شهردار مشهد مقدس: تفکر بسیجی، پیشرو و گره‌گشای مشکلات است گلوله‌باران ۳۲ دقیقه‌ای مشهد با تگرگ‌های «تخم‌مرغی» در سال ۱۳۳۳ کمبود انبار، از چالش‌های زیرساختی در حوزه اموال تملیکی خراسان رضوی است طلب ۳۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی در «مهد توس» خبری از فروشگاه‌های شیکان‌پیکان نیست | بازاری که بوی گوسفند می‌دهد پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی پروژه بازگشایی و احداث بولوار رضویه در مشهد با پیگیری شهرآرا بلیت متروی مشهد در نرم افزار «شهر من» ۲ هزار تومان شد بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: اراده مدیریت شهری، بزرگداشت شهدا در هر محفل و محله و معبر است مدیرعامل ایران‌خودرو: قیمت‌ها افزایش پیدا نکند، به سرنوشت شرکت ارج دچار می‌شویم ارتباط وب‌سرویسی بین سازمان ثبت اسناد و شهرداری مشهد مقدس برقرار شد برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه بسیج خط سه مترو مشهد عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد: با فرصت ۱۰ ماهه شورا نتیجه زحمات اعضا را مشاهده می‌کنیم فرماندار مشهد: اقدام فرهنگی شهرداری در افتتاح خانه‌موزه ملک، شایسته تکریم است شهردار مشهد مقدس: خانه‌موزه ملک توجه مدیریت شهری به هویت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را نشان می‌دهد + فیلم معاون خدمات شهری و فضای سبز شهرداری مشهد: در این دوره مدیریت شهری، فضای سبز بالغ بر ۵۵۰ هکتار توسعه پیدا کرده است رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: پاسداشت مفاخر مشهد از دغدغه‌های شورا و شهرداری است بهره‌برداری از خانه‌موزه ملک در باغ وکیل‌آباد مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) ساختمان دبیرستان آیت الله کاشانی مشهد در فهرست ملی میراث دفاع مقدس ایران ثبت شد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: برنامه منظم تزریق مالی به پروژه‌های شهری تنظیم شود رکورد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی بایدو مشهد در چهار سال اخیر شکسته شد
سرخط خبرها

آذین‌های نوروزی، سوغات بصری مشهدالرضا (ع) هستند

  • کد خبر: ۹۲۵۵۰
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
آذین‌های نوروزی، سوغات بصری مشهدالرضا (ع) هستند
داور بخش آذین‌های نوروزی جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد گفت: زائران و مسافرانی که به مشهد می‌آیند معمولاً مقداری خرید می‌کنند و به عنوان سوغاتی مشهد به شهر و روستایشان می‌برند. آذین‌های نوروزی می‌تواند به نوعی سوغات هنری مشهد باشد که در ذهن زائر و مسافر می‌ماند و آن را از فرهنگ ما به یادگار می‌برد.

به گزارش شهرآرانیوز، آذین‌های نوروزی یکی از چهار بخش رویداد نوروزگان در جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد است. قرار است در این بخش، آثار تزئینی هنرمندان به صورت گسترده در سطح شهر منتشر شود و حال و هوای شهر در نوروز، تلفیقی از تلاقی بهار طبیعت، اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان باشد. درباره چگونگی، کارکرد و نقش آذین‌های نوروزی در جشنواره امسال با فهیمه نوری دهنوی یکی از داوران این بخش گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

داور جشنواره و مدرس دانشگاه در ابتدا بر اهمیت آذین‌های نوروزی به عنوان سوغات بصری و هنری مشهد تأکید کرد و گفت: آذین‌های شهری نمود بصری فرهنگ‌ و هنر هر منطقه است. مشهد به واسطه موقعیت خاص خود می‌تواند از آذین‌های شهری به ویژه در ایام نوروز به عنوان سوغات بصری استفاده کند و زائران پس از بازگشت به مبدأ، یادگاری هنری و فرهنگی از مشهد داشته باشند. مردم در سفرها از محصولات و آثار هنرهای دستی شهری که به آن سفر کرده‌اند خرید می‌کنند و به عنوان سوغات همراه خودشان می‌برند. این سوغاتی‌ها به نوعی سفیر هنری و فرهنگی برای آن منطقه و شهر هستند.در مورد مشهد هم همین‌طور است. زائران و مسافرانی که به مشهد می‌آید معمولاً مقداری خرید می‌کنند و به عنوان سوغاتی مشهد به شهر و روستایشان می‌برند. آذین‌های نوروزی می‌تواند به نوعی سوغات هنری مشهد باشد که در ذهن زائر و مسافر می‌ماند و آن را از فرهنگ ما به یادگار می‌برد.

