شهادت مامور مبارزه با مواد مخدر در درگیری با قاچاقچیان مسلح در محور نهبندان - زاهدان (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستور رئیس‌جمهور برای اقدام فوری در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل توضیحات قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و حساب بانکی بابک زنجانی در مالزی سقوط مرگبار کارگر جوان از ساختمان در حال احداث مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستگیری ۲۵۹ معتاد و مواد فروش در مشهد در هفته فراجا (مهر ۱۴۰۴) لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از ۱۵۰ هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل جا ماندند (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ترس‌های اجباری نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ کی اعلام می‌شود؟ رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد باید در موضوعات گردشگری سلامت و فرهنگی، نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان باید در صدور گواهینامه الزامی شود ۱۰ درصد ایرانیان کالری لازم را دریافت نمی‌کنند دارورسانی رایگان درب منزل بیماران‌ ام‌اس در سراسر کشور کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در خراسان رضوی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ ۷۰ تا ۸۰ درصد نوزادان کم‌وزن، با تغذیه مناسب به منحنی رشد طبیعی بازمی‌گردند اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید (۱۶ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هدف‌گذاری جذب ۵ میلیون گردشگر از عراق | آرامگاه شمس در مهر ۱۴۰۵ بهره‌برداری می‌شود آتش به دامنه دماوند افتاد | نابودی ۸ هکتار پوشش گیاهی به دلیل سهل‌انگاری گردشگران رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی: فعالیت دانشگاه آزاد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور
سرخط خبرها

مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد

  • کد خبر: ۹۰۵۳۱
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مسیر تنفس ایران ۸۸ ساله شد
با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ بعید است کسی پیدا شود که از پیچ وخم جاده چالوس خاطره‌ای نداشته باشد؛ از جیغ‌های توی تونل تا نگه داشتن کنار جاده و کف ‎وسوت زدن؛ از ترافیک و مه تا بوی غذا و رطوبت و خاک. این جاده سال هاست که به راه تنفس شهری آلوده مثل تهران تبدیل شده است؛ مسیر همیشگی سفر ایرانی‌ها از هر کجای کشور. هرلحظه که نمی‌دانیم باید سر ماشین را به کدام ور کج کنیم، اولین جا جاده چالوس است. توی تابستان و زمستان و تعطیلی‌های چندروزه عید و تعطیلات چندروزه وسط ماه و آخر هفته مدام نامش را بین اخبار می‌شنویم؛ جاده‌ای که باز یا بسته بودنش برای مسافران و برای همه ایرانی‌ها اهمیت دارد. مهم‌تر اینکه کسی با ترافیک سنگین چندساعته اش هم مشکلی ندارد.

با وجود طراحی قدیمی، ایمنی کم و مسیر‌های جایگزین برای رسیدن به شمال، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از جاده چالوس برای رسیدن به شمال کشور استفاده کنند. خیلی‌ها حتی با وجود ترافیک‌های چندساعته سعی می‌کنند از لحظه لحظه سفرشان لذت ببرند و با پخش موسیقی‌های خاطره انگیز، بازی‌های گروهی، صحبت‌های دوستانه و... ترافیک و شلوغی را لذت بخش کنند؛ جاذبه‌هایی که حس خاطره انگیز سفر به شمال را در درون آدمی زنده می‌کند و با خود به دنیایی پر از خاطره‌های خوب می‌برد. رستوران‌های کوچک و بزرگ ابتدای مسیر، سد امیرکبیر با آن نمای جذاب، باغ لاله  گچسر، پیست دیزین، تونل خاطره انگیز کندوان، سیاه بیشه مه آلود، پیچ‌های تمام نشدنی هزارچم و شهر پرترافیک مرزن آباد؛ همه این‌ها و بیشتر از این‌ها در همین مسیر است.

بنابر آمار جهانی، جاده چالوس مشهور به «جاده ۵۹» یکی از ۴ جاده زیبای جهان است که در سال ۱۳۱۲ افتتاح شده است. تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج- چالوس وجود نداشته و فقط یک مسیر خاکی و مال رو، راه دسترسی به روستا‌های این منطقه را تشکیل می‌داده، اما به گونه‌ای نبوده است که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. علاوه براین، با ساخته شدن سد امیرکبیر روی رودخانه کرج، بر جذابیت‌های این جاده افزوده شد، اما با همه این توصیفات، جاده چالوس بعد از ۸۸ سال بخشی از حافظه ایران ماست. تا پیش از آن فاصله تهران به ده نو ۲۱۸ کیلومتر بود، اما با افتتاح این جاده به ۱۶۸ کیلومتر رسید.

از طرف دیگر، ساخت تونل کندوان را باید مهم‌ترین دستاورد جاده سازی در ایران، آن هم در سال‌های ابتدایی قرن دانست. همه ما خاطره‌های زیادی داریم از بوی شیرین کارخانه مینو تا تخت‌های کنار رودخانه کرج سد و دهکده واوان و تناقض بوی گچ گچسر با لاله زارهایش؛ راه همیشه برفی دیزین به گچسر تا راه پیچ درپیچ هزارچم از پست‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه و آبشار‌های همیشه خنک چشمه‌های کوهستانی؛ زیبایی‌هایی که محال است لحظه‌ای از خاطرمان فراموش شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->