی، یکی از شهروندان ساکن در محله سیدرضی، درباره حضور مشاغل مزاحم این منطقه گفت: زمانی که در این منطقه ساکن شدیم سه، چهار تعمیرگاه با یکی دوتا هم صافکار بود، اما اکنون شرایط این گونه نیست و اینجا مرکز تعمیر خودرو شده است. سر و صدا زیاد و حضور آدم‌هایی از نقاط مختلف با فرهنگ‌های مختلف سطح کیفی زندگی در این منطقه را به چالش کشیده است. آرامش به معنی واقعی اینجا دیده نمی‌شود و منظره بصری زیبایی ندارد.
اشاره به ۲ موضوع آرامش و نبود زیبایی بصری صحبت مورد بحث بیشتر شهروندان ساکن در این منطقه بود که به همین دلیل به چند جمله فوق بسنده کردیم و در ادامه به سراغ کسبه رفتیم. جوادی، از کسبه بازار تعمیر و صافکاری خودرو بولوار سیدرضی، درباره انتقال مشاغل مزاحم و دردسر‌هایی که برای این کسبه ایجاد می‌شود، گفت: آن طور که گفته می‌شود شغل ما برای شهروندان مزاحمت ندارد، ما یک شغل خدماتی هستیم و بسیاری از همین شهروندان معترض، خیلی از وقت‌ها از ما خدمت می‌گیرند. نکته دیگر این است که ما وقتی به حاشیه شهر رفتیم می‌توانیم مشتری خود و سابقه چند ساله خود را هم ببریم؟ ما اینجا مشتری داریم و کاسبی می‌کنیم، منتقل کردن ما در اصل، بستن راه درآمد و امرار معاش ما ست.
درباره چگونگی حل مشکلاتی که به آن اشاره شد به سراغ محمد حاجیان شهری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد و کمیسیون خدمات شهری، رفتیم. وی بیان کرد: با توجه به اینکه کلمه «مزاحم» بار منفی دارد باید از عنوان مشاغل ناسازگار شهری استفاده کنیم. در شهر مشهد ۵۰۰۰ واحد شغلی ناسازگار شهری شناسایی شده است که مشکلاتی از قبیل آلودگی محیط زیستی یا آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. هر ساله هم دسته‌بندی این مشاغل مزاحم از سوی هیئت وزیران در دولت شناسایی و به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود. به تازگی ما دو مجتمع را در راستای سامان‌دهی مشاغل مذکور افتتاح کردیم که ۹۰۰ واحد ظرفیت داشت و به افراد مختلف واگذار شد. اکنون هم برخی مجتمع‌ها در حال ساخت است تا بتوان ظرفیت جدیدی ایجاد کرد.
حاجیان‌شهری ادامه داد: اینکه به تمامی مشاغل از یک صنف، مشاغل ناسازگار شهری اطلاق شود، درست نیست، بلکه این دسته‌بندی در حوزه تعمیرات خودرو به دلیل بسته شدن پیاده‌رو‌ها به خاطر پارک برای تعمیر است یا سرو صدای زیاد که موجب نارضایتی شهروندان می‌شود، تمرکز شهرداری بر این است که بر تعرض به حقوق مردم تذکر دهد و پیگیر امور مربوط باشد، تلاش ما هم این است تا ناسازگاری را کم کنیم و بیشتر خدمت به کار گرفته شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->