رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه

  • کد خبر: ۹۱۷۰۵
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
نگاهی به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه
محمدباقر قالیباف جمعه شب ۱۹ آذر در بدو ورود به تهران پس از بازگشت از ترکیه، درباره نتایج سفر دو روزه خود گفت: دستور جلسات این اجلاس، با توجه به شرایط سختی که در افغانستان با سرد شدن هوا وجود دارد، متمرکز به موضوع افغانستان و مهاجران و همچنین موضوع فلسطین بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تصدیگری و نقش محوری وزارت امور خارجه در حوزه سیاست خارجی و پیشبرد دیپلماسی، به معنی نادیده گرفتن سایر ظرفیت‌ها این عرصه نیست.

در  واقع در این عرصه، ظرفیت‌های دیگری نظیر دیپلماسی پارلمانی نیز وجود دارد که چنان که باید به آن توجه نشده است.

با این حال، در ایران طی یکی دو سال اخیر یعنی با آغاز به کار مجلس یازدهم، شاهد فعال‌تر شدن آن هستیم، از جمله سفر اخیر رئیس مجلس به ترکیه برای حضور در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی.

رئیس مجلس افزود: در کنار این اجلاس، ملاقاتی با رئیس جمهور ترکیه درزمینه همکاری‌های تجاری، سیاسی، فعالیت‌های بیشتر و بالا بردن سقف تجارت دو کشور انجام شد.

قالیباف با بیان اینکه در سفر پیشین وزیر خارجه ترکیه به تهران، درباره توافق نامه و سند جامعی در روابط دوجانبه گفتگو شد، ادامه داد: به زودی رئیس جمهوری ترکیه سفری به تهران خواهد داشت که امیدواریم در این سفر، سند جامع نهایی شود و به امضا برسد و رونق بیشتری در حوزه مسائل اقتصادی داشته باشیم. رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: نشستی نیز با بخش خصوصی و ایرانیان مقیم ترکیه که در ایران و ترکیه فعالیت اقتصادی دارند، برگزار شد. این نشست نیز بسیار مؤثر و خوب بود و در آن درباره مشکلات و فرصت‌ها گفتگو و مقرر شد ادامه این گفتگو‌ها در کمتر از یک ماه آینده در تهران از سر گرفته شود.

همچنین با شرکت‌های ترکی که در ایران سرمایه گذاری کرده و برخی که هنوز به ایران نیامده اند، نشستی برگزار شد. رئیس مجلس گفت: این سفر در بُعد مسائل اقتصادی و ایجاد هماهنگی و روابط دوجانبه با کشور‌های اسلامی مؤثر بود؛ چنان که نشستی نیز دراین زمینه با رئیس مجلس الجزایر داشتیم که به دنبال آن، مقرر شد وی نیز سفری به ایران داشته باشد.

قالیباف طی سخنرانی خود در کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز خطاب به شرکت کنندگان ضمن هشدار درباره احتمال خیزش داعش در افغانستان گفت: وحدت و انسجام، درمان درد‌های امت اسلامی است. وی همچنین با اشاره به مسائل افغانستان، تشکیل یک دولت فراگیر و مشارکتی به منظور تأمین حقوق همه مردم این کشور، اعم از مرد و زن، پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک، را شرط ثبات در افغانستان دانست.

رئیس مجلس همچنین در حاشیه این کنفرانس در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس این کشور، با اشاره به حمایت ایران از ابتکار ۳+۳ گفت: همه کشور‌های حوزه قفقاز باید روابط خوبی با هم داشته باشند که این مهم می‌تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند.

دیپلماسی پارلمانی، بازوی کمکی برای وزارت خارجه

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین کشورمان، در گفتگو با «فردا» درباره فعال شدن دیپلماسی پارلمانی در مجلس یازدهم گفت: متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی بهره برداری جدی نشده است. البته در مجلس یازدهم شاهد توجه بیشتر به این ظرفیت هستیم. دیپلماسی پارلمانی ظرفیت شایان توجهی است که کشور‌ها می‌توانند برای تأمین نیاز‌ها و اهداف خود، از آن استفاده کنند.

دیپلماسی پارلمانی می‌تواند مبنای تبادل تجربیات در حوزه قانون گذاری که از جمله وظایف اصلی مجالس است، باشد. به هرحال بسیاری از کشورها، چون در این زمینه تجربه ندارند، با مشکل مواجه هستند و می‌توان تجربیات این حوزه را منتقل کرد. یکی از قوانینی که مجلس تصویب می‌کند و تجارب آن قابل تبادل است، تصویب قانون بودجه به عنوان سند سیاست‌های اقتصادی کشور است.

وی افزود: می‌توان دیپلماسی پارلمانی را یک بازوی کمکی برای وزارت خارجه دانست. وزارت خارجه یک دستگاه است با پرسنل محدود، اما وقتی دیپلماسی پارلمانی وارد شود، می‌تواند زمینه ساز بسیاری از اقداماتی باشد که وزارت خارجه می‌خواهد انجام دهد. همچنین این موضوع می‌تواند به تقویت روابط کمک کند. وزارت خارجه‌ای که از پارلمان برای پیشبرد اهداف خود کمک می‌گیرد، موفق‌تر است.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: اکنون شاهدیم که در زمان مجلس یازدهم، دیپلماسی پارلمانی ما تقویت شده است. البته پذیرش این دیپلماسی از سوی کشور‌های دیگر هم اهمیت دارد. برخی کشور‌ها دیکتاتوری هستند و اصالت پارلمان را قبول ندارند. به هر حال مجالس در دنیا و در کشور‌های اسلامی که یک اتحادیه بین المجالس جداگانه دارند، می‌توانند نقش شایان توجهی در دیپلماسی ایفا کنند و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->