سرخط خبرها
شهردار منطقه ۳:

سرعت‌گیر‌های غیراصولی تخریب می‌شود

  • کد خبر: ۹۲۲۲
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
سرعت‌گیر‌های غیراصولی تخریب می‌شود
فیضی - سرعت‌گیر به عنوان ابزاری در طرح‌های آرام سازی ترافیک استفاده می‌شود و بیشتر در معابر محلی یا در مقابل مدارس، مراکز آموزشی و مراکز خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در منطقه ما متأسفانه بسیاری از سرعت گیر‌ها و سرعت کاه‌ها طبق استاندارد‌های جهانی صورت نگرفته و نصب آن‌ها در بسیاری اماکن و معابر ضرورتی ندارد و باعث ایجاد مشکل برای شهروندان و خودرو‌های آن‌ها نیز می‌شود. ارتفاع بلندترین نقطه
سرعت گیر و سرعت کاه بر اساس استاندارد جهانی باید ۷ تا ۱۰ سانتی متر باشد، درحالی که در برخی معابر شاهد وجود تپه هستیم تا سرعت گیر که این موضوع اصلاً زیبنده نیست.

آسفالت خراب خودش سرعت‌گیر است!
علی یزدانی، راننده سرویس مدرسه ابتدایی در خیابان مسلم شمالی است. از فرصت استفاده می‌کنم و تا زمانی که دانش‌آموزان از مدرسه خارج و سوار سرویس خود می‌شوند با او هم کلام می‌شوم. یزدانی که سرعت‌گیر‌ها را عاملی برای کاهش سرعت خودرو‌ها در معابر شهری نمی‌داند، می‌گوید: در یک روز ۲ سرویس مدرسه و یک سرویس کارکنان مرکز بهداشت را در شهر جابه جا می‌کنم تا دلتان بخواهد در خیابان‌های شهر به‌ویژه محله فاطمیه و گاز آسفالت نامناسبی دارد و بعضی قسمت‌های آسفالت آن چنان تخریب شده که به چاله‌ای تبدیل شده است. از طرفی شهرداری هم هر کجا که شهروندان درخواست نصب سرعت‌گیر داده‌اند رویشان را زمین نینداخته و سرعت‌گیری جلوی منزل درخواست‌کننده نصب کرده است. با عبور از سرعت‌گیر‌های متنوع که سرنشینان را به هم می‌کوبد، باعث بروز خسارات جدی به جلوبندی ماشینم می‌شود و باید بخشی از درآمدم را برای تعمیر در نظر بگیرم.

سرعت‌گیر‌های نامناسب و بازار گرم جلوبندی‌ساز‌ها
یزدانی خسارت مالی به جلوبندی خودرویش را ماهانه حدود صد تا سیصد هزارتومان اعلام می‌کند و می‌گوید: خسارتی که ناشی از عبور از سرعت‌کاه‌ها در معابر شهری به خودرو‌ها وارد می‌شود، در واقع سرعت‌گیر‌های نامناسب، در این وضعیت بد اقتصادی برای جلوبندی‌ساز‌ها بازار خوبی را از خرابی ماشین نصیبشان کرده است.
وی در ادامه گفتگو یکی از چرخ‌های عقب ماشینش را نشانمان می‌دهد که قسمتی از آن معیوب شده است و می‌گوید: همین لاستیک‌ها را ۲ ماه قبل حدود ۸۰۰ هزار تومان خریدم، اما متأسفانه توسط سرعت‌گیر‌ها پاره شده است! بسیاری از سرعت‌گیر‌های پلاستیکی مثلا همین خیابان مجلسی غربی اطراف خانه معلم روکش سرعت‌گیر جدا شده و پیچ‌های آن به جا مانده که باعث خرابی لاستیک و گاهی ترکیدن و پنچری آن می‌شود از شهرداری و مسئولان مربوطه درخواست دارم برای رفع این‌گونه مشکلات توجه جدی داشته باشند.

سرعت‌گیر‌های عجیب!
خداشناس یکی از شهروندان منطقه هم می‌گوید: سرعت‌گیر‌ها در خیابان‌های منطقه ۳ بسیار زیاد است حتی در برخی کوچه‌های کم عرض محله طبرسی شمالی سرعت‌گیر نصب شده که باعث تعجب است. بعضی کوچه‌ها با فاصله ۱۰ تا ۲۰ متر سرعت‌گیر نصب شده است. معمولا این کوچه‌ها چندان پرتردد نیست که نیاز باشد در آن سرعت‌گیر آن هم به تعداد زیاد نصب شود. مدتی قبل حدثه‌ای اتفاق افتاد خودرو امدادی کمی دیر به محل رسید اعتراض کردم که یکی از علت‌های تأخیرش را وجود سرعت‌گیر بیان کرد.
وی در ادامه بیان می‌کند: شهر مشهد شهر توسعه یافته‌ای است. یکی از شعار‌های شهرداری هوشمندبودن شهر است. همین شعار را در بحث کنترل سرعت به کار بگیرند و به جای نصب سرعت‌گیر از دوربین‌های ثبت تخلف استفاده کنند به نظر من این کار شهروندان رضایت بیشتری دارند و البته قوانین را هم رعایت می‌کنند.

سرعت‌گیر‌های غیراستاندارد اصلاح می‌شود
شهردار منطقه ۳ در پاسخ به مشکلات مطرح شده شهروندان می‌گوید: بیشتر سرعت‌گیر‌های اجرا شده در منطقه ۳ براساس درخواست‌های مردمی و پس از بازدید و انجام کار کارشناسی و اخذ تأییدیه از مراجع ذی‌صلاح احداث شده و معدود سرعت‌گیر‌های غیراستاندارد که شهروندان را ناراضی کرده است نیز دوباره بررسی می‌شود تا اگر نیاز به تغییراتی در مکان‌یابی آن وجود دارد این موضوع انجام شود.
حجت فرقانی در ادامه بیان می‌کند: بعضی سرعت‌گیر‌های منطقه را خود مردم بدون اینکه طرح مصوبی برای آن وجود داشته باشد، غیراصولی ساخته‌اند که نارضایتی شهروندان را به همراه دارد.

روال ایجاد سرعت‌گیر
وی درباره نحوه جانمایی سرعت گیر‌ها نیز تصریح کرد: مکان‌یابی و جانمایی سرعت‌گیر‌ها روال خاص خود را دارد در همین راستا کارشناسان ترافیک، پس‌از بازدید از معبر موردنظر و اخذ مجوزات لازم، باتوجه به شرایط ترافیکی، سرعت‌گیر را در محل جانمایی می‌کند.
شهردار منطقه ۳ بیان کرد: از همکاران خود در حوزه ترافیک منطقه خواسته‌ایم تک تک سرعت‌گیر‌های منطقه را بررسی کنند تا اگر براساس نظر مشاور ترافیکی ایجاد شده است، رنگ آمیزی و استانداردسازی شود، اما اگر خود مردم بدون رعایت شرایط لازم آن را تعبیه کرده باشند آن‌ها را تخریب و برچینند. فرقانی در پایان اظهار کرد: در منطقه٣ حدود ۶٠٠سرعت‌گیر وجود دارد و تازمانی که از معبری بازدید کارشناسی انجام نشود، نمی‌توان درباره ضرورت و یا ضرورت‌نداشتن نصب سرعت‌گیر جدید اعلام نظر کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->