شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روانشناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روانشناس نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

یک بام و دو هوای انتشار آمار مبتلایان به کرونا در مدارس و بلاتکلیفی دانش‌آموزان

  • کد خبر: ۹۱۱۶۵
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
  • ۱
یک بام و دو هوای انتشار آمار مبتلایان به کرونا در مدارس و بلاتکلیفی دانش‌آموزان
با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از بازگشایی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و بیش از یک ماه از آغاز بازگشایی حضوری برخی مقاطع، اظهارات ضدونقیض درباره آمار ابتلا به کرونای دانش آموزان نگرانی‌های زیادی برای اولیای دانش آموزان درباره درستی و نادرستی این آمار ایجاد کرده است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از بازگشایی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و بیش از یک ماه از آغاز بازگشایی حضوری برخی مقاطع، اظهارات ضدونقیض درباره آمار ابتلا به کرونای دانش آموزان نگرانی‌های زیادی برای اولیای دانش آموزان درباره درستی و نادرستی این آمار ایجاد کرده است.

نگرانی‌هایی که از آمار اعلامی استاندار تهران آغاز شد و محسن منصوری ۳ روز پیش در نشست ستاد کرونای کشور از ابتلای ۲۰۰۰ دانش آموز تهرانی به کرونا در یک هفته گذشته خبر داد. طبق اعلام منصوری، روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری دانش آموزان استان تهران به کرونا مبتلا می‌شوند. با این اعلام، جای پرسش در اذهان عمومی ایجاد شد که بازگشایی مدارس چه میزان از دانش آموزان خراسان رضوی و مشهد را درگیر کرده است.

اخبار نگران کننده از بویراحمد و قم

اظهارات استاندار تهران، تنهاخبر از نمونه ابتلای دانش آموزان به کرونا در کشور نبود و ۲ روز پیش نیز محمد یزدان‌پناه، رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد نیز، در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه از ۷۰درصد مدارس این شهرستان برای بررسی روند رعایت شیوه نامه‌ها بازدید شده است، گفت که ماهانه آزمایش ۱۸۰دانش آموز در بویراحمد مثبت می‌شود.
کمی پیش‌تر و در ۱۱ آذر هم خبری از سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت قم، منتشر شد که از ابتلای ۴۸ دانش آموز به کرونا در قم حکایت داشت؛ موضوعی که به تعطیلی ۷ کلاس درس در این شهرستان منجر شد.

یک بام و دو هوای انتشار آمار

بعد از انتشار این اخبار از ۲ استان کهگیلویه وبویراحمد و قم، بلافاصله اخباری منتشر و اعلام شد که آمار مربوط به کرونای دانش آموزان این ۲ استان مربوط به زمان قبل از بازگشایی مدارس بوده است! اما در وضعیت کنونی و با توجه به نبود پوشش واکسیناسیون سراسری گروه دانش آموزی و نیز تزریق نشدن واکسن برای گروه سنی زیر ۱۲ سال، تصور برخی اولیا و دانش آموزان این است که حضور در مدرسه مساوی با ابتلا به کروناست.

این تصور با توجه به انتشار اخبار ضدونقیض درباره تأیید و تکذیب کرونای دانش آموزان، ارائه نشدن یا نبود آمار موثق، مستند و دقیق از سوی متولیان بهداشتی یا آموزش وپرورش درباره میزان و تعداد ابتلای دانش آموزان، وضعیت اضطراب و استرس خانواده‌ها را بغرنج‌تر کرده است. به ویژه اینکه در چهاردهم آذر هم علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، در نشستی خبری با بیان اینکه اکنون واکسیناسیون دانش آموزان زیر ۱۲ سال در دستورکار قرار ندارد، اعلام کرد که احتمال ورود «اُ میکرون» به کشور دور از ذهن نیست.

دانشگاه، مرجع ارائه آمار

برای پیگیری این موضوع در مشهد و اینکه آیا گزارشی از روند ابتلای دانش آموزان مشهد به کرونا موجود است یا خیر، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش وپرورش خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: مرجع اعلام آمار ابتلا به کرونا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
مهدی مجیدی فرد ادامه داد: دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم که دانش آموزی کرونا دارد یا خیر. ممکن است دانش آموزی ۲ هفته به مدرسه نیاید و به مدیر خود نوع بیماری را اعلام نکند. افزون بر آن، ممکن است دلیل غیبت دانش آموز هر بیماری دیگری غیر از کرونا باشد؛ بنابراین آمار ما بر اساس غیبت دانش آموز مستند نیست.

آمار ابتلا به تفکیک گروه سنی نداریم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه آماری از تعداد مبتلایان به کرونا در گروه سنی دانش آموز موجود است یا خیر، بیان کرد: این نوع آمار به تفکیک گروه سنی موجود نیست.

محمد پهلوان کاشی افزود: آمار سن دانش آموزی برای مراجعه آزمایش کرونا و نیز کرونامثبت‌ها به تفکیک گروه سنی در دست نیست و در این حوزه فقط آمار واکسیناسیون به تفکیک گروه سنی موجود است.
با اظهارات این ۲ مقام مسئول در مشهد، جای این پرسش باقی ماند که آمار اعلامی استاندار تهران در ستاد کرونای کشور درباره ابتلای ۲۰۰۰ دانش آموز به کرونا را کدام نهاد‌ها در این استان جمع آوری کرده اند که نمی‌توان نمونه و مشابه آن را در مشهد اعلام کرد.

با این حال، دیروز وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور درحالی در حاشیه ستاد ملی کرونای کشور از آغاز طرح قرنطینه هوشمند از یکشنبه آینده سخن به میان آورد که به طور قطعی آمار اعلامی استاندار تهران را رد نکرد و فقط به این نکته اشاره کرد که «وضعیت نابسامان یا وضعیت جدیدی در حوزه مدارس نداشتیم. این موارد لزوما مربوط به بازگشایی مدارس است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تاکنون درباره این قضیه اظهارنظر نکرده است. به هرحال اکنون نمی‌توانیم به این آمار استناد کنیم و در این باره باید همکاران ما در وزارت بهداشت درباره آن اظهارنظر کنند.» وزیر کشور همچنین با اشاره به اجرای طرح قرنطینه هوشمند از یکشنبه آینده گفت: این طرح در قالب ۵ مرحله در سازمان‌های اداری، حمل ونقل عمومی، اصناف و مراکز خدماتی و رفاهی اجرا خواهد شد.

وی درباره اجرای قرنطینه‌های هوشمند نیز گفت که این طرح در قالب ۵ مرحله به صورت یک هفته درمیان ابتدا در سازمان‌های اجرایی اتفاق می‌افتد و پس از اجرای این طرح در سازمان‌های اجرایی، در بخش حمل ونقل عمومی و اصناف و دیگر مراکز خدماتی و رفاهی اجرا خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
0
0
همه امارتون الکیه الان روزی بالای ده هزار نفر کرونا دارن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->