اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) یک کشته و ۶ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در جاده نیشابور - مشهد (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) ۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) ۳۰۰ نیروی هلال احمر پوشش مراسم سال تحویل در حرم رضوی را بر عهده دارند آغاز سال نو در خراسان رضوی همراه با بارش باران فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران
سرخط خبرها

آیا واکسن کرونا باعث بیماری قلبی در کودکان می‌شود؟

  • کد خبر: ۹۰۸۳۶
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
آیا واکسن کرونا باعث بیماری قلبی در کودکان می‌شود؟
بر اساس آخرین اطلاعات بخوبی می‌توان امیدوار بود که تزریق واکسن به کودکان آسیبی به سلامتی قلب آن‌ها وارد نمی‌کند و اگر خطری وجود داشته باشد، خفیف و موقتی خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، دانشمندان در حال بررسی داده‌ها در مورد ارتباط بین واکسن کروناویروس مدرنا و بروز یک مشکل نادر قلبی در نوجوانان هستند. این عارضه جانبی –میوکاردیت؛ التهابی در عضله قلب- همچنین مشاوران نهاد‌های پزشکی بین‌المللی را در خصوص استفاده از واکسن Pfizer-BioNTech در کودکان و نوجوانان با سنین پایین نگران کرده است.

دانشمندانی همکار با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند که قبل از تصمیم‌گیری درباره تزریق واکسن فایزر برای کودکان کوچک‌تر، آخرین داده‌ها را با بررسی‌های دقیق‌تر مورد مطالعه قرار دهند. در چنین شرایطی، سوالی که مطرح می‌شود این است که واقعاً میوکاردیت چقدر شایع است؟ و آیا والدین باید نگران واکسیناسیون فرزندان خود باشند؟

چندین کارشناس آشنا با مطالعات اخیر معتقدند که پاسخ این سوال «قطعا خیر» است. در حالی که به نظر می‌رسد واکسن‌های ساخته شده توسط دوشرکت فایزر و مدرنا با افزایش خطر ابتلا به میوکاردیت مرتبط هستند، خطر مطلق و قطعی این واکسن‌ها بسیار اندک است. اکثر موارد خفیف بوده و به سرعت برطرف می‌شوند.

دکتر برایان فینگولد، متخصص التهاب قلب در کودکان در بیمارستان کودکان پیتزبورگ در این زمینه می‌گوید: «اگر تنها یک خطر را بصورت مجزا نگاه کنید، واقعاً خود را به شدت ترسانده و می‌هراسید. اما واقعیت این است که خود کووید۱۹ استعداد بیشتری برای آسیب‌رسانی دائمی به قلب دارد. از منظر آماری نیز این احتمال بسیار بیشتر است».

میوکاردیت عموماً در نتیجه عفونت با ویروس یا باکتری ایجاد می‌شود و علائمی مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم، درد قفسه سینه و تنگی نفس دارد.  در سطح جهان، حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال به میوکاردیت مبتلا می‌شوند، اما بسیاری دیگر علائم خفیف داشته و ممکن است هرگز تشخیص داده نشوند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، ده‌ها هزار کودک مبتلا به کووید در بیمارستان بستری شده و تاکنون ۶۵۷ کودک نیز جان خود را از دست داده‌اند. برخی از کودکانی که درگیر ویروس کرونا شده‌اند ممکن است به کووید طولانی‌مدت دچار شوند، تا ماه‌ها پس از نابودی عفونت اولیه، بیمار بمانند یا گرفتار سندرم التهابی چند سیستمی شوند؛ سندرومی که حداقل ۵۲۰۰ کودک در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است.

پزشکان معتقدند اگرچه خطر میوکاردیت پس از واکسیناسیون یک خطر واقعی است، اما اعداد و آمار نشان می‌دهد که خطر آسیب به قلب با ابتلا به خود ویروس به مراتب بیشتر است. بروز میوکاردیت پس از واکسیناسیون بسته به سن، جنسیت و دوز -و در مطالعات مختلف- متفاوت است. اما روند بررسی‌ها تاکنون نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به این مشکل پس از دوز دوم واکسن mRNA در جوانان و نوجوانان مذکر ۱۶ تا ۲۹ ساله بیشتر می‌باشد. داده‌های مربوط به نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله نیز محدود است، زیرا واکسن Pfizer-BioNTech به تازگی در دسترس آن‌ها قرار گرفته است.

دکتر پل آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسیناسیون در بیمارستان کودکان فیلادلفیا می‌گوید: میوکاردیت معمولاً یک پدیده پس از بلوغ است و این باعث می‌شود نسبت به این واقعیت که از افزایش میوکاردیت در کودکان کوچکتر پس از واکسینه شدن به طرز ناخوشایندی غافلگیر نخواهیم شد، احساس بهتری داشته باشیم. با این حال، ممکن است این اطمینان برای برخی از والدین کافی نباشد.

منبع: بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->