کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

تنش زدایی منطقه‌ای؛ بازی «برد-برد» با همسایگان

  • کد خبر: ۹۲۲۵۸
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
تنش زدایی منطقه‌ای؛ بازی «برد-برد» با همسایگان
نگاهی به دور تازه رویکرد‌های ایران و عربستان در مسیر عادی سازی مناسبات دو جانبه در مذاکراتی که در اردن جریان دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «بترا»، خبرگزاری رسمی اردن، در خبری مدعی شد که ایران و عربستان سعودی در این کشور، مذاکرات مستقیم نظامی هسته‌ای را آغاز کرده اند.

به گفته خبرگزاری اردن، مذاکرات، روز دوشنبه، ۲۲ آذر، در مؤسسه عالی بررسی امنیتی در شهر امان، پایتخت اردن، برگزار شده و جو احترام متقابل در آن برقرار بوده است.

ایمن خلیل، دبیرکل مؤسسه عالی امنیت ملی، به بترا گفته است که در این گفتگو شاهد تمایل دو طرف برای گسترش روابط در راه تحقق امنیت و ثبات در منطقه بوده است.

این خبرگزاری اردنی در ادامه نوشته است که کارشناسان ایرانی و سعودی در این نشست، مسائل متعدد امنیتی را بررسی کردند و محور تمرکز موضوعات، جلوگیری از تهدیدات موشکی بوده است. دو طرف تلاش کردند درباره برنامه هسته‌ای ایران و همکاری در زمینه سوخت اتمی و دیگر موضوعات نیز اعتمادسازی کنند.

با این حال جزئیات مذاکرات موشکی میان تهران و ریاض مشخص نشده است. معلوم نیست این مذاکرات درباره قدرت موشکی ایران بوده است یا حملات موشکی حوثی‌های یمن به عربستان سعودی. به نقل از خبرگزاری اردن، جلسات دیگری نیز به زودی میان دو طرف برگزار خواهد شد.

سوء تفاهم‌های بین ایران و عربستان بر طرف شد

در همین راستا، به گزارش خبرگزاری «دفاع مقدس»، سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان، روز دوشنبه در دیدار با سرتیپ ستاد عبدالعزیز بن عبدا... المنذری، معاون ستادکل نیرو‌های مسلح سلطنت عمان و هیئت همراه، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: سیاست دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه همه جانبه روابط با کشور عمان است که این سیاستی تغییرناپذیر محسوب می‌شود.

وی افزود: کشور عمان در همه اتفاقات منطقه‌ای و در ارتباطات و تعاملات، تاکنون نقشی مناسب در میانجیگری و آرام سازی شرایط در هماهنگی با جمهوری اسلامی ایفا کرده که این روند شایسته قدردانی است.

باقری همچنین با اشاره به سیاست تنش زدایی ایران در منطقه گفت: در مسائل منطقه ای، دیدار‌هایی با مقامات کشور‌های امارات و عربستان داشته ایم و تا حدودی سوء تفاهم‌ها برطرف شده است؛ همچنین روابط خوبی با قطر و کویت داریم. البته با کشور بحرین هنوز ارتباط چندانی برقرار نشده است که کشور عمان قطعا در این زمینه می‌تواند نقش آفرینی کند. جمهوری اسلامی آمادگی کامل دارد با روی کار آمدن دولت جدید، روابط خود را با همسایگان توسعه دهد و سوء تفاهم را رفع کند.

امیدواریم کشور‌های اسلامی هم روابط برادرانه و دوستانه‌ای داشته باشند و اختلافات قبلی موجب سوء استفاده بیگانگان نشود. وی با اشاره به آثار مخرب حضور بیگانگان در منطقه نیز گفت: ما معتقدیم کشور‌های منطقه با همکاری هم، توانایی کاملی برای برقراری امنیت و دفاع از منافع خود دارند و حضور ارتش‌های بیگانه در منطقه موجب گسترش ناامنی می‌شود.

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تنها راه باقی ماندن در منطقه را در ایجاد اختلاف و توطئه افکنی بین کشور‌های منطقه می‌دانند و در این راستا با ایران هراسی و ایجاد وهم تهدید از سوی ایران، در راستای منافع خود گام برمی دارند؛ بدین ترتیب اختلافات را افزایش می‌دهند و سلاح می‌فروشند و درحقیقت کمکی به امنیت منطقه نمی‌کنند؛ این‌ها اگر کنار گذاشته شوند، ما با همکاری و تعامل همسایگان، قادر به برقراری امنیت منطقه هستیم.

ایران و عربستان سعودی تا کنون چند مرحله مذاکرات مستقیم با میانجیگری عراق در این کشور برگزار کرده اند. این مذاکرات با حضور مسئولان سیاست خارجی و امنیتی دو طرف بوده و هدف از آن، بازسازی روابط دو کشور اعلام شده است؛ با این حال این گفتگو‌ها هنوز به توافق و پیشرفت ملموسی نرسیده است و سفارتخانه‌های ایران و سعودی در ریاض و تهران، همچنان تعطیل هستند.

با این حال فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، در حاشیه نشست روز گذشته کشور‌های عربی در ریاض گفت: ما خواهان توافق هسته‌ای بلندمدت و فراگیر با ایران هستیم و امیدواریم که مذاکرات وین موفقیت آمیز باشد. ما خواهان روابط عادی با ایران هستیم و این موضوع به خود ایران بستگی دارد. کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را دنبال می‌کنند و ما به نوبه خود، خواستار حضور در این مذاکرات شدیم؛ زیرا این درست‌تر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->