فهیمه نوری دهنوی توجه به آذین بندی شهر در ایام نوروز را خاص مشهد دانست و افزود: چندین سال است که آذین بندی در مشهد جایگاه ویژه‌ای دارد و فقط چند سالی است که شهر تهران هم به این موضوع روی آورده است. دیگر شهرهای کشور نیز به اندازه مشهد فعال نیستند. متناسب همین پیشگام بودن، رویکرد آذین بندی در مشهد نیز باید متفاوت باشد. آذین‌های نوروزی در مشهد باید متناسب با فضای فرهنگی و با نگاه به وجود بارگاه حضرت رضا(ع) طراحی و اجرا شوند. محتوای بصری آثار باید با این ویژگی‌ها هم سنخ باشد.

داور بخش آذین‌های نوروزی درباره هم زمانی ایام نوروز و اعیاد شعبانیه و ماه رمضان تصریح کرد: تقارن موقعیت تاریخی و فرهنگی شهر مشهد با وجود حریم رضوی و حال و هوای معنوی آن از یک سو و همزمانی نوروز و اعیاد ماه‌های شعبان و رمضان از سوی دیگر، نمود شهری متفاوتی را می‌طلبد. امسال ایام نوروز با ماه‌های مبارک شعبان و رمضان هم زمان است. طبیعتاً آذین‌های نوروزی باید با این فضا مرتبط باشد و هنرمندان با توجه به این ایام، آذین‌های معمول را طوری طراحی کنند تا رویکرد تنها استقبال از بهار و عید نوروز نباشد.

لزوم رعایت اصول زیبایی‎شناسی در اجرا و طراحی

نوری دهنوی رویکرد داوری بخش آذین این دوره را این‌گونه بیان کرد: باید به آثار ارائه‌شده نگاه کرد و مرتبط‌ترین و خلاقانه‌ترین را انتخاب کرد. بحث مهم، رعایت اصول زیبایی شناسی در اجرا و طراحی آذین‌ها است. اینکه تمام عناصر بکار رفته در طرح از اصول اولیه و مهمی مثل ترکیب بندی، قواعد هم‌نشینی رنگ‌ها و غیره تبعیت کنند. علاوه بر این به شخصه هم سنخ بودن محتوای تئوری و عملی را ارجح می‌دانم و اینکه آثار حرفی برای گفتن داشته باشند. نکته دیگر اما انتقال حس خوب و پیام به مخاطب و عابران در کوتاه‌ترین زمان است. ما به دنبال آثاری هستیم که نگاهی به عقبه تاریخی شهر مشهد داشته باشند. همچنین آثار باید بیشترین نمود و جلوه در فضای محیطی به همراه هماهنگی و همراهی با  سایر عناصر موجود در فضای شهری را داشته باشند و از سویی دیگر باعث مزاحمت یا تشدد بصری و هرج ومرج تصویری نباشند. در آخر باید بگویم که اگر اثر روایت و داستانی هم داشته باشد بسیار جذاب است.

وی اصول مهم ساخت و اجرای آثار را این‌گونه توصیف کرد: خلاقیت، پرهیز از کپی کاری شرط اساسی و اصلاح مؤثر نازیبایی‌های شهری مأموریت آذین‌های شهری است. در مورد نازیبایی‌ها هنرمندان باید با خلاقیت خودشان آن‌ها را چشم نواز کنند. در زمینه مواد اولیه و نوع اجرا هم مباحث تخصصی موردنظر قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به سبک و در دسترس بودن مواد و نصب و جمع آوری در سریع‌ترین حالت ممکن اشاره کرد. آذین‌ها موقتی هستند و منطقی نخواهد بود که مواد اولیه پرهزینه داشته باشند. کما اینکه بحث بازیافت و عدم آسیب به طبیعت و محیط زیست هم اولویت دارد.

داور بخش آذین‌های نوروزی جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد در پایان سخنانش درباره اضافه شدن بخش بین‌المللی جشنواره گفت: امسال اولین دوره برگزاری جشنواره به صورت بین‌المللی است. این اتفاق باعث اقدامات جدیدی در سطح شهر خواهد شد و قطعاً رویه کار متفاوت می‌شود. مشهد یکی از کلان‌شهرهایی است که به واسطه تاریخ، فرهنگ و هنر غنی، از شهرهای مهم و از قطب های مولد در عرصه‌های مختلف کشور است. این شهر به سبب وجود حریم منور علی بن موسی الرضا(ع) موقعیتی خاص و البته بین‌المللی دارد که میزبان زائران و مسافران بسیاری از سراسر کشور و کشورهای خارجی است. اگر هنرمندان به محتوا، فرهنگ و اصول مشترک انسانی تکیه کنند و از عناصر و نمادهایی استفاده کنند که جهان‌شمول است قطعاً برای مهمانان خارجی هم قابل درک و تعامل خواهد بود. نکته مثبت دیگر ایجاد یک فضای رقابتی خوب برای هنرمندان است. مجسمه‌سازها، گرافیست‌ها، نقاشان، معماران و هنرمندان گرافیک محیطی می‌توانند هنرشان را در معرض نمایش گذاشته و در بستر بزرگتری شناخته شوند.

منبع: ستاد رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